Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil til familie; Model 3, Mache-e, E-niro eller Skoda?

Startet av OleBrummen, mandag 25. mai 2020, klokken 17:32

« forrige - neste »

OleBrummen

Hei,

spør om råd/meninger om bilkjøp for familie på 4, barn 2 og 0 år/spedbarn.

Bilen er tenkt som hovedbil-dekke dagligliv. I hverdag trolig ikke mer bruk per dag enn 100-200 km. Rekkevidde maks må være minimum 370 km (reell kjørelengde) ift til avstand hytte. Det må også være nok plass til bagasje etc. Forventes at man må ha plass til ski. Ellers er det ønskelig med «litt» komfort. Tiltenkt hjemmelading for det meste. Bor ellers til vanlig i bymiljø med lite sne/is. (Dog noe) Til hytte kan det være kolonnekjøring, men god vei frem til hytte som vil være brøytet. Må være lett å hive inn en barnevogn i bagasjerom.

Ønskelig med bil i år, derfor har vi ikke vurdert model y. Levering innen desember kan fungere. Ønsker prismessig å ikke bevege oss mye over 550 000.

Av de bilene jeg har sett virker model 3, mach-e, e-niro og Skoda enyaq aktuelle. Bekymret for bagasjeromsåpning til model 3...men liker ellers bilen. Hva tror dere vil være beste valg som familiebil av disse?


jkirkebo

Sitat fra: OleBrummen på mandag 25. mai 2020, klokken 17:32
Hei,

spør om råd/meninger om bilkjøp for familie på 4, barn 2 og 0 år/spedbarn.

Bilen er tenkt som hovedbil-dekke dagligliv. I hverdag trolig ikke mer bruk per dag enn 100-200 km. Rekkevidde maks må være minimum 370 km (reell kjørelengde) ift til avstand hytte. Det må også være nok plass til bagasje etc. Forventes at man må ha plass til ski. Ellers er det ønskelig med «litt» komfort. Tiltenkt hjemmelading for det meste. Bor ellers til vanlig i bymiljø med lite sne/is. (Dog noe) Til hytte kan det være kolonnekjøring, men god vei frem til hytte som vil være brøytet. Må være lett å hive inn en barnevogn i bagasjerom.

Ønskelig med bil i år, derfor har vi ikke vurdert model y. Levering innen desember kan fungere. Ønsker prismessig å ikke bevege oss mye over 550 000.

Av de bilene jeg har sett virker model 3, mach-e, e-niro og Skoda enyaq aktuelle. Bekymret for bagasjeromsåpning til model 3...men liker ellers bilen. Hva tror dere vil være beste valg som familiebil av disse?

Må det være ny bil? Du får f.eks 2017 modell Tesla X75D til ca. den prisen. Da må du lade underveis, men det er sjelden et problem med Tesla (så sant du har en SuC underveis da). X90D fås også til ca. samme pris.

S100D er også innenfor rekkevidde: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=175924271
På Model S kan du ha ski på taket. På X bør du ha 6-seter og legge de i pose mellom setene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Vesel

Jeg hadde gått for en Model 3. Igjen.  :+1:
Mest rekkevidde, best ladenettverk (kan dra på spontantur til Italia om du vil), størst motor, beste kjøreegenskaper, mest teknologi og ærlig forhandlernettverk. Sikreste bilen noensinne testet av NHTSA også. Er stor bagasjeluke og mest mulig plass viktigere bør du gå får en av SUV-ene da. Model 3 er en mellomstor sedan, med omtrent samme mål som en Audi A4. For meg ville det vært godt nok selv med to små barn, men mange familier i dag legger jo mest vekt på plass. Ulemper med Model 3 er at den er dårlig lydisolert så det blir mye veistøy, og at byggekvaliteten er laber.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

OleBrummen

#3

Må det være ny bil? Du får f.eks 2017 modell Tesla X75D til ca. den prisen. Da må du lade underveis, men det er sjelden et problem med Tesla (så sant du har en SuC underveis da). X90D fås også til ca. samme pris.

S100D er også innenfor rekkevidde: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=175924271
På Mode https://www.googl
e.no/amp/s/www.telegraph.co.uk/



Bra tips. Har tenkt tanken, men hørt det kan være skummelt når garanti utløper på tesla, spesielt model s. Dyre reperasjoner, og generelt lange ventetider for deler. Kanskje bare gammelt dårlig rykte «nå?

jkirkebo

#4
Sitat fra: OleBrummen på mandag 25. mai 2020, klokken 19:35

Må det være ny bil? Du får f.eks 2017 modell Tesla X75D til ca. den prisen. Da må du lade underveis, men det er sjelden et problem med Tesla (så sant du har en SuC underveis da). X90D fås også til ca. samme pris.

S100D er også innenfor rekkevidde: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=175924271
På Mode https://www.googl
e.no/amp/s/www.telegraph.co.uk/



Bra tips. Har tenkt tanken, men hørt det kan være skummelt når garanti utløper på tesla, spesielt model s. Dyre reperasjoner, og generelt lange ventetider for deler. Kanskje bare gammelt dårlig rykte «nå?

Noen reparasjoner kan nok være dyre, men jeg har ikke inntrykk av at ventetidene er lange på hverken deler eller verksteder nå. Kjøper du brukt fra Tesla kan du finne biler med 4 års garanti, slik som denne:

https://tesla-info.com/car/NO-5YJXCCE24GF026825

Eller denne:
https://tesla-info.com/car/NO-5YJSA7E26GF162669
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Magnus Hansen

Veldig fornøyd med Model 3 selv, men ville vært mer skeptisk hvis jeg fremdeles hadde behov for å frakte barnevogn. Voksen skiboks blir det behov for i alle fall.

Rosstopher

#6
Samme familiesituasjon her, og samme budsjett. Endte på Tesla Model S 90D med alt utstyr. Bilen var nøyaktig 3 år gammel da vi kjøpte den i høst, og hadde gått 50.000 km. Altså 2 år gjenstående nybilgaranti om vi kjører 25.000 i året (som vi gjør). Plass til stor barnevogn og hundebur baki (samtidig), mulighet for takboks, god rekkevidde og overlegent ladenettverk. Har så langt hatt to "verkstedbesøk" i gåseøyne fordi mekaniker kom på jobben hos meg begge gangene.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Counterpointer

Mach-E får du høyst sannsynlig ikke i år. Den blir forsinket.

Skoda Enyaq er heller ikke noe sikkert kort med levering i år. Jeg tviler da ID er forsinket og jeg ikke tror VAG slipper Skoda før VW.

Ift ski/barnevogn ville jeg forsøkt en prøvepakking av en Model 3. Ellers støtter jeg fullt ut Vessel sin post om Model 3, dog med at en må gjøre en vurdering selv på om veistøy egentlig er plagsomt med den typen dekk en har tenkt å bruke. Det er stor forskjell på dimensjoner og type. Vi har både en LR og en performance og det er variasjon både mellom Conti og Nokian i 18' vinterdekk og på PS4S i 20' og Landsail i 19' på sommer.

Hvis du først skal lade underveis (X75), så er jo en skrapet E-tron 50 innenfor budsjett.

jkirkebo

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 26. mai 2020, klokken 05:59
Mach-E får du høyst sannsynlig ikke i år. Den blir forsinket.

Skoda Enyaq er heller ikke noe sikkert kort med levering i år. Jeg tviler da ID er forsinket og jeg ikke tror VAG slipper Skoda før VW.

Ift ski/barnevogn ville jeg forsøkt en prøvepakking av en Model 3. Ellers støtter jeg fullt ut Vessel sin post om Model 3, dog med at en må gjøre en vurdering selv på om veistøy egentlig er plagsomt med den typen dekk en har tenkt å bruke. Det er stor forskjell på dimensjoner og type. Vi har både en LR og en performance og det er variasjon både mellom Conti og Nokian i 18' vinterdekk og på PS4S i 20' og Landsail i 19' på sommer.

Hvis du først skal lade underveis (X75), så er jo en skrapet E-tron 50 innenfor budsjett.

E-tron 50 koster vel 555k nå, og noe utstyr må man nesten ha så med vinterdekk er det nok vanskelig å komme under 600k. Man må også påregne to hurtigladinger på 37 mil de verste dagene vinterstid om man ikke ønsker å bruke mye tid på å lade til 90%+. Det kan fort ta litt tid når man ikke har tilgang til SuC-nettverket.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Radial

Ville vurdert å "holde ut" til mer info om BYD Tang EV600, som visstnok kommer i høst..og da vet man mer om Modell Y sin levering også, disse vil kunne dekke alle behov... Tang har visstnok over 900L bagasjerom (!), uten at det er bekreftet

Vi er familie på 3 med en litt lang 2åring, og modell 3 er for liten til barnevogna (åpningen er for liten) uten å splitte den i atomer.
Passasjer forran sitter OK med iZi pluss sete bak, om personen er maks 170cm
Men når du i tillegg får en nyfødt stol bak fører, da blir det ikke lett å være sjåfør over 180cm...og lange turer blir nok slitsomt.

I tillegg skal man ha med seg reiseseng, kanskje en spisestol eller to på langtur..Totalen for vår del ble at model 3 er litt for liten.

eNiro opplevws mye romsligere, spesielt pga stor bakluke, og sluker der både barnevogn, stol og reiseseng, Samtidig som den tar unna barnestoler bra, men den er uten awd hvis det er ønskelig...en romslig skiboks på denne, så har du en del plass.
Men fullstendig håpløs leveringstid, brukt er eneste praktiske mulighet.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

zyrex

Høres ut som en Polestar 2 er innenfor kriteriene dine også, vel.
Stor bagasjeluke, skiluke, taklast og 1500kg henger i tillegg, så kan brukes...

Øyvind.h

Sitat fra: zyrex på tirsdag 26. mai 2020, klokken 09:37
Høres ut som en Polestar 2 er innenfor kriteriene dine også, vel.
Stor bagasjeluke, skiluke, taklast og 1500kg henger i tillegg, så kan brukes...
Om Model 3 blir for trang kan jeg ikke skjønne hvordan Polestar skal fungere. Den er jo trangere i kupeen. Større bakluke, men veldig lite bagasjerom.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Stikkkontakt

Sitat fra: zyrex på tirsdag 26. mai 2020, klokken 09:37
Høres ut som en Polestar 2 er innenfor kriteriene dine også, vel.
Stor bagasjeluke, skiluke, taklast og 1500kg henger i tillegg, så kan brukes...

Jeg la inn bestilling på Polestar forrige uke. Levering september.
Fant ut den var ca 40.000 billigere enn TM3LR som er ganske sammenlignbar.
PS2 har en stor fordel med stor bakluke og 1500 kilo hengervekt.
491.000 med 19" metallic og krok.

femail

Kan man klare seg uten 4wd, er e-Niro helt klart best med de kriteriene du nevner. Best pris Ca. 450' fullspekka med utstyr og vinterdekk.Lang rekkevidde, god plass og et dypt bra bagasjerom. Har selv 32 mil til hytta og det har gått helt greit i vinter med temp 0-minus 17 på snø og isdekke.En takboks Skiguard eller Packline gjør susen med ekstra lasteplass, og bilen kan ha taklast på 100 kg.
Dessverre leveringsproblemer, men det sies vel nå at det skal bedre seg siste del av året.Er som det framkommer veldig fornøyd med bilen både på vinterføre og sommerføre.Praktisk rekkevidde i kuldegrader ligger på 36-38 mil og 43-46 mil nå på sommeren.

mroek

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 26. mai 2020, klokken 09:49
Sitat fra: zyrex på tirsdag 26. mai 2020, klokken 09:37
Høres ut som en Polestar 2 er innenfor kriteriene dine også, vel.
Stor bagasjeluke, skiluke, taklast og 1500kg henger i tillegg, så kan brukes...
Om Model 3 blir for trang kan jeg ikke skjønne hvordan Polestar skal fungere. Den er jo trangere i kupeen. Større bakluke, men veldig lite bagasjerom.
Er den objektivt sett trangere i kupeen, altså? Jeg har ikke sittet i Polestar enda, og har veldig begrenset erfaring med TM3. I sistnevnte merket jeg meg at knevinkelen ble veldig spiss i baksetet på grunn av høyt gulv, men jeg la ikke merke til problemer med takhøyde (er rundt 189 høy).
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA