Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Twc funka ikke, så blå industrikontakt er plan b

Startet av Woodbear, tirsdag 26. mai 2020, klokken 16:51

« forrige - neste »

Woodbear

Kan vi bare bruke 4 pol jordfeil bryter typ b og 32 3 fas sikringen og bare kjøre en fas ut av den, eller må jeg ha ny jordfeil( får byttet den jeg fikk for twc failure)
Lever fint med 44km lading vs 65, og gidder ikke stresse med å finne en gammel 3 fas tesla lader på finn. Bruker overgangen på den jeg har, og må jeg nødlade på tur hos en venn i vanlig kontakt, får jeg bytte plugger
Klart antar.. merk antar at elektrikkern vet dette og, men spørre på forum er gøy
2021 model 3 hvit performance.

Woodbear

Tror jeg har ny type umc, får jeg i det hele tatt 7,4 a ut av en 32a en fas med den?
2021 model 3 hvit performance.

jkirkebo

Sitat fra: Woodbear på tirsdag 26. mai 2020, klokken 17:03
Tror jeg har ny type umc, får jeg i det hele tatt 7,4 a ut av en 32a en fas med den?

Ja, men du må kjøpe en 32A adapter til den. Jeg har de på lager:

https://www.ladespesialisten.no/index.php/adaptere-til-tesla-umc-gen-2/15-adapter-tesla-v-2/34-32a-adapter-til-umc-gen-2

Om du har 3-fase ut så legg opp 4-pins kontakt og kjøp utgaven med 4-pins støpsel. Det gir deg ikke raskere lading med UMC2 men kan potensielt gi deg raskere lading i fremtiden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Woodbear

Nice! Da avslutter jeg nok bare elektrikker jobben med å få på en 3 fas blå industri kontakt
2021 model 3 hvit performance.

Woodbear

2021 model 3 hvit performance.

jkirkebo

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Woodbear

Sånn, nå funker det, 7,4 /44km lading i timen . Sånn kan jeg vel ha det en stund tenker jeg
Takker ladespesialisten for god service og hjelp
2021 model 3 hvit performance.

cra

Vil det være lovlig å gjøre tilsvarende med Tesla Wall Charger (evt. om man setter på en boks med B-vern på kabelen)? Leser at B-vern er et krav ved lading av elbil, og at med industristikk regnes den som portabel, og må derfor ha innebygget B-vern (noe min TWC visstnok ikke har). Det er uansett ikke aktuelt å drasse den med seg noe sted, men det er fullt i fordelingsboksen i garasjen, så derfor tenker jeg separat boks med B-vern, og da kan den kanskje være lovlig å ta med seg om man flytter også?

Har et 32A 1-fase CEE uttak pr i dag, og tenker at den kursen kan fint ha en TWC i stedet, men jeg kunne tenke meg å beholde CEE-stikket slik at jeg kan bruke UMC som backup dersom TWC skulle ryke. Kan det evt. være lovlig å ha 32A uttaket på samme kurs som TWC? (Antar ikke det, siden elbillading skal ha dedikert kurs.)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

sjokomelk

TWC (Tesla Wall Connector) er ikke godkjent for annet enn fast installasjon. Dvs. at du ikke kan lovlig montere på en kabelstump med CEE-plugg i enden til den, istedenfor fast installasjon.

Men jeg vet av erfaring at det fungerer helt fint. Sånn helt hypotetisk uten rot i virkeligheten (8)) kunne jeg ha hatt en dedikert 16A kurs med B-vern og CEE-kontakt til garasjen i den forrige boligen min. Og helt hypotetisk kunne jeg ha koblet til en TWC med CEE-støpsel til denne kontakten. For da kunne jeg hypotetisk ha brukt den kontakten til andre ting og verktøy hvis jeg skulle ha behov for det. :laugh:
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Handyman

Sitat fra: Woodbear på mandag 08. juni 2020, klokken 12:33
Sånn, nå funker det, 7,4 /44km lading i timen . Sånn kan jeg vel ha det en stund tenker jeg
Takker ladespesialisten for god service og hjelp
Til info: det ikke tillatt med bruk uoriginale adaptere/overganger til "fast lading".
Adapteren på bildet kan altså bare lovlig benyttes til "sporadisk" (nødlading).
Jeg påstår ikke at løsningen ikke er sikker, bare at den ikke er lovlig.
Men dette er du sikkert klar over. Kan ha stor betydning ved et forsikringsoppgjør, om man er uheldig.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Wibla

Sitat fra: sjokomelk på fredag 31. juli 2020, klokken 18:07
TWC (Tesla Wall Connector) er ikke godkjent for annet enn fast installasjon. Dvs. at du ikke kan lovlig montere på en kabelstump med CEE-plugg i enden til den, istedenfor fast installasjon.

Men jeg vet av erfaring at det fungerer helt fint. Sånn helt hypotetisk uten rot i virkeligheten (8)) kunne jeg ha hatt en dedikert 16A kurs med B-vern og CEE-kontakt til garasjen i den forrige boligen min. Og helt hypotetisk kunne jeg ha koblet til en TWC med CEE-støpsel til denne kontakten. For da kunne jeg hypotetisk ha brukt den kontakten til andre ting og verktøy hvis jeg skulle ha behov for det. :laugh:

Sånn rent hypotetisk tror jeg faktisk at jeg har sett en slik løsning brukt en plass på vestlandet...  :-X
2018 Tesla Model S 75D

Kim-

Sitat fra: Wibla på lørdag 01. august 2020, klokken 18:21
Sitat fra: sjokomelk på fredag 31. juli 2020, klokken 18:07
TWC (Tesla Wall Connector) er ikke godkjent for annet enn fast installasjon. Dvs. at du ikke kan lovlig montere på en kabelstump med CEE-plugg i enden til den, istedenfor fast installasjon.

Men jeg vet av erfaring at det fungerer helt fint. Sånn helt hypotetisk uten rot i virkeligheten (8)) kunne jeg ha hatt en dedikert 16A kurs med B-vern og CEE-kontakt til garasjen i den forrige boligen min. Og helt hypotetisk kunne jeg ha koblet til en TWC med CEE-støpsel til denne kontakten. For da kunne jeg hypotetisk ha brukt den kontakten til andre ting og verktøy hvis jeg skulle ha behov for det. :laugh:

Sånn rent hypotetisk tror jeg faktisk at jeg har sett en slik løsning brukt en plass på vestlandet...  :-X

Har sett en i sandviken
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Woodbear

Ble en sånn en.. så den adaptern er nå i bilen tilfelle jeg sporadisk kam bruke den andre steder
2021 model 3 hvit performance.

Woodbear

Kjøpte på power når det var 20% mastercard rabatt, til 6300,-

Leverte twc tilbake til tesla i mai, fikk penger 9july.. ca 14 tesladager da 😂
2021 model 3 hvit performance.

Rævedilter

Sitat fra: sjokomelk på fredag 31. juli 2020, klokken 18:07
TWC (Tesla Wall Connector) er ikke godkjent for annet enn fast installasjon. Dvs. at du ikke kan lovlig montere på en kabelstump med CEE-plugg i enden til den, istedenfor fast installasjon.

Korleis veit du dette?  Tidlegere var den iallefall tilrettelagt for dette, veit ikkje med dei nye.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA