Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil til familie; Model 3, Mache-e, E-niro eller Skoda?

Startet av OleBrummen, mandag 25. mai 2020, klokken 17:32

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: mroek på tirsdag 26. mai 2020, klokken 10:39
Er den objektivt sett trangere i kupeen, altså? Jeg har ikke sittet i Polestar enda, og har veldig begrenset erfaring med TM3. I sistnevnte merket jeg meg at knevinkelen ble veldig spiss i baksetet på grunn av høyt gulv, men jeg la ikke merke til problemer med takhøyde (er rundt 189 høy).
Jeg har ikke gått over med målebånd og jeg har ikke sittet i dem side om side (hoppet rett fra den ene til den andre). Men jeg har kikket på PS2 to ganger, og sittet i Model 3 en 3-4 ganger. Ene gangen jeg var innom var en kollega med XC60 med. Han vurderte PS2 som et alternativ, men konkluderte nok med at den ble for liten.
PS2 oppleves veldig kompakt. Den har en flott moderne førerplass med meget god infotainment. Interiørkvaliteten opplevde jeg som god. Ikke veldig premium, men godt over typisk asiatiske biler. Spotify og Google maps er på plass, med bra brukergrensesnitt.

Når jeg satt meg i baksetet skallet jeg i taket (er 186cm ca). Nå klarer jeg ikke huske helt nøyaktig hvor mye plass jeg manglet i høyden, men jeg tok bra oppi taket. I tillegg opplevde jeg at bakseteryggen var mye rettere enn forventet. Vinkel mot gulv husker jeg ikke helt, men tror sitteputene var ganske korte og ikke særlig støtte under lårene. Det var ikke særlig med plass mot forsetene heller. Kombinasjonen kort benplass og kort sittepute vil jeg tro gjør bakovervendte seter til en utfordring.

Men - ikke ta det som noen fasit. Jeg har bare sittet i bilen et par ganger, og konklusjonen ble da at den plassmessig blir et for stort steg ned fra EQC`en, som heller ikke er en spesielt stor bil. Selv om jeg likte førerplassen i PS2 og infotainmentopplegget. Ytelsene er også bra, hengervekten helt grei, god bakkeklaring og antatt god ladehastighet. For at PS2 skulle fungert for oss plassmessig måtte vi hatt takboksen permanent på hele året. God størrelse på bagasjeluken, men jeg ble ganske skuffet over størrelsen på selve rommet. Mulig en barnevogn har bedre plass der enn M3, men da tar den nok praktisk talt hele bagasjerommet vil jeg tro.
Bagasjerommet er relativt begrenset i alle retninger. Jeg hadde eNiro en kort runde og jeg tror jeg ville fått en del mer inn i den enn PS2.

Men som sagt - det er basert på min opplevelse uten målebånd eller test side ved side. Model 3 opplever jeg som en mer romslig bil i kupeen, selv om den heller ikke er noen storbil.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 26. mai 2020, klokken 09:22
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 26. mai 2020, klokken 05:59
Mach-E får du høyst sannsynlig ikke i år. Den blir forsinket.

Skoda Enyaq er heller ikke noe sikkert kort med levering i år. Jeg tviler da ID er forsinket og jeg ikke tror VAG slipper Skoda før VW.

Ift ski/barnevogn ville jeg forsøkt en prøvepakking av en Model 3. Ellers støtter jeg fullt ut Vessel sin post om Model 3, dog med at en må gjøre en vurdering selv på om veistøy egentlig er plagsomt med den typen dekk en har tenkt å bruke. Det er stor forskjell på dimensjoner og type. Vi har både en LR og en performance og det er variasjon både mellom Conti og Nokian i 18' vinterdekk og på PS4S i 20' og Landsail i 19' på sommer.

Hvis du først skal lade underveis (X75), så er jo en skrapet E-tron 50 innenfor budsjett.

E-tron 50 koster vel 555k nå, og noe utstyr må man nesten ha så med vinterdekk er det nok vanskelig å komme under 600k. Man må også påregne to hurtigladinger på 37 mil de verste dagene vinterstid om man ikke ønsker å bruke mye tid på å lade til 90%+. Det kan fort ta litt tid når man ikke har tilgang til SuC-nettverket.
Møller har en god del lagerbiler til gammel pris hvis jeg har oppfattet det riktig.

mroek

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 26. mai 2020, klokken 11:05
Sitat fra: mroek på tirsdag 26. mai 2020, klokken 10:39
Er den objektivt sett trangere i kupeen, altså? Jeg har ikke sittet i Polestar enda, og har veldig begrenset erfaring med TM3. I sistnevnte merket jeg meg at knevinkelen ble veldig spiss i baksetet på grunn av høyt gulv, men jeg la ikke merke til problemer med takhøyde (er rundt 189 høy).
Når jeg satt meg i baksetet skallet jeg i taket (er 186cm ca). Nå klarer jeg ikke huske helt nøyaktig hvor mye plass jeg manglet i høyden, men jeg tok bra oppi taket. I tillegg opplevde jeg at bakseteryggen var mye rettere enn forventet. Vinkel mot gulv husker jeg ikke helt, men tror sitteputene var ganske korte og ikke særlig støtte under lårene. Det var ikke særlig med plass mot forsetene heller. Kombinasjonen kort benplass og kort sittepute vil jeg tro gjør bakovervendte seter til en utfordring.

Ja, jeg ser det er mange som sier takhøyden i baksetet er dårlig. Jeg har også sett folk på over 190 cm som påsto å ha grei nok plass, så akkurat det er litt rart. Nå er jo folk proporsjonert litt forskjellig, og har man lang rygg og korte bein (relativt sett) blir jo takhøyden et større problem. I tillegg sitter man kanskje litt ekstra stivt når man skal prøvesitte for å sjekke ting som takhøyde, men uansett er det nok liten tvil om at takhøyden i baksetet er et ankepunkt om høye personer skal sitte der.

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 26. mai 2020, klokken 11:05
Men - ikke ta det som noen fasit. Jeg har bare sittet i bilen et par ganger, og konklusjonen ble da at den plassmessig blir et for stort steg ned fra EQC`en, som heller ikke er en spesielt stor bil. Selv om jeg likte førerplassen i PS2 og infotainmentopplegget. Ytelsene er også bra, hengervekten helt grei, god bakkeklaring og antatt god ladehastighet. For at PS2 skulle fungert for oss plassmessig måtte vi hatt takboksen permanent på hele året. God størrelse på bagasjeluken, men jeg ble ganske skuffet over størrelsen på selve rommet. Mulig en barnevogn har bedre plass der enn M3, men da tar den nok praktisk talt hele bagasjerommet vil jeg tro.
Bagasjerommet er relativt begrenset i alle retninger. Jeg hadde eNiro en kort runde og jeg tror jeg ville fått en del mer inn i den enn PS2.

For mitt/vårt vedkommende er bagasjeplass ikke så veldig viktig, og barneseter er ikke heller viktig, så akkurat det går nok bra. Jeg er noe mer bekymret over kupeen, og hvorvidt 4 voksne kan ha det greit på tur.

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 26. mai 2020, klokken 11:05
Men som sagt - det er basert på min opplevelse uten målebånd eller test side ved side. Model 3 opplever jeg som en mer romslig bil i kupeen, selv om den heller ikke er noen storbil.

Andre ting enn fysiske mål (f.eks lyst/mørkt interiør) kan nok også føre til at opplevelsen av rommelighet påvirkes, men det er absolutt mulig at du har rett i at PS2 er liten og trang innvendig. For min egen del kommer jo ikke fasiten før jeg får prøvd selv, som du også sier.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Øyvind.h

Ja den mørke kupeen i PS2 ga helt klart en effekt på hvor kompakt den oppleves.

4 voksne på langtur tipper jeg går helt greit, så lenge de som sitter i baksetet ikke er veldig høye. Vi snakker ikke eUP her altså :) En "fingeren i været" følelse er kanskje god nok takhøyde/benplass opp til 170-175cm høyde.
Som du sier er jo lenge på rygg/bein individuelt.
Det var muligens litt trangt for føtter under førersetet, men er en bare to i baksetet sitter en sikkert litt på skrå uansett. Og en synker jo litt mer nedi på langtur også.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

mroek

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 26. mai 2020, klokken 11:58
Ja den mørke kupeen i PS2 ga helt klart en effekt på hvor kompakt den oppleves.

4 voksne på langtur tipper jeg går helt greit, så lenge de som sitter i baksetet ikke er veldig høye. Vi snakker ikke eUP her altså :) En "fingeren i været" følelse er kanskje god nok takhøyde/benplass opp til 170-175cm høyde.
Som du sier er jo lenge på rygg/bein individuelt.
Det var muligens litt trangt for føtter under førersetet, men er en bare to i baksetet sitter en sikkert litt på skrå uansett. Og en synker jo litt mer nedi på langtur også.

Blir spennende å se, men hvis det faktisk er slik at den jevne person på 170-175 cm toucher taket i baksetet, så er det veldig lite høyde der. Da kan jeg ikke på noen måte forstå hvordan noen på 190 cm kan hevde å ha hatt grei nok plass, nesten uansett proporsjoner.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

OleBrummen


Takk for veldig gode betraktninger. Så også på polestar, men jeg ble litt bekymret for plass bak og følelsen av utsyn kontra model 3 jf en bekjents prøvesitting som han refererte. Ellers er det jo en bil som «har alt». Jeg trodde skodaen kunne være mest ideell, men er jo usikkert når en kan få den....mach-e kanskje likeså. Model 3 frister utrolig, men er det med bagasjeluken og barnevogn da. E-niro virker mest fornuftig, men kjøper vel da med hjernen fremfor hjerte 🙂

Vaduz

Kjøp med hjertet, du kan finne kompakte barnevogner og løse vinterferie med takboks og henger! Hjernen har vi jo lagt igjen for lengst når vi kjøper nye biler;)

1000kwh

Sitat fra: Vaduz på tirsdag 26. mai 2020, klokken 20:43
Kjøp med hjertet, du kan finne kompakte barnevogner og løse vinterferie med takboks og henger! Hjernen har vi jo lagt igjen for lengst når vi kjøper nye biler;)
Med det familioppsettet til denne karen så gidder man det ca 1 ferietur og så vil man helst ha en Ford Smax og bli ferdig med det.

Størst hadde vært mitt viktigste kriterie!

Stikkkontakt

Hva med Mercedes EQV.
Starter på ca 650.000. Der måler man bagasjeplass i kubikk og ikke liter.

Radial

- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Øyvind.h

#25
https://www.tu.no/artikler/na-er-salget-av-den-elektriske-folkefrakteren-eqv-i-gang/492838

For øvrig - kjøp vogn som passer i bilen, ikke bil som passer til vogna. Førstnevnte er mye rimeligere :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 26. mai 2020, klokken 22:34
https://www.tu.no/artikler/na-er-salget-av-den-elektriske-folkefrakteren-eqv-i-gang/492838

For øvrig - kjøp vogn som passer i bilen, ikke bil som passer til vogna. Førstnevnte er mye rimeligere :)
Eller dropp vogn så snart det er mulig, våre gikk på sine egne små ben så snart de kunne og hadde da ikke lengre vogn.

Øyvind.h

Til S85`en kjøpte jeg McLaren XLR. Den gikk ned i frunk og bagasjerommet bak var helt fritt. Dypdelen til Emmaljungaen gikk også ned i frunken, med mulighet for å fylle bagasje både oppi den og og på sidene.
Når de ble litt større gikk vi for en City Jogger GT. Den ble veldig kompakt når den ble pakket sammen, men fortsatt god i bruk.

Men - sjefen i huset vil jo gjerne ha den aller største Emmaljungaen i tradisjonelt design. De er gigantiske og lar seg ikke pakke så mye sammen.

Veldig greit med vogn når ungene skal sove og voksne skal bevege seg eller trenger armene frie.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

THE

Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 26. mai 2020, klokken 21:02
Sitat fra: Vaduz på tirsdag 26. mai 2020, klokken 20:43
Kjøp med hjertet, du kan finne kompakte barnevogner og løse vinterferie med takboks og henger! Hjernen har vi jo lagt igjen for lengst når vi kjøper nye biler;)
Med det familioppsettet til denne karen så gidder man det ca 1 ferietur og så vil man helst ha en Ford Smax og bli ferdig med det.

Størst hadde vært mitt viktigste kriterie!

Madammen hintet noen ganger til Caravelle når jeg sto og spilte Tetris med feriebagasjen, barnevogn, reiseseng, kjøleboks osv. for å få plass i bagasjerommet på en Saab 9-3, riktignok stasjonsvogn og med takboks. Caravelle var like uaktuelt for min del da som nå, og etter å ha kjørt Mercedes Vito som minner mer om et slagskip enn en bil på styrefølelse, så tror jeg ikke EQV heller ville vært aktuell. Nå er det selvfølgelig en mellomting mellom TM3 og EQV, men sett bort fra lasteluka så ble jeg overrasket over hvor god bagasjeplass det er i TM3.

Det er kanskje mulig å få lånt en TM3 demobil over ei helg slik at man kan få teste ut plass både til vogn og bagasje. Og ikke minst plass til barneseter, og hvor (u)praktisk det er å ungene inn og ut av setene.

Personlig ville jeg nok valgt en brukt Tesla Model X mtp. plass til vogn og feriebagasje, og ikke minst pga. at falkevingedørene gjør barneseter og inn/utlasting av barn til en drøm. Superladenettverket er en bonus som gjør det smertefritt å kjøre langtur også.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

RBK

Angående Tetris. Svoger fylte opp Passat GTE stv. fult opp til taket. Deretter tok jeg alt inn i min Modell 3. Fikk alt inn uten å bruke frunk. Overasket over plass men selvfølgelig dårligere pga lokket i Modell 3. Har også en S100, den hadde vel svelget hele Modell 3 bak føler det som.
Nå skal jeg selge S100 da den faktisk er for stor for vår familie på 4 (barn på 12 og 15). Drar på nok en bilferie med Modell 3 :-)
Modell Y - Hvit - 31 aug. 2021
Modell 3 SR+ - Hvit - 22 juni 2021

Solgt Mai 2021: Modell 3 - Sort - 22 feb. 2019
Solgt april 2020: S100D - Blå - 19 mai 2017
Solgt feb. 2017: Model S85 - Brun - Juni 2014

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA