Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ønsker anbefaling av hjemmeladeboks til Ioniq Plug-in Hybrid

Startet av auduncsa, tirsdag 26. mai 2020, klokken 09:02

« forrige - neste »

auduncsa

Hei!

Svigermor har fått seg en Ioniq Plug-in, og jeg har fått oppdraget med å bistå med valg av lader. Bilen har 3.6kw lader ombord. Likevel tenker jeg at 7.4kw hadde vært greit, mtp besøk fra folk med rene elbiler, og litt mer 'fremtidssikring'.

Jeg har pratet med nettleverandør som sier det ikke er noe problem med opp til 3x32A kurs her. Det er 230V 3-fas annlegg, med overspenningsvern. Jeg har veldig lite greie på dette, men så for meg at en kurs på 32A 1-fas 230v gir 7.4kw?

Ser gjerne etter konkrete anbefalinger både til ladestasjon og annet instalasjonsmateriell(feks sikring, kabel fra sikringskap til laderen etc), skal selvsagt gjøres av elektrikker. Har sett litt på easee home som blir ca 10.000 med fastmontert kabel + installasjon. Er det bedre/billigere alternativer der ute?

Amatøren

#1
Legg ut trefase ikke bare en fase for da har dere ladeeffekt for fremtiden også.

Spesielt med 230 V IT nett er nok Easee beste alternativet. Den håndterer trefase på 230 V IT nett også, så biler som kan utnytte det får da litt høyere ladeeffekt enn med bare 32 A (7,2 kW) så sant bilen(e) støtter det.

Skulle dere trenge en lader til så kan den kobles på samme kursen når dere har Easee og de 'prater' sammen så de lastfordeler tilgjengelig/valgt effekt så bruken er enklere. I tillegg så med to ladere slipper dere å bytte bil som er tilkoblet lader utpå kveld/natt hvis begge må være ladet til neste dag.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

auduncsa

Takk for svar.
Hvilken sikring anbefales til et slikt oppsett? Bruker man 32A eller større? En eller fler?
Hvilken tilføringskabel bruker man?

Elektrikker kan jo selvsagt svare på alt dette, men er litt nysgjerrig :) Blant annet for å beregne kostnad.

RJK

Sitat fra: auduncsa på tirsdag 26. mai 2020, klokken 09:02
Hei!

Svigermor har fått seg en Ioniq Plug-in, og jeg har fått oppdraget med å bistå med valg av lader. Bilen har 3.6kw lader ombord. Likevel tenker jeg at 7.4kw hadde vært greit, mtp besøk fra folk med rene elbiler, og litt mer 'fremtidssikring'.

Er du sikker på at den Ioniqen bare har 3,6 kW? Leser 6,6 kW der jeg har sjekket, og så står det også i oversikten til Elbiforeningen på elbil.no:

Hva hun trenger er jo ikke nødvendigvis det samme som hva en ønsker, men 3,6 kW er kun for smått om hun kjører ganske mye. Lader tross alt bilen fro tomt til full på 7,6 timer ifølge ladeguiden til elbilgrossisten. Med 6,6 kW (eller mer) tar det 4,2 timer.

Begge alternativer lader altså bilen full på tiden man trenger til å få nok søvn, og tid til å stelle seg. Rekker jo ikke engang å spise frokost før bilen er fulladet på den tiden det tar med tregeste hastighet. Dog mer fremidsrettet med raskere lading for neste bil, man fremdeles neppe problematisk for de fleste.

https://elbil.no/elbil/hyundai-ioniq-electric/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

auduncsa

Hei - det er en plug-in hybrid (2019), ikke ren elektrisk. Er ganske trygg på at den er 3.6kw :) Som du skriver er 3.6kw uansett nok - spørsmålet blir egentlig om det er noen grunn til å IKKE skalere opp til maksimal kapasitet på ladestasjonen. Prisdifferansen ser ut til å bli relativt liten.

Slik jeg skjønner det kan easee ladestasjonen kobles opp med 3x32A på 3-fas, og tilpasser seg automatisk til bilen som kobler seg til - om jeg har forstått dette riktig høres det ut som en veldig gunstig løsning.

RJK

Sitat fra: auduncsa på tirsdag 26. mai 2020, klokken 10:44
Hei - det er en plug-in hybrid (2019), ikke ren elektrisk. Er ganske trygg på at den er 3.6kw :) Som du skriver er 3.6kw uansett nok - spørsmålet blir egentlig om det er noen grunn til å IKKE skalere opp til maksimal kapasitet på ladestasjonen. Prisdifferansen ser ut til å bli relativt liten.

Slik jeg skjønner det kan easee ladestasjonen kobles opp med 3x32A på 3-fas, og tilpasser seg automatisk til bilen som kobler seg til - om jeg har forstått dette riktig høres det ut som en veldig gunstig løsning.

Sorry, ser nå at det var plugin. Den finner jeg ikke data på nå, men du har helt sikkert rett.

Kraftigere lader blir noe dyrere, spesielt om du virkelig skal ta høyde for flere elbiler i familien. For fremtidige behov vil det uansett lønne seg å få elektriker til å klargjøre for 3-fase-lading allerede nå, men heller bare koble for 1-fase nå.

Men om laderen du kjøper nå bør støtte 7,4 kW eller endog 11 kW, det er ikke sikkert. Det kommer an på hvor lenge du vurderer å beholde plugin, og hvordan du tror prisene på selve laderne vil utvikle seg fremover. Dess kortere tidshorisont, dess riktigere blir det å ta dette med en gang.

Greie bokser kommer på fra 5000,- og oppover, og sikkert det samme for installasjonen om man snakker korte strekk og enkel installasjon. Kabel og sikringer er ikke det som bidrar mest, det er arbeidstimer og eventuell oppgradering av anleggskapasitet som sørger for.

Å oppgradere i ettertid er da først og fremst kostnaden på ny boks og en ekstra time og tur for elektrikeren.  Få sjekket priser for begge deler, så ser du sikkert greit hva du synes passer lommeboka best.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Wisd0m

Easee Home med 3 fase 32 A. 40 ampere blir bryteren.

Om du bryr deg om å spare 1-2 kNOK kan du sikkert kjipe ned til 16 A enfase. Personlig så mener jeg det er en no-brainer å legge opp 3 faser og 32 A når man først er i gang. Blir dyrt å angre seg for så å legge opp nytt.

auduncsa

Takk for alle innspill. Planlegger nå følgende oppskrift:
14 meter 4g10mm kabel fra sikringskap til easee boksen
Ny 32amp sikring
På anbefaling fra elektrikker bytter vi også hovedsikringen til sikringskapet til et annet merke. Elektrikker var tydelig på at dette ikke er streng tatt nødvendig, men etter hans erfaring fra å jobbet i eltilsynet var dette er merke han ikke var spesielt komfortabel med å installere. Dyrere sikringer tilsvarer en prisdifferanse på underkanten av 1.000 kr som vi gikk med på.

Total pris på alt blir ca 15.000,-
Syntes dette hørtes fair ut.

Wisd0m skriver at 40 ampere blir bryteren - kan du utdype litt hva det betyr? Mener du en 40a sikring? I såfall hvorfor?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA