Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Active vs executive og andre tilvalg, anbefalinger

Startet av Namdalingen, torsdag 28. mai 2020, klokken 19:40

« forrige - neste »

Namdalingen

Hei, blir snart kontaktet av selger for kontraktssignering. Prøvekjørte nylig bil og er positivt overrasket over den. Hva bør man gå for; er det executive som gjelder eller har noen for active uten / med teknikkpakke? Sistnevnte nærmer jo seg faretruende samme pris som executive. Fargevalg er også vanskelig, men jeg antar at dere anbefaler metallic. Soltak og skinn med ventilasjon er jeg mer usikker på, koster kanskje mer enn det smaker? Lønner det seg å bestille vinterdekk i samme slengen eller ordne dette på egenhånd. Er fortsatt veldig usikker på om jeg skal ta ut bilen da jeg har en i3 som jeg er veldig fornøyd med, men prøvekjøringen var som nevnt en positiv overraskelse, får høre om jeg får storkunderabatt oppå den gamle prisen.

OleBrummen


Dropp det lille soltaket, gå for executive med skinn og ta gummimatter. Av farge velger du den du liker. Dropp ekstra lader.

Bonsai2

@OleBrummen: Hvorfor droppe ekstra lader? Overpriset fra Kia eller trenger man aldri?

Namdalingen

Har 400V TN nett hjemme med easy ladestasjon så for min del kunne 11 kw ombordlader være aktuelt..

RJK

Sitat fra: Namdalingen på fredag 29. mai 2020, klokken 09:19
Har 400V TN nett hjemme med easy ladestasjon så for min del kunne 11 kw ombordlader være aktuelt..

Er også sterkt anvendelig på AC-lading på offentlig nett, og gjør faktisk kWh-pris langt gunstigere hos visse aktører, men uansett greit å få mest mulig strøm på tiden man står.

Med 1 kr per minutt, så blir det grisedyrt om man maks får 7,4 kWh per time med hele 8,11 kr per kWh. Ved 11 kW blir det langt mere spiselig om enn fremdeles veldig dyrt (5,45 per kWh), og ved 22 kW blir prisen spiselig med 2,73 kr per kWh. Tallene er uten beregnet tap, så i praksis litt over.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elfosilen

Jeg forstår ikke helt prising av ekstrautstyr. Det står i brosjyren at gummimatte og type 2 kabel er inkludert, men det samme står også på ekstrautstyrslisten. Og på tilbud fra BOS er det listet opp som ekstrautstyr med 0 i pris.

Dreamvision

Sitat fra: elfosilen på fredag 29. mai 2020, klokken 23:57
Jeg forstår ikke helt prising av ekstrautstyr. Det står i brosjyren at gummimatte og type 2 kabel er inkludert, men det samme står også på ekstrautstyrslisten. Og på tilbud fra BOS er det listet opp som ekstrautstyr med 0 i pris.

Er endel forhandlere som prøver å ta seg ekstra betalt for utstyr som skal følge med bilen i følge teknisk blad. Følg også med på prisen, for noen forhandlere følger ikke den heller. Snakket eks med forhandler i Vestfold som sa at de alltid leverte med gummimatter ink, mens i Oslo skal de ha ekstra betalt

RJK

Sitat fra: Dreamvision på lørdag 30. mai 2020, klokken 17:45
Sitat fra: elfosilen på fredag 29. mai 2020, klokken 23:57
Jeg forstår ikke helt prising av ekstrautstyr. Det står i brosjyren at gummimatte og type 2 kabel er inkludert, men det samme står også på ekstrautstyrslisten. Og på tilbud fra BOS er det listet opp som ekstrautstyr med 0 i pris.

Er endel forhandlere som prøver å ta seg ekstra betalt for utstyr som skal følge med bilen i følge teknisk blad. Følg også med på prisen, for noen forhandlere følger ikke den heller. Snakket eks med forhandler i Vestfold som sa at de alltid leverte med gummimatter ink, mens i Oslo skal de ha ekstra betalt

Min bil er kjøpt hos Mobile i Oslo, og fikk med gummimatter, begge typer ladekabler og lastenett, som er det jeg egentlig forventet. Kjøpte inkludert vinterdekk, men ikke korea-merket, heldigvis.

Dog, pga at jeg havnet med en selger som pensjonerte seg før jeg fikk bilen, og selgeren som overtok ikke hadde fått nok info, så fikk jeg aldri spørsmål om noen av de tilvalgene som faktisk går å få, som interiørlys i dørken, led door projector, trimlister etc.

Med gamle-selgeren snakket vi så vidt om foliering etc, men dette skulle vi komme tilbake til senere, men det gikk litt i glemmeboken min, og nyselgeren spurte heller ikke om dette. Hadde helt klart bedt om å få utvidet mercasol-behandling som innebærer mer lyddemping, så det tenker jeg å ta når det er tid for etterbehandling om ett års tid.

Ser den nye modellen ikke kommer med Acid Yellow lengre, noe som er litt synd. Hadde jeg fått lov å velge sortlakkert tak, hadde jeg mest sannsynlig gått for den fargen, men synes det ble for mye uten kontrast-tak. Dermed ble det Darknight.

Og nå leker jeg igjen litt med tanken om plastidipping av noen av plastdelene uten farge, og noen av kromdelene. Vurderer bronsefarge, eller lime/acid yellow. Gjerne med å bytte ut setebeltene i en kontrastfarge i stil med det jeg i tilfelle velger utvendig. Tenker også på å få ordnet med litt dekorativ foliering/dekaler på sidene for å live den opp litt. Men det blir ikke snakk om bare noen striper, men noe mer forseggjort, uten å bli for voldsomt.

Leker også med idéen om å montere på trimbrett på sidene for å få enda litt mere SUV-styling, samt ledbars. Har satt på takstativ av type sorte wingbar, siden jeg holder på å kjøpe taktelt. Jeg vurderte å feste to små ledbars i den fremre wingbaren, om jeg ikke finner noe som fungerer ved å klemme rundt fremre del av takrailene. To små oppe, og kanskje en ledbar nede ved skiltet, festet i alternativ skiltholder.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA