Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hyundai Kona 2019 brukt

Startet av kenlee, onsdag 27. mai 2020, klokken 11:45

« forrige - neste »

kenlee

Hei, kikker litt på Hyundai Kona som første elbil. Venter ett barn i nærmeste fremtid og lurer på hvordan denne bilen  egner seg med barnevogn?

Kikker på en 2019 modell som ligger ute for 349 000,- gått ca 20 000km. Teknikkpakken. Godt kjøp?
Ioniq 5 2022
Kia e-Niro 2019 - Solgt
Peugeot e-2008 2021 - Solgt

ID4

Sitat fra: kenlee på onsdag 27. mai 2020, klokken 11:45
Hei, kikker litt på Hyundai Kona som første elbil. Venter ett barn i nærmeste fremtid og lurer på hvordan denne bilen  egner seg med barnevogn?

Kikker på en 2019 modell som ligger ute for 349 000,- gått ca 20 000km. Teknikkpakken. Godt kjøp?

Har den i dag. Et barn på 15 år. Går helt fint.  Kjøpet er vel også helt ok. Bra bil til den prisen. Kjørelengde er veldig bra :)

andy99

Alle er forskjellige. Men hadde aldri kjøpt KONA som eneste bil for familien. KONA er en bil i polo-klassen og særs trang i forhold til barneseter og barnevogn. Se heller på e Soul eller e Niro.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

indianrunner70

Sitat fra: kenlee på onsdag 27. mai 2020, klokken 11:45
Hei, kikker litt på Hyundai Kona som første elbil. Venter ett barn i nærmeste fremtid og lurer på hvordan denne bilen  egner seg med barnevogn?

Kikker på en 2019 modell som ligger ute for 349 000,- gått ca 20 000km. Teknikkpakken. Godt kjøp?
Den egner seg ikke for barnevogn eller småbarns familier. Men den har meget bra rekkevidde, best i klassen vil jeg påstå.

batterimannen

#4
Vi har Hyundai Kona som eneste bil. Har gått greit med barnevogn inn i den. Har en Brio Smile, så den er ikke veldig stor. Tar ca 3/4 av bagasjerommet. Synes at bakseteplassen er helt fint egentlig.
Liker rekkevidden, HUD, setene (komfort + begge foran er elektrisk justerbare) og utseende
Det jeg ser på som ulempene er størrelse og lydisolering.

Bilde med Brio Smile barnevogn i bagasjerommet
Edit: Kan legge til at vi dro ut den isoporgreia under plata i bagasjerommet og satt plata ned i det lavere sporet. Er gjort på 1 minutt.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

batterimannen

Kan legge til at vi også vurderte eNiro før vi endte opp med Kona.

Fordelen er:
*Mer plass.

Ulempene sånn jeg ser det er:
*Head up display (synes HUD er enda mer nyttig enn jeg hadde trodd på forhånd)
*Infotainmentskjermen er plassert lavere på eNiro enn Kona
*At kun førersetet foran er elektrisk justerbart. Både jeg og kona bytter på hvem som kjører, så det er greit å kunne justere begge setene enkelt.
*Prisen for å kjøpe en ny/lite brukt modell er lavere enn eNiro
*Sprekere utseende? 

Vi har både bakovervendt barnesete og barnesete i bilen nå. Kan ta bilde av plass om jeg husker det.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

RJK

Sitat fra: batterimannen på onsdag 27. mai 2020, klokken 21:09
Vi har Hyundai Kona som eneste bil. Har gått greit med barnevogn inn i den. Har en Brio Smile, så den er ikke veldig stor. Tar ca 3/4 av bagasjerommet. Synes at bakseteplassen er helt fint egentlig.
Liker rekkevidden, HUD, setene (komfort + begge foran er elektrisk justerbare) og utseende
Det jeg ser på som ulempene er størrelse og lydisolering.

Bilde med Brio Smile barnevogn i bagasjerommet
Edit: Kan legge til at vi dro ut den isoporgreia under plata i bagasjerommet og satt plata ned i det lavere sporet. Er gjort på 1 minutt.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Elsker svaret ditt, og hvordan du slo ned det bastante svaret fra Indianrunner70. Fikk meg til å le.Klart det går om man legger godviljen til.

Dog, jeg finner at jeg likevel er litt enig med han. Hadde jeg trengt plass til barnevogn, hadde jeg helt klart valgt den noe kjedeligere E-Niroen selv. Bl.a. fordi plass vil man alltids ha behov for med ett barn, og hva om det plutselig blir en til?

Har man Kona, så må man kanskje bytte om dette skjer, spesielt om begge vil ha behov for barnevogn samtidig. Med E-Niro så holder bilen fint også når nr. 2 eventuelt dukker opp. Sammenligner avgjørelsen med å velge stasjonsvogn over sedan, selv om sedan ser langt bedre ut. Men praktikalitet vinner for min del.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øyvind.h

#7
Sitat fra: RJK på torsdag 28. mai 2020, klokken 00:00
Elsker svaret ditt, og hvordan du slo ned det bastante svaret fra Indianrunner70. Fikk meg til å le.
Må vel heller si det understøtter Indianrunner70 sitt innlegg ganske godt?
Han skriver at den ikke er egnet for barnevogn eller småbarnsfamilier. Han skriver ikke at det er umulig, men når en liten vogn tar det aller meste av bagasjeplassen, selv med senket gulv, understøtter det hans innlegg langt mer enn det «slås ned». Småbarn ligger i dypvogn. Usikker på om selv Brio Smile med denne montert ville fått plass, eller om kun understellet kan ligge baki og toppen må ligge i baksetet?
Med små barn må en av de voksne påregne å sitte både foran og bak, avhengig av lengden på tur.

Når vi fikk barn byttet jeg fra Polo til Passat. Nettopp for å få plass til både barnevogn og bagasje på en trygg og effektiv måte. Vi kunne kanskje klart oss med Poloen, men kombinasjonen småbil og barn kan være ganske strevsom. Vi hadde Leaf en kort periode med barn. Den er ikke ulik i bagasjeplass. Det var mye organisering og styr for å få det til å funke den korte perioden.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

kenlee

Helt prima, takk for at dere deler bilder og erfaringer. Det gjør det litt lettere å skulle velge :)

Niro'n blir litt i dyreste laget, virker som man må ut med mer for å få tilsvarende utstyr som i en Kona?
Og når jeg sjekker Birger N Haug for en Kona ligger den til en pris fra 409 000 mens Mobile har en kampanje fra 354 900, altså 50 000 kr forskjell! Er det noe jeg misforstår med denne prisforskjellen?

https://www.bnh.no/hyundai-kona-premium-64kwt/

https://mobile.no/kampanjer/hyundai-kona-01784
Ioniq 5 2022
Kia e-Niro 2019 - Solgt
Peugeot e-2008 2021 - Solgt

andy99

Du startet med å nevne bruktbil, så en brukt e-niro er vel innenfor også. Men e-soul er enda rimeligere og har bedre bakseteplass enn KONA. Bagasje kan du ha i boks på taket eller på lastekrok bakpå. Bakseteplassen i KONA får du ikke gjort noe med...
Mobile kampanjen er FRA-pris, det er rimeligste utstyrs versjon til 354, som er listeprisen fra Hyundai. Du får ikke noe tilbud på ny kona, fortsatt venteliste på den.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

batterimannen

Sitat fra: andy99 på torsdag 28. mai 2020, klokken 10:13
Du startet med å nevne bruktbil, så en brukt e-niro er vel innenfor også. Men e-soul er enda rimeligere og har bedre bakseteplass enn KONA. Bagasje kan du ha i boks på taket eller på lastekrok bakpå. Bakseteplassen i KONA får du ikke gjort noe med...
Mobile kampanjen er FRA-pris, det er rimeligste utstyrs versjon til 354, som er listeprisen fra Hyundai. Du får ikke noe tilbud på ny kona, fortsatt venteliste på den.

Jeg synes ikke at bakseteplassen eller plassen inne i Kona er noe problem. For oss så er det bagasjeromsplassen som er begrensende faktor. Ville derfor ikke selv valgt Soul. Men ser at andre også skriver det samme som deg angående bakseteplass, så man har forskjellige meninger/behov/bruk.

Kan ikke si om du bør gå for Kona eller Niro (eller noe annet), men bare påpeke deg som jeg mener er ulemper fordeler. Så lenge man har begrenset budsjett så må man uansett gjøre kompromisser på et eller annet.

Kan legge til at jeg har lavt kø nr på Enyaq, men om vi faktisk bytter over er jeg usikker på. Det er primært plass som gjør at vi tenker på skifte. Men er allikevel såpass fornøyd med Kona at det kan hende vi beholder den...
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

andy99

KONA har dårlig plass i baksetet, spesielt lengden frem til setet foran.

KONA:

E-soul:

E-niro:
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

RJK

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 28. mai 2020, klokken 08:55
Sitat fra: RJK på torsdag 28. mai 2020, klokken 00:00
Elsker svaret ditt, og hvordan du slo ned det bastante svaret fra Indianrunner70. Fikk meg til å le.
Må vel heller si det understøtter Indianrunner70 sitt innlegg ganske godt?

Oppfattet svaret som ganske bastant, det går ikke. Det ble kjapt rettet på, med et praktisk eksempel på at det går.

For å ta en annen sammenligning, jeg og en kompis har reist noen ganger på guttetur til storbyer i Europa. Jeg må ha en romslig carry-on-koffert og pakke med en liten ryggsekk som får plass der, slik at jeg kan ta carry-on som innsjekket på hjemtur, da jeg gjerne kjøper med meg litt og de uansett sjekker vekt mer nøye på hjemtur.

Han klarer seg veldig fint med en passelig romslig sekk. Det hadde absolutt ikke fungert for min del, da jeg liker å ha litt klær til antrekksskifte, noe han knapt har plass til. Og han tar gjerne en vask av undertøy i vasken eller badekaret. Jeg venter med klesvask til jeg kommer hjem.

Sagt på en annen måte, det meste går om man er villig til å tilpasse seg, og er litt nøysom. Og mange av oss pakker med mer enn vi strengt tatt trenger, men det er slik at man har andre krav som da krever ekstra plass.

Forøvrig, med takboks og/eller krok og bagasjeboks så får man med seg ganske mye mere om man trenger, og tillegget for dette er ofte mindre enn å gå for E-Niro, om man tillater seg å kjøpe brukt. Takboks får man fort for 1000-1500 kroner på Finn, og samme med takstativ. Bagasjeboks har jeg sett ned mot 4 500,-. Det som koster litt ekstra, er montering av eventuell krok.

Sitat fra: andy99 på torsdag 28. mai 2020, klokken 12:38
KONA har dårlig plass i baksetet, spesielt lengden frem til setet foran.

KONA:
SNIP
E-soul:
SNIP
E-niro:
SNIP

Klart at Kona er trangere bak enn de andre, men det bildet du valgte av Kona, er tatt fra en annen vinkel, slik at forskjellen virker dramatisk større enn den er. For små unger og kortvokste voksne, så går det helt greit.

Selv om jeg nok hadde vurdert vekk Kona om jeg hadde hatt lite barn nr 1 som vokser opp. Da hadde det blitt E-Niro eller TM3 på meg, og tror ganske sikkert jeg hadde gått for Teslaen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Påsan

Jeg støtter Indanrunner sitt innlegg; ikke plass til barnevogn av normal størrelse. Men passer til trille :)
Og som eneste familiebil er den uegnet etter min mening, med mindre du bare farter rundt i nærområdet og aldri behøver å dra med deg pikkpakk hit og dit.

ID4

Drar snart på Norgesferie 2000 km, tre voksne, en 15 årig og en labrador hund. Satser på takboks til meste av bagasjen. Skal få til en frunk løsning før avreise. Er ikke bekymret for plass. Feriebilen blir testet :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA