Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bertel O. Steen går foran med godt eksempel

Startet av geear, mandag 25. mai 2020, klokken 23:20

« forrige - neste »

geear

Tatt på fast ladeplass i p-garasjen for elektriske låne/leiebiler hos BOS Forus. Overgang fra CEE til schuko, skrudd fast i CEE-en. Er en haug av de bortover veggen.  Murvegg, så minimal brannfare, men måtte flire litt..  :P  :laugh: :police:

OhmPaPa



Vollis47

Etter min mening burde det for lengst vært slutt med å levere ladekabel med schuko med elbiler. Hadde vært mye bedre om folk blei oppfordret til å sette opp blå 16A CEE kontakt når de fikk seg elbil.

Men selvfølgelig er det best med en skikkelig ladeboks.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

kaiat

Lettere å finne en schuko-kontakt når du er ute på tur, f.eks. på besøk hos noen. Det er da jeg bruker ladekabelen. Hjemme har jeg ladeboks.

På den andre side burde det vurderes om det skulle ha vært noe slags subsidieordning for montering av ladeboks hjemme slik som i UK.

Vollis47

Sitat fra: kaiat på onsdag 27. mai 2020, klokken 10:12
Lettere å finne en schuko-kontakt når du er ute på tur, f.eks. på besøk hos noen. Det er da jeg bruker ladekabelen. Hjemme har jeg ladeboks.

På den andre side burde det vurderes om det skulle ha vært noe slags subsidieordning for montering av ladeboks hjemme slik som i UK.

For de få gangene på besøk hos folk som ennå ikke har fått elbillademulighet kunne en bruke en overgang ala BOS.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

RJK

Sitat fra: Vollis47 på onsdag 27. mai 2020, klokken 15:51
Sitat fra: kaiat på onsdag 27. mai 2020, klokken 10:12
Lettere å finne en schuko-kontakt når du er ute på tur, f.eks. på besøk hos noen. Det er da jeg bruker ladekabelen. Hjemme har jeg ladeboks.

På den andre side burde det vurderes om det skulle ha vært noe slags subsidieordning for montering av ladeboks hjemme slik som i UK.

For de få gangene på besøk hos folk som ennå ikke har fått elbillademulighet kunne en bruke en overgang ala BOS.

Var på Bauhaus i dag, for å kjøpe adapter fra blå CEE til Schuko, og fant samtidig overgang fra rød CEE til Schuko, noe jeg ikke trodde man fikk kjøpt i Norge. Kostet 149,- per stykk, så nå er jeg klar for å koble til hjemmeladeren om jeg kommer over CEE-kontakter der jeg får lov å koble meg til, både i Norge og utenlands.

Praktisk for ferieturer og andre turer hvor man ikke rekker hjem for å lade, og ikke vil hurtiglade om det finnes alternativer.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Orbit

Biltema har tilsvarende (art nr 44-389), samt en hvor du kan koble til tre Schuko på hver sin fase (som dermed alle kan levere 16A samtidig, art nr 35-0090). Burde egentlig være 2,5 mm2 kabel på den siste...Clas hadde en slik tidligere.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

RJK

#8
Sitat fra: Orbit på torsdag 28. mai 2020, klokken 08:48
Biltema har tilsvarende (art nr 44-389), samt en hvor du kan koble til tre Schuko på hver sin fase (som dermed alle kan levere 16A samtidig, art nr 35-0090). Burde egentlig være 2,5 mm2 kabel på den siste...Clas hadde en slik tidligere.

Jeg håper nå ikke folk kjøper den første du nevnte, for da hadde de fått store problemer på campingturen. Den du nevner er for å montere direkte på kabel, og montere fast på vegg.

Art.nr. 44-389 er nok den du mente. Ja, den hadde jeg ikke sett de hadde i Norge, og den er jo nesten 50,- kroner billigere, så der bommet jeg tydeligvis.

Da ville jeg heller valgt Art.nr. 35-228 til 39,90 om jeg skulle mekket kabel selv, for eksempel om man allerede har noe tilsvarende som Art.nr. 46-364, som blir billigere enn den ferdigmekkede, som med 399,- var billigere hos Bauhaus.

Men gråter ikke akkurat over den 120-lappen jeg overforbrukte, om man kjøper begge. Blå CEE til Schuko, art.nr 44-0078 koster tydeligvis bare 74,90 hos Biltema. Da er man på totalt 174,80 (eller 175,- i praksis) istedet for 298,- som jeg betalte.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Orbit

Sitat fra: RJK på torsdag 28. mai 2020, klokken 14:24
Jeg håper nå ikke folk kjøper den første du nevnte, for da hadde de fått store problemer på campingturen. Den du nevner er for å montere direkte på kabel, og montere fast på vegg.

Art.nr. 44-389 er nok den du mente. Ja, den hadde jeg ikke sett de hadde i Norge, og den er jo nesten 50,- kroner billigere, så der bommet jeg tydeligvis.
Lenken går til en samleside med diverse CEE-utstyr, fant ikke noen måte å lenke direkte til kun art 44-389.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

RJK

Sitat fra: Orbit på torsdag 28. mai 2020, klokken 15:03
Sitat fra: RJK på torsdag 28. mai 2020, klokken 14:24
Jeg håper nå ikke folk kjøper den første du nevnte, for da hadde de fått store problemer på campingturen. Den du nevner er for å montere direkte på kabel, og montere fast på vegg.

Art.nr. 44-389 er nok den du mente. Ja, den hadde jeg ikke sett de hadde i Norge, og den er jo nesten 50,- kroner billigere, så der bommet jeg tydeligvis.
Lenken går til en samleside med diverse CEE-utstyr, fant ikke noen måte å lenke direkte til kun art 44-389.

Ooops, ser den nå ja. :-)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Vesel

Så lenge schukoladeren lader med max 13 A så er det vel ingen problem. Jeg har lada mange ganger slik, på delt kurs og med 25 m skjøteledning til og med, uten tegn til varmgang eller andre problemer. Ikke at jeg anbefaler ukyndige i å lade på den måten, det er noen forhåndsregler man bør ta. Er det noen medfølgende ladere som ennå lader med mer enn 13 A? Mye å tape, lite å vinne ved å droppe schukoladeren, mener jeg. Standard jordfeilautomater er fine dyr, de gjør en god jobb i å koble ut en kurs når det oppstår fare.

Trygghet er viktig, men det trumfer ikke alt alltid. Ved et punkt overveier ulempene fordelene. Et viktig, enkelt sikkerhetstiltak er å sykle med hjelm. Det er likevel ikke påbudt, så hvorfor skal det være forbudt å lade med 10-13 A fra schuko? Myndighetene i Norge, kun i Norge, krever at man skal installere råflotte ladeløsninger når man får seg elbil, men det er ingen som krever at alle de gamle anleggene uten jorda stikkontakter, jordfeilvern og overspenningsvern, og med gamle skrusikringer og gjerne 15 A sikringer på 1,5 mm^2-kurs (grøss og gru) skal utbedres. Det er noe som skurrer ved risikoanalysene her.
Forøvrig mener jeg at elmateriellprodusentene ikke skulle fått lov til å merke materiellet sitt med 16 A når det viser seg gang på gang at de ikke tåler så mye over tid.

Det som er greit med elbilen, som kanskje er det som gjorde at den vant over hydrogenbilen, er at drivstoffnettverket i stor grad allerede var på plass da den kom. Elbiler var kanskje upraktiske og for spesielt interesserte i begynnelsen, men når det var stikkontakter over alt så var de ihvertfall mulige til å begynne med. Etterhvert som det ble flere elbiler på veiene så begynte det å lønne seg å bygge offentlige ladestasjoner. Det ble en god sirkel, for det dannet grunnlaget for at flere kunne skaffe seg elbil igjen. Det er omtrent bare i Norden og Nederland at det finnes en bilpark med et betydelig innslag av elbiler. Tar man schukoladerne fra de andre, så tar man også elbilene fra dem.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Daniel_0007

Minner meg om manglerud senter, står noen plasser til elbiler så har de bare schuko kontakt 🙄
Model 3 2019 LR Rwd

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA