Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva koster en ny Ladekabel til Trilling og hvor er det billigst?

Startet av Bybil entusiast, søndag 18. november 2012, klokken 13:37

« forrige - neste »

Bybil entusiast


Jeg trenger en ekstra kabel hjemme i garasjen for å slippe å kveile ut den stive ladekabelen hver gang jeg kjører.

Hvor selges de og hva koster det?

Citroen Czero solgt
Nissan Leaf
VW Golf Eelectric solgt
Mercedes B electric

TB

Hei.
Kabelen frå http://www.charge-amps.com/ er praktisk å ha med, så kan den originale vere "fastmontert".
Denne kostar 4700 SEK + 140 SEK i frakt, og +norsk mva. Blir ca 6000 NOK. Kan velge mellom 6, 10 og 16 A. Står skrive mykje om denne kabel på forumet her.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Griffel

Sitat fra: Bybil entusiast på søndag 18. november 2012, klokken 13:37

Jeg trenger en ekstra kabel hjemme i garasjen for å slippe å kveile ut den stive ladekabelen hver gang jeg kjører.

Hvor selges de og hva koster det?
Hjemme i garasjen burde du heller installere et fast ladepunkt.
(Et slikt som feilaktig kalles hjemmelader)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

foxy

Sitat fra: Griffel på søndag 18. november 2012, klokken 15:05
Sitat fra: Bybil entusiast på søndag 18. november 2012, klokken 13:37

Jeg trenger en ekstra kabel hjemme i garasjen for å slippe å kveile ut den stive ladekabelen hver gang jeg kjører.

Hvor selges de og hva koster det?
Hjemme i garasjen burde du heller installere et fast ladepunkt.
(Et slikt som feilaktig kalles hjemmelader)

jeg kjøpte en lett brukt 10a kladd som jeg monterte "fast" på garasjeveggen.  mange som kjøper 16a kladder og selger sine 10a billig.

det er den billigste og letteste løsningen for fastmontert hjemmelading.
I-miev 2011
Asker

Olemann

Sitat fra: elektrolux på søndag 18. november 2012, klokken 16:29
Uansett løsning er nok www.Elbilhjelpen.no bland de billigste.

Se noen av våre tilbud her: http://elbilhjelpen.no/htm/deler.html

Hva er forskjellen på "kladden" til kr. NOK 5.000.- (inkl mva?) som her er tilbudt og den til SEK 4.700 + mva som er fra den svenske produsenten?  Ser at det er 3 stillinger på den svenske, men trenger bare 10 og 16A.

Mvh Ole

cra

Sitat fra: Olemann på mandag 19. november 2012, klokken 12:49
Hva er forskjellen på "kladden" til kr. NOK 5.000.- (inkl mva?) som her er tilbudt og den til SEK 4.700 + mva som er fra den svenske produsenten?  Ser at det er 3 stillinger på den svenske, men trenger bare 10 og 16A.

Den største forskjellen er vel nettopp kladden (som ikke er der på den svenske). Det skal i tillegg være mulig å "låse" kabelen med en kode, slik at den ikke vil være brukbar for den som evt. stjeler den.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Phuc

Fikk en liten heads-up av alohart på myimiev-forumet om OpenEVSE-prosjektet:
http://code.google.com/p/open-evse/ (klikk på wikien for mer info)

Det har vel tidligere blitt diskutert i dette forumet under denne tråden:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4348.90.html

Ang. fysisk låsing av Charge-Amps-kabelen, så har askbar bl.a. postet et bilde av hvordan man kan låse den fast selv om det kanskje ikke her helt optimalt. Benytter meg enn så lenge av samme metode selv.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5271.msg65314.html#msg65314
Sikkerhetskoden er en fin feature, men det stopper ikke ignorante tyver fra å stjele kabelen selv om den er merket.
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [120000 km @ 20.02.2021]
Kia EV6 GT Line AWD Yacht Blue (i bestilling)
Vurderer: VW ID4 GTX, Ioniq 5 AWD, Tesla Model 3/Y

jkirkebo

Sitat fra: Phuc på mandag 19. november 2012, klokken 22:32
Ang. fysisk låsing av Charge-Amps-kabelen, så har askbar bl.a. postet et bilde av hvordan man kan låse den fast selv om det kanskje ikke her helt optimalt. Benytter meg enn så lenge av samme metode selv.

Bedre enn ingenting men det hindrer dessverre ikke pøbler i å dra ut kontakten slik at bilen ikke blir ladet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Stjerneglis

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 20. november 2012, klokken 02:05
Sitat fra: Phuc på mandag 19. november 2012, klokken 22:32
Ang. fysisk låsing av Charge-Amps-kabelen, så har askbar bl.a. postet et bilde av hvordan man kan låse den fast selv om det kanskje ikke her helt optimalt. Benytter meg enn så lenge av samme metode selv.

Bedre enn ingenting men det hindrer dessverre ikke pøbler i å dra ut kontakten slik at bilen ikke blir ladet.

Dette kan du uansett ikke sikre deg mot. Det finnes pøbler overalt, også blant elbilistene: De som drar ut støpslet på andre elbiler for å lade sin egen elbil og de som kjører som noen @£$#%& svin i kollektivfeltet  >:(
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

jkirkebo

Sitat fra: Stjerneglis på tirsdag 20. november 2012, klokken 08:39
Dette kan du uansett ikke sikre deg mot. Det finnes pøbler overalt, også blant elbilistene: De som drar ut støpslet på andre elbiler for å lade sin egen elbil og de som kjører som noen @£$#%& svin i kollektivfeltet  >:(

Låsing av kabelen til bilen samt låst ladestolpe hindrer ihvertfall folk uten nøkkel til ladestolpene i å dra ut kontakten. Å dra ut støpselet til andre for å lade sin egen bil vil vel sjelden fungere uten en lengre skjøteledning, da det normalt vel er en kontakt pr. parkeringsplass...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Sitat fra: cra på mandag 19. november 2012, klokken 13:21
Sitat fra: Olemann på mandag 19. november 2012, klokken 12:49
Hva er forskjellen på "kladden" til kr. NOK 5.000.- (inkl mva?) som her er tilbudt og den til SEK 4.700 + mva som er fra den svenske produsenten?  Ser at det er 3 stillinger på den svenske, men trenger bare 10 og 16A.

Den største forskjellen er vel nettopp kladden (som ikke er der på den svenske). Det skal i tillegg være mulig å "låse" kabelen med en kode, slik at den ikke vil være brukbar for den som evt. stjeler den.

Stemmer det. Og så koster den med kladd litt mindre.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Olemann



Stemmer det. Og så koster den med kladd litt mindre.
[/quote]

Ser på bildet at lader skal overvåkes hver 1/2 time, eller kontinuerlig ved 16A lading.....er dette bare en type amerikansk "føre-var" info, eller er dette i praksis nødvendig....i så fall er det jo rimelig upraktisk med mindre man har bilen i stua eller på soverommet, noe jeg ikke har planer om.....Forutsatt selvsagt et el-anlegg som ikke er hjemme-snekret eller ikke takler 16A.

elektrolux

Helt enig i at dette er upraktisk.

Advarselen er laget fordi kabelen er laget i Tyskland, og der er det ikke lov å langtidsbelaste en shuko med mer enn 10A.

Det er uansett en grei regel å følge på ukjente stikk. Er stikkontakten du bruker allerede sjekket ut, f.eks ved tidligere bruk kan en gå ut fra at den ikke blir varm.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA