Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skal det aldri komme skiltgjenkjenning? - ON ITS WAY.

Startet av lintho, onsdag 29. april 2020, klokken 12:30

« forrige - neste »

turfsurf

Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Både feil med skiltlesing og fantombremsing er velkjent og mye omtalt også i USA. Prøv et Google-søk. Youtube og Tesla er ikke så relevant, da veldig mange innslag om Tesla er laget av entusiaster med referanse-gaver som mål.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

cforoe

Sitat fra: Motorwatt på mandag 04. mai 2020, klokken 12:30
Både feil med skiltlesing og fantombremsing er velkjent og mye omtalt også i USA. Prøv et Google-søk. Youtube og Tesla er ikke så relevant, da veldig mange innslag om Tesla er laget av entusiaster med referanse-gaver som mål.
Ja søket gav bare 1,2 mill treff :D Er jo betryggende å høre at det er at allment problem da blir det sikkert fikset til slutt. Og som du sier er nok mange av YT-videoene laget av entusiaster. Takk for avklaringen! 

Motorwatt

Sitat fra: cforoe på mandag 04. mai 2020, klokken 12:33
Er jo betryggende å høre at det er at allment problem da blir det sikkert fikset til slutt.
Nå har det vært slik i snart 4 år med begge fenomenene, så jeg ville ikke holde pusten....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

cforoe

Kanskje vi bare trenger å holde pusten litt til...
Fant bildet på Facebookgruppen: Tesla Model 3 & Y Norge / Norway

Motorwatt

Så den i en annen tråd også. Klare nok ikke å holde pusten når EM sier "Soon", men noen små åndedrag skal jeg nok lure inn. Spennende å se om den skal basere seg på MobilEye eller skiltdatabase med GPS. Åkke som. Good news...
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

mroek

Sitat fra: Motorwatt på fredag 08. mai 2020, klokken 15:23
Så den i en annen tråd også. Klare nok ikke å holde pusten når EM sier "Soon", men noen små åndedrag skal jeg nok lure inn. Spennende å se om den skal basere seg på MobilEye eller skiltdatabase med GPS. Åkke som. Good news...

En ting som plutselig slo meg: Jeg er helt sikkert på at majoriteten av Teslaer har god nok hardware til å gjenkjenne skilt, men dette hersens patentet til Mobileye (annen diskusjon, men burde opplagt aldri vært innvilget) hindrer dem i å implementere skiltgjenkjenning. Hva om Tesla likevel implementerte det, men kun brukte det til å oppdatere en sentral database over skiltenes plassering og verdi? Tesla har jo etterhvert en stor flåte med biler, og det ville nok ikke ta lang tid før de hadde hatt en ganske bra database.

Brukerne av bilene ville altså ikke direkte få indikasjon fra skiltgjenkjenningen (det ville jo definitivt bryte med patentet), men bilene kan hente ut skiltenes plassering fra Teslas egen database og bruke dette.

En slik metode vil jo være en omgåelse av patentet, men om det representerer et direkte patentbrudd avhenger av hvordan patentet er skrevet. Hvis patentet er eksplisitt på at skiltgjenkjenningen direkte brukes til å huske/vise nåværende fartsgrense i bilen, så er det kanskje ikke et brudd om flåten av biler brukes til å bygge en database som et mellomlager.

Nåvel, hvis dette faktisk var en mulighet så ville nok Tesla allerede ha gjort det, men en interessant tanke er det jo.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Motorwatt

Nå har det helt sikkert ikke vært Tesla-biler på alle veier ennå, så det måtte være en "fallback" database å forholde seg til når bilen ikke oppfatter skilt. Slik som MobilEye også har i dag. Har ikke finlest patentet, men slik jeg forstår det er det selve lesingen av skiltet, og konvertering til lesbart format som er patentert, og da er det med din løsning allerede brutt. Men vet ikke nok om dette, så det blir litt spekulasjoner.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

lintho

TM3 LR AWD, Blå, sort interiør - mars 2019 (solgt for 282k mars 2023 på 82k km)

TMY LR AWD, Sort, sort interiør - mars 2023

z4rd

#54
Samme sak er diskutert i tråd under SW og AP: https://elbilforum.no/index.php?topic=51576.0

Dette er relevant for Tesla generelt og ikke kun Model 3.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

lintho

Da er endelig skiltgjenkjenning på tur!

2020.36 er visstnok oppdateringen man trenger? Sikkert en stund til det ruller ut i EU. Sikkert kun for de med FSD.

Kilde: https://www.teslarati.com/tesla-speed-limit-sign-recognition-green-traffic-light-alert-release-notes/
TM3 LR AWD, Blå, sort interiør - mars 2019 (solgt for 282k mars 2023 på 82k km)

TMY LR AWD, Sort, sort interiør - mars 2023

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA