Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil til familie; Model 3, Mache-e, E-niro eller Skoda?

Startet av OleBrummen, mandag 25. mai 2020, klokken 17:32

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Det sto forøvrig Passat GTE. Disse hybridene har en del mindre bagasjeplass enn andre Passater fordi batterier og ræl gjør bagasjeromsgulvet høyere på Passaten. På Model 3 derimot kan du ta vekk platen i gulvet og få plass til en svær bag der og.
Tesla Model Y                         2021-

Magnus Hansen

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 09. juni 2020, klokken 09:40
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 09. juni 2020, klokken 06:50
Stasjonsvogn er uendelig mere praktisk dog.
Ja, bare en ganske vanlig sak som en vaskemaskin eller stol går jo lett i en stasjonsvogn, mens på Model 3 må en ha tilhenger.

Jeg tenker det såpass sjeldent for de fleste at det er greit å dra frem hengeren når behovet er der. Verre er selvfølgelig at mange Model 3 er levert uten hengerfeste. For meg er Model 3 den første bilen som jeg ikke ville kjøpe uten hengerfeste.

RBK

Brukte ikke koffert, da hadde jeg ikke fått mye plass i 3. Gikk ikke veldig vitenskapelig frem på denne testen men vi var overrasket hvor mye det var plass til.
Helt korrekt at GTE har mindre plass.
Stor plass har man bak i en S men venter spent på Y. Solgte S i går som skal erstattes med Y nettopp med tanke på ekstremt mer fornuftig bakluke.
Modell Y - Hvit - 31 aug. 2021
Modell 3 SR+ - Hvit - 22 juni 2021

Solgt Mai 2021: Modell 3 - Sort - 22 feb. 2019
Solgt april 2020: S100D - Blå - 19 mai 2017
Solgt feb. 2017: Model S85 - Brun - Juni 2014

ToWalkOrDrive

For de med 3 små unger, som trådstarter, er jeg ikke i tvil om jeg ville valgt en svææær bil. Husker tilbake fra jeg hadde 2 små, med en stor vogn og alt som fulgte med. Importøren RSA har begynt å selge en svæææær mpv fra Maxus Euniq med 7 seter og veldig høy. Perfekt når en skal dille med barneseter. Ser at de og skal ta inn Byd Tang.

Euniq MPV
https://maxus.no/modeller/euniq-7-seter/
Tesla Model Y                         2021-

Rosstopher

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 23. juni 2020, klokken 00:13
For de med 3 små unger, som trådstarter, er jeg ikke i tvil om jeg ville valgt en svææær bil. Husker tilbake fra jeg hadde 2 små, med en stor vogn og alt som fulgte med. Importøren RSA har begynt å selge en svæææær mpv fra Maxus Euniq med 7 seter og veldig høy. Perfekt når en skal dille med barneseter. Ser at de og skal ta inn Byd Tang.

Euniq MPV
https://maxus.no/modeller/euniq-7-seter/

Oi! Den hadde gått meg hus forbi. Den så veldig kurant ut. Synd med bare 400 kg tilhengervekt da, ellers så den veldig bra ut.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 23. juni 2020, klokken 06:57
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 23. juni 2020, klokken 00:13
For de med 3 små unger, som trådstarter, er jeg ikke i tvil om jeg ville valgt en svææær bil. Husker tilbake fra jeg hadde 2 små, med en stor vogn og alt som fulgte med. Importøren RSA har begynt å selge en svæææær mpv fra Maxus Euniq med 7 seter og veldig høy. Perfekt når en skal dille med barneseter. Ser at de og skal ta inn Byd Tang.

Euniq MPV
https://maxus.no/modeller/euniq-7-seter/

Oi! Den hadde gått meg hus forbi. Den så veldig kurant ut. Synd med bare 400 kg tilhengervekt da, ellers så den veldig bra ut.

Ja, ikke dum den. En som gjerne får større hengervekt og større batteri, og høyere pris, er denne som skal vises for forhandlere veldig snart: BYD Tang

https://elbil.no/elbiler-som-kommer/byd-tang-ev600d/
Tesla Model Y                         2021-

Rosstopher

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 23. juni 2020, klokken 07:04
Ja, ikke dum den. En som gjerne får større hengervekt og større batteri, og høyere pris, er denne som skal vises for forhandlere veldig snart: BYD Tang

https://elbil.no/elbiler-som-kommer/byd-tang-ev600d/

Tang har jeg fått med meg. Den ser også bra ut, men jeg antar at den nærmer seg brukt-Model-X-med-et-par-år-gjenstående-på-nybilgaranti-pris og da blir den brått mindre interessant for min del i hvert fall.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

SurSnasen

Sitat fra: RBK på tirsdag 09. juni 2020, klokken 23:16
Brukte ikke koffert, da hadde jeg ikke fått mye plass i 3. Gikk ikke veldig vitenskapelig frem på denne testen men vi var overrasket hvor mye det var plass til.
Helt korrekt at GTE har mindre plass.

Tviler jeg sterkt på. Ble Passaten pakket i fylla med bind for øynene?
I fjor sommer hadde jeg både Passat GTE og Model 3. Ikke under noen som helst omstendighet oppfattet jeg plassen i Model 3 som bedre enn Passaten (som da selvsagt var en stasjonsvogn). Kofferter, barnevogner, seng, vaskemaskin, sykler, golfbager etc. Det som ofte ble knot å få inn i Model 3, gikk enkelt og greit inn i bagasjerommet på Passaten. Feriebagasjen testet jeg også på begge bilene. Hadde vi bare pakket alt i bag'er som vi kunne stappet inn, så kunne vi sikkert fått plass til omtrent det samme i Model 3 som Passaten. Men vi har kofferter. Vi har barnekofferter. Vi har bager. Etc.

Ta i tillegg med i betraktningen at Model 3 er betydelig trangere i baksetet, og innlastingshøyden i døråpningen på bakdørene er betraktelig lavere, så var det et enkelt valg å velge feriebil: Passat GTE.

Når Model Y kommer, derimot, vil det sikkert vise seg at den sluker mer enn Passaten. Men samtidig har jeg hatt en ønskedrøm om at Tesla kan tenke litt mer innvendig sikkerhet i bilene, og levere med sikkerhetsnett eller tilsvarende mellom bagasjerom og kupe (som man også kunne brukt mellom forsetene og baksetene når man vipper ned baksetene for mer bagasjeplass). Den drømmen ser det dessverre ikke ut til at Tesla ofrer en eneste tanke. Noe som er rart, all den tid de fokuserer så veldig på sikkerhet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA