Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil til familie; Model 3, Mache-e, E-niro eller Skoda?

Startet av OleBrummen, mandag 25. mai 2020, klokken 17:32

« forrige - neste »

Daniel_0007

Model 3 har grei plass for mye småting men kjøpte ny gassgrill og den fikk jeg ikke inn pga smale luken så måtte pakke ut grillen 😝
Model 3 2019 LR Rwd

chriso89

Hvis man skal tenke på plass og hva man får må vel eniro være det beste.  Veldig god familiebil som har ventilerte seter, app, stor bagasjerom, stor i baksete og lang rekkevidde

Øyvind.h

Men hvordan får en tak i eNiro med app om en ikke sikret seg plass på venteliste? Blir vel fort 420-430" kanskje på Finn? Da er det ikke langt opp til en Model 3 long range (sr+ koster 430) hvor du får helt andre ytelser, 4wd, hengerfeste og et ferdig ladenettverk
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

OleBrummen

 
Oppdatering: Etter mye tenking har jeg kommet til at model 3 kan kjennes for upraktisk med plass som familiebil med barnevogn(er). Mach-e utsatt til ut i 2021. Jeg lurer på å reservere model y og Skoda enyaq. Ha et vrak i mellomtiden/eldre bil. Evt avbestille om en prisgunstig e-niro dukker opp. Litt lite interessert i å betale overpris på Finn slik det ser ut nå.

Radial

Høres lurt ut... det kommer som nevnt også veldig romslige kina SUV'er til høsten... da veit man trolig mye mer om Model Y leveringer, mer om mulig ny batterikjemi på Tesla, mer om konkurransen fra Kina (BYD), og ikke minst hvordan Enyaq og ID4 faktisk lander i pris og utstyr.

eNiro er overpriset i dag, føles over hodet ikke riktig å betale 450k for en framhjulstrekker fra Korea... ikke er den direkte lukseriøs heller, mistenker store påslag fra forhandler.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Stikkkontakt

Sitat fra: Radial på onsdag 27. mai 2020, klokken 22:59

eNiro er overpriset i dag, føles over hodet ikke riktig å betale 450k for en framhjulstrekker fra Korea... ikke er den direkte lukseriøs heller,

Det er ingen elbiler pr idag til 450.000 kr som er luksuriøs.
Det endrer seg nok ikke i 2021 eller 2022..

Counterpointer

Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 28. mai 2020, klokken 09:23
Det er ingen elbiler pr idag til 450.000 kr som er luksuriøs.
Det endrer seg nok ikke i 2021 eller 2022..
Det avhenger av definisjonen!

Har du Ferrari er kanskje ikke Porsche 911 luksuriøs, har du Rolls Royce er ikke Merchedes S klasse luksuriøs.

Omvendt også, kjører du en gammel Polo diesel vil en ny E-up være luksus, der vil jo E-Niro være superluksuzzzz

Det er ingen almen standard for hva som er luksus.

Contango

Jeg skjønner ikke problemet. Tesla S dekker alle behovene, de nyere modellene har blitt veldig driftssikre, og den er bedre å kjøre og sitte i enn treern er (synes vi). Pluss langt mer praktisk for en familie. Kjøp en 2017/18 S75D. e-Niro gjør jobben også, men den er for dyr akkurat nå pluss at den lader sakte.

Du kan få en skrapet i-Pace for rett under 600 også, men den er langt mindre praktisk.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Svein_H

Sitat fra: RBK på onsdag 27. mai 2020, klokken 14:45
Angående Tetris. Svoger fylte opp Passat GTE stv. fult opp til taket. Deretter tok jeg alt inn i min Modell 3. Fikk alt inn uten å bruke frunk. Overasket over plass men selvfølgelig dårligere pga lokket i Modell 3. (...)

Den pakkeoperasjonen der vil jeg veldig gjerne se dokumentert på video, det høres litt for fantastisk ut.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Nils

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 27. mai 2020, klokken 17:29
Men hvordan får en tak i eNiro med app om en ikke sikret seg plass på venteliste? Blir vel fort 420-430" kanskje på Finn?
Jeg vet ikke hvordan det er med app, men nå som euro er nede på et mer normalt nivå så er vel import fra Tyskland en mulighet. (Kanskje bilen må registreres en dag i Tyskland for å pynte på statistikken.)
360k for bil, 10k for transport og 15k for vinterhjul gir ca 385k totalt.
Full garanti i Europa:
https://www.kia.com/eu/service/7-year-warranty/

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=298110695&bat=BATTERY_PURCHASED&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&fuels=ELECTRICITY&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=13200&makeModelVariant1.modelId=34&pageNumber=1&scopeId=C&sfmr=false&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&sortOption.sortOrder=ASCENDING&vatable=true&searchId=beab4ff8-26a0-a024-9546-ae9022d04d8c
Saxo 2009-2017
I-Miev 2017-
Citigo 2020-

Daniel_0007

Sitat fra: Nils på søndag 07. juni 2020, klokken 11:44
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 27. mai 2020, klokken 17:29
Men hvordan får en tak i eNiro med app om en ikke sikret seg plass på venteliste? Blir vel fort 420-430" kanskje på Finn?
Jeg vet ikke hvordan det er med app, men nå som euro er nede på et mer normalt nivå så er vel import fra Tyskland en mulighet. (Kanskje bilen må registreres en dag i Tyskland for å pynte på statistikken.)
360k for bil, 10k for transport og 15k for vinterhjul gir ca 385k totalt.
Full garanti i Europa:
https://www.kia.com/eu/service/7-year-warranty/

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=298110695&bat=BATTERY_PURCHASED&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&fuels=ELECTRICITY&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=13200&makeModelVariant1.modelId=34&pageNumber=1&scopeId=C&sfmr=false&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&sortOption.sortOrder=ASCENDING&vatable=true&searchId=beab4ff8-26a0-a024-9546-ae9022d04d8c

Sjekk kona og e-niro forumet, å kjøpe importert er risky business flere som har brent seg og fått bil uten varme pumpe og vinter pakke som er ganske viktig med tanke på rekkevidde om vinteren
Model 3 2019 LR Rwd

geear

Sitat fra: Svein_H på lørdag 30. mai 2020, klokken 18:08
Sitat fra: RBK på onsdag 27. mai 2020, klokken 14:45
Angående Tetris. Svoger fylte opp Passat GTE stv. fult opp til taket. Deretter tok jeg alt inn i min Modell 3. Fikk alt inn uten å bruke frunk. Overasket over plass men selvfølgelig dårligere pga lokket i Modell 3. (...)

Den pakkeoperasjonen der vil jeg veldig gjerne se dokumentert på video, det høres litt for fantastisk ut.
Kan tenke meg kastet inn i Passat, full tetris i Model 3. Model 3 kan iallfall ikke sammenlignes med Passat stv på lastevennlighet.

Counterpointer

Sitat fra: gr på mandag 08. juni 2020, klokken 21:19
Sitat fra: Svein_H på lørdag 30. mai 2020, klokken 18:08
Sitat fra: RBK på onsdag 27. mai 2020, klokken 14:45
Angående Tetris. Svoger fylte opp Passat GTE stv. fult opp til taket. Deretter tok jeg alt inn i min Modell 3. Fikk alt inn uten å bruke frunk. Overasket over plass men selvfølgelig dårligere pga lokket i Modell 3. (...)

Den pakkeoperasjonen der vil jeg veldig gjerne se dokumentert på video, det høres litt for fantastisk ut.
Kan tenke meg kastet inn i Passat, full tetris i Model 3. Model 3 kan iallfall ikke sammenlignes med Passat stv på lastevennlighet.
Eller ikke lastet over vindu/setehøyden i Passat. Dvs uten lastenett. Da kan det være mulig........

Har hatt Passat stv og den er lett dobbelt av Model 3.

turfsurf

Sitat fra: knut.aulie på mandag 08. juni 2020, klokken 23:24
Har hatt Passat stv og den er lett dobbelt av Model 3.
Passat er ikke så stor, gitt at man laster til trekket over bagasjerommet. Da tror jeg gjerne man får alt inn i Model 3 ved bruk av rommet under og frunk.

Stasjonsvogn er uendelig mere praktisk dog.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 09. juni 2020, klokken 06:50
Stasjonsvogn er uendelig mere praktisk dog.
Ja, bare en ganske vanlig sak som en vaskemaskin eller stol går jo lett i en stasjonsvogn, mens på Model 3 må en ha tilhenger.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA