Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rengjøring bak originale skvettlapper

Startet av knegg, tirsdag 26. mai 2020, klokken 09:03

« forrige - neste »

knegg

Vil bare gjøre alle her inne oppmerksomme på dette, men jeg trodde ikke dette kunne gjelde min bil.

https://insideevs.com/news/392609/tesla-all-weather-kit-fail/

Jeg spylte av bilen min og spylte inn i mellom skvettlappen og det kom veldig mye ut. Jeg demonterte hele skvettlappen for å se innunder om det var like ille. Det hadde samlet seg veldig mye i skvettlappen og bak hjulbuen.

Passformen på skvettlappen er ikke 100% ser det ut til da det er ganske stort åpning som gjør at alt vannet fra hjulbuen bare kan renne fritt ned i skvettlappen.
2020 Model 3

z4rd

#1
Jeg har også merket meg at det samler seg en del gjørme/grus der ifm spyling. Jeg pleier å spyle der lenge, og ser at det renner møkkete vann en god stund... derfor spyler jeg helt til jeg ser at vannet er blankt og dermed sannsynligvis fått rengjort det meste.

Det er ikke helt optimal design akkurat, vurderer faktisk å montere på de ekstra lange av mykere gummi som også fulgte meg, slik at den dekker bedre oppover, men på samme tid korte/kutte de litt ned som enkelte på forumet har gjort.

Min bil ble for øvrig levert med skvettlapper ferdig montert... og det ble et moment under overlevering. Virker som de er klar over at det ikke er den mest heldige løsningen.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

knegg

Sitat fra: z4rd på tirsdag 26. mai 2020, klokken 09:23
Jeg har også merket meg at det samler seg en del gjørme/grus der ifm spyling. Jeg pleier å spyle der lenge, og ser at det renner møkkete vann en stund... derfor spyler jeg helt til jeg ser at vannet er blankt og sannsynligvis fått rengjort det meste.

Det er ikke helt optimal design akkurat, vurderer faktisk å montere på de ekstra lange av mykere gummi som også fulgte meg, slik at den dekker bedre oppover, men på samme tid korte/kutte de litt ned som enkelte på forumet har gjort.

Min bil ble for øvrig levert med skvettlapper ferdig montert... og det ble et moment under overlevering. Virker som de er klar over at det ikke er den mest heldige løsningen.

Jeg startet med å spyle til vannet ble rent, men det klarte ikke å ta det som var bak hjulbuen og langt opp i sideskjørtet. Må vel bare spyle oftere nå som jeg er klar over det.

Vurderer også montere slike "rallyskvettlapper" i steden for som vist lenger nede i artikkelen:
2020 Model 3

LeafSwe

Jag har haft denna rally modell 1år och är nöjd. Hade kina modellen först men bytte.
Man får klippa till dom lite
https://www.biltema.no/bil---mc/laste-og-trekke/tilhengere/skvettlappbeskyttelse/skvettlapp-2000032290
3P+
3SR+

knegg

Sitat fra: LeafSwe på tirsdag 26. mai 2020, klokken 18:03
Jag har haft denna rally modell 1år och är nöjd. Hade kina modellen först men bytte.
Man får klippa till dom lite
https://www.biltema.no/bil---mc/laste-og-trekke/tilhengere/skvettlappbeskyttelse/skvettlapp-2000032290

Hvordan monterte du de? Har du bilde?
2020 Model 3

z4rd

Er det ikke like greit å kjøre på med de lange originale? Tenker mht evt reklamasjon/garanti.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

knegg

Sitat fra: z4rd på tirsdag 26. mai 2020, klokken 19:05
Er det ikke like greit å kjøre på med de lange originale? Tenker mht evt reklamasjon/garanti.
De lange originale har samme problemet med åpningen på toppen.
2020 Model 3

LeafSwe

#7
Sitat fra: knegg på tirsdag 26. mai 2020, klokken 18:58
Sitat fra: LeafSwe på tirsdag 26. mai 2020, klokken 18:03
Jag har haft denna rally modell 1år och är nöjd. Hade kina modellen först men bytte.
Man får klippa till dom lite
https://www.biltema.no/bil---mc/laste-og-trekke/tilhengere/skvettlappbeskyttelse/skvettlapp-2000032290

Hvordan monterte du de? Har du bilde?

Originalhålen där nere och en skruv genom plasten där uppe. Dom är mjuka och böjer sig om man kör nedför trottoarkant. Dom är rättså anonyma.

https://ibb.co/KwNCYzC

https://ibb.co/Jm6RFMr
3P+
3SR+

ladov

Vekker opp denne...

Jeg fikk ettersendt skvettlapper litt før jul i fjor og monterte dem i slutten av mars. Da jeg sjekket dem i forrige uke hadde det samlet seg en god neve grus i toppen av skvettlappen.

Føler at dette er uunngåelig siden kanten på skvettlappene vender oppover som en annen takrenne. Er det noen som har en god løsning på dette? Kan plata på innsiden av hjulbuen legges utenpå skvettlappene?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

knegg

Kanten ikke vippes over nei, denne er festet bak hjulbuen...
2020 Model 3

Kartelaven

I vinter hadde jeg uoriginale som jeg fuget  til hjulbueplastikken med en tynn stripe Multibond i overkant. Samlet ikke grus og sand i det hele tatt. Enkelt å dra av limet også, hvis du ikke vil ha de på om sommeren.@

Sitat fra: ladov på fredag 28. august 2020, klokken 21:33
Vekker opp denne...

Jeg fikk ettersendt skvettlapper litt før jul i fjor og monterte dem i slutten av mars. Da jeg sjekket dem i forrige uke hadde det samlet seg en god neve grus i toppen av skvettlappen.

Føler at dette er uunngåelig siden kanten på skvettlappene vender oppover som en annen takrenne. Er det noen som har en god løsning på dette? Kan plata på innsiden av hjulbuen legges utenpå skvettlappene?
Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

ladov

Sitat fra: Kartelaven på lørdag 29. august 2020, klokken 09:57
I vinter hadde jeg uoriginale som jeg fuget  til hjulbueplastikken med en tynn stripe Multibond i overkant. Samlet ikke grus og sand i det hele tatt. Enkelt å dra av limet også, hvis du ikke vil ha de på om sommeren.@

Sitat fra: ladov på fredag 28. august 2020, klokken 21:33
Vekker opp denne...

Jeg fikk ettersendt skvettlapper litt før jul i fjor og monterte dem i slutten av mars. Da jeg sjekket dem i forrige uke hadde det samlet seg en god neve grus i toppen av skvettlappen.

Føler at dette er uunngåelig siden kanten på skvettlappene vender oppover som en annen takrenne. Er det noen som har en god løsning på dette? Kan plata på innsiden av hjulbuen legges utenpå skvettlappene?
Godt forslag. :)

Hvordan er Multibond i forhold til tec7?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Kartelaven

Tec7 er vel bedre, men er ikke sikkert du vi lime de for godt fast heller..
Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

Ingeniøren

Dette er en potensiell rust bombe som burde meldes inn og registreres hos Tesla slik at de kan gjøre noe med dette. Når rusten kommer, for vi snakker ikke om, kan de ikke komme å si at dette er bruker feil. Dette er konstruksjonsfeil.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

knegg

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 30. august 2020, klokken 09:03
Dette er en potensiell rust bombe som burde meldes inn og registreres hos Tesla slik at de kan gjøre noe med dette. Når rusten kommer, for vi snakker ikke om, kan de ikke komme å si at dette er bruker feil. Dette er konstruksjonsfeil.

Jeg meldte i fra på det lokale servicesenteret. Det var ikke noe annet svar enn at man må forvente at det blir sand og dritt bak hjulbuene på alle biler, og at dette var noe man regelmessig (årlig?) må renske.

Når det er sagt så var det ganske mye sand og dritt bak hjulbuene mine som førte til rust på min gamle BMW E39. Så de har nok et poeng med det. Men skulle ønske det var en bedre løsning nå 20 år senere...
2020 Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA