Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla model 3 vil ikke lade fra wall connector. Utendørs jordfeil oppdaget

Startet av Woodbear, mandag 25. mai 2020, klokken 16:51

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Woodbear på tirsdag 26. mai 2020, klokken 15:44
jordfeil på alle faser, så den lar seg ikke bruke inntill nettleverandør fikser jordfeil i gata. pratet med en elektrikker som var erfaren på twc og han hjalp min elektrikker så godt han kunne over tlf. Meget hyggelig service.  Men med jordfeil på det nivået jeg hadde, var det ikke håp for TWC,
Siden det kan ta evigheter før de fikser dette, og det er under 14 dager siden jeg fikk den levert, får jeg returnere den til tesla.  Får retur godkjent,  og like greit å returnere mens jeg kan, enn å håpe at den funker om flere uker. 

Så kan jeg enten bare innstallere en blå kontakt og  lade med den overgangen som følger med bilen og få 1 fase 32a.   

Om du trenger noe som fungerer så har ihvertfall EcoLite null problemer med jordfeil. Har en stadig tilbakevendende kraftig jordfeil i området hjemme, den slår ut to av mine tre solcelleinvertere (som er koblet på hver sin fase) men ladestasjonene bryr seg ikke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Woodbear

Ja noe i det som vesel  sier,  så mulig på vanlig stikk at den umc ikke er så vrang, men at tja, kanskje den begynner å bråke om jeg kobler med blå stikk

Men utifra det erfaren montør sa, twc boksen er enda mere sensitiv

Målte utenfor huset 231 på en fase, 130 på en og 72 tror jeg på siste. Merkelig at alt anna i huset funker og ikke bryr seg.


Er fortsatt i tvil om jeg skal bare beholde twc og se når nett leverandøren fikser jordfeilen i gata, om det løser problemet.

Eller returnere bare siden tesla aksepterer det nå og få igjen penga

Virker den ikke da heller, er det noe galt med boksen

Valgets kval
2021 model 3 hvit performance.

Woodbear

Funnet ut at flere har hatt denne feilen på rotary switch. Det kan hende jeg fikk en doa twc,  eller at jordfeilen forstyrrer. Uansett ville ikke tesla hjelpe mere før fasene var jordfeilfri dvs.. « energi Company  must take ownership of their street» eller noe.
Dama som hjalp elektrikkern var i overkant hissig til slutt fikk jeg inntrykk av

Tror vi testa alle løsninger, med hjelp fra flere. Men ingen funka hos meg. Den ville ikke godta noe fra 0-8

Fikk derimot ingen jordfeil feilmeldinger. 

Den ble strøkent pakka ned, og returnert. Den biten var tesla.. meget gode på, men når jeg får igjen penger, og hvor mye fradrag de tar for sjekking, retur og mangel på to strips i pakka gjenstår å se.

Og hjelper ikke at elektrikkern satt inn ikke den rimligste eaton  g/b 3pol vern
Tesla ladern er med den dyrere enn både easee og ecolite.. så litt mere research og jeg hadde glatt kjøpt noe annet enn twc .

Men alt ordner seg nok.. noen tusenlapper fra eller til. Iallefall blitt lovet maks rabatt på alt( tross alt folk jeg kjenner) om jeg nå ferdigstiller med blå cee og beholder jordfeil brytern, siden eleltrikkern ikke får returnert den til grossist

Tidligere jobber har altid vært sjokkerende rimelige. Sjelden man får regninger og.. jøss.. billigere enn forventet

Kommer idag, får se hva som skjer

Satser på at umc med blått cee virker da..siden unc funker i vanlig stikk knirkefritt , tviler på at det finnes andre feilkilder. 
2021 model 3 hvit performance.

Vesel

Sitat fra: Woodbear på onsdag 03. juni 2020, klokken 09:48
Dama som hjalp elektrikkern var i overkant hissig til slutt fikk jeg inntrykk av.
Hvem var det og hvorfor var hun hissig? Hun som var sendt fra nettselskapet for å fikse jordfeilen?

Sitat fra: Woodbear på onsdag 03. juni 2020, klokken 09:48
Den ble strøkent pakka ned, og returnert. Den biten var tesla.. meget gode på, men når jeg får igjen penger, og hvor mye fradrag de tar for sjekking, retur og mangel på to strips i pakka gjenstår å se.
Dersom det er den 14 dagers angreretten du returnerer TWC-en på, så skal du få alle pengene tilbake så lenge produktet fremdeles er som nytt, selv om emballasjen er brutt. Du skal også få tilbake for eventuell frakt du betalte da de sendte den til deg. Dersom den var defekt allerede da du fikk den så skal de betale for frakta begge veier.

Sitat fra: Woodbear på onsdag 03. juni 2020, klokken 09:48
Men alt ordner seg nok.. noen tusenlapper fra eller til. Iallefall blitt lovet maks rabatt på alt( tross alt folk jeg kjenner) om jeg nå ferdigstiller med blå cee og beholder jordfeil brytern, siden eleltrikkern ikke får returnert den til grossist

Tidligere jobber har altid vært sjokkerende rimelige. Sjelden man får regninger og.. jøss.. billigere enn forventet

Kommer idag, får se hva som skjer

Satser på at umc med blått cee virker da..siden unc funker i vanlig stikk knirkefritt , tviler på at det finnes andre feilkilder.
Skjønner ikke helt hva det er du skal gjøre nå. Du har sendt tilbake TWC-en og satser på bare å lade med UMC-en i all fremtid? Hvorfor venter du ikke bare til netteier får fiksa jordfeilen og så går for opprinnelig planlagt løsning? Kan bare lade i vanlig stikkontakt i mellomtida.

Ble TWC-en ødelagt? På grunn av jordfeilen, eller var det fordi den var stilt inn feil av elektrikeren?

Virker uansett som om du ikke har noe ansvar for denne situasjonen. Det er noe elektriker, nettselskap og Tesla burde ha ordnet opp seg i mellom, og med deg.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Woodbear

tesla dama ville ikke hjelpe mere før jordfeilen er ble fiksa.  Da kunne de vurdere om jeg hadde en enhet med feil. Som også var mulig. men først måtte jordfeilen bort.

ja, kunne sikkert bare latt den henge og vente.  men erfaring med jordfeil fiks i området mitt er ikke 14 dager, og det kommer igjen og igjen. 

var bare drittlei, og elektrikker tar ikke ansvar fordi jeg ikke har kjøpt produktet gjennom dem, men selv.  hadde jeg kjøpt defa ladern gjennom dem, så hadde de tatt ansvar for alt
og siden jeg nå bare lett kunne returnere, så bare gjorde jeg det.

for øyeblikket trenger jeg lade 2-3 timer 2-3 dager i uka med småkjøring lokalt.  så stikk funker greit. dedikert 16a kurs, rett gjennom leca vegg til carport.  lader på 13a, 19km/h, men drar den somregel ned til 10a for å holde meg lovlig.  en time ekstra betyr ikke mye.

Så nå satt jeg bare på blåstikk, og lovnad om jobben til 0/kostpris fra elektrikker.. for å stoppe at det bløs penger der. og få unna den regninga før jeg må legge ut en nyre på finn ;D  spennede å se hva den dyre eaton g/b jordfeil brytern ender på da..

målet er å bruke blå 32a adapter fra ladespesialisten for mode 2 lading på 7,4kwh via umc. 

seinere kjøpe evnt ecolite eller en annen som kan leveres  med 32a 3fas blåstikk. 

Tabben var spontankjøp uten å sjekke nøyere først, så får ta den på egen kappe. 

som elektrikker som var autorisert twc montør sa til min elektrikker.( fikk god hjelp til løsninger over tlf).. ville kommet på befaring først, og i mitt tilfelle aldri anbefalt twc hos meg.  Men siden jeg var spontan og bare bestilte uten å sjekke..typ forumer først.

i etterpåklokskapens klare lys, skulle jeg hatt en erfaren elbilader montør på befaring, bare bestilt ecolite eller easee og spart meg den jordfeilbrytern.  Den gjorde strengt talt en lader jeg trodde var rimelig like dyr eller dyrere enn twc uansett.

men nå har jeg iallefall klargjort for en skikkelig lader når jeg får inn litt penger i kassa igjen.


til info : her er målingene fra kontakta mi :
jord mot fas 1-2-3
73,173,236

her er målene fra kompis litt lenger unna, der de venta i et år  på at de verste jordfeil ble utbedret. Der virker TWC,
jord mot fas 1-2-3
0,175,177

om dette sier noe

2021 model 3 hvit performance.

Vesel

Hvorfor ville han ikke anbefale TWC til deg? Selv om det ikke er en Tesla du har, så er det likevel en designmessig nydelig, relativt rimelig lader selv med B-jordfeilvern, og som har full fleksibilitet når det kommer til nett og ladestyrker.

Selv ville jeg nok venta på tredjegenerasjons TWC pga wifi og appstyring i dag, eventuelt en Easee-lader på grunn av automatisk laststyring for å spare penger på strømmen. Det første ihvertfall er ikke kjempeviktig og neppe noe elektrikere legger mye vekt på.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Woodbear

har model 3 awd med boost upgrade, så har en  tesla.  nei han ville ikke anbefalt  den til 230it nett med jordfeil som kommer jevnt og trutt. Fordi erfaring med at de ikke vil virke med feil på alle faser. en bra fase og den kan kobles til å funker.
Da måtte de fikses først iallefall. Men ja, burde uansett venta på twc3

klart dette kan være bullshit forklaringer fra elektrikkere for å legge skylda på mitt kjøp og tesla for alt jeg vet.

Joa, en twc til 5100+jordfeil bryter til 3-5000 ( spent på hva prisen til meg ender på, siden nettprisen på den jeg har ligger fra 3600-4990-  så en easee eller ecolite ville egentlig blitt rimligere... iallefall hvis den funka uten 4-5 timer med ekstra elektrikker på feilsøking av den twc

positive er at bilen hittil fungerer uten noe tull... men svært skuffa over at det å bare få til en lader ble pes...
2021 model 3 hvit performance.

Vesel

Sitat fra: Woodbear på torsdag 04. juni 2020, klokken 13:45
nei han ville ikke anbefalt  den til 230it nett med jordfeil som kommer jevnt og trutt. Fordi erfaring med at de ikke vil virke med feil på alle faser. en bra fase og den kan kobles til å funker.
Har prøvd å koble fra enkeltfaser på TWC på TN-nett, og det som skjer da ihvertfall er bare at ladeeffekten blir redusert. Det skjer selv om man kobler dem fra midt under lading. Kan hende laderen er mer følsom for feil på spenninger, der den ikke bare er 0. Dersom alle andre apparater hjemme hos deg fungerer fint så tilsier det at spenninga mellom ihvertfall to av fasene dine er fin, og TWC skal kunne lade tofase. Sikker på at det ikke kun er i jordinga at feilen sitter?
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Vesel

Sitat fra: Woodbear på torsdag 04. juni 2020, klokken 13:45
Joa, en twc til 5100+jordfeil bryter til 3-5000 ( spent på hva prisen til meg ender på, siden nettprisen på den jeg har ligger fra 3600-4990-  så en easee eller ecolite ville egentlig blitt rimligere...
Skjønner det. Selv skaffa jeg bare et B-vern til 800 kr selv, selv om elektrikeren installerte alt. De dyreste tror jeg koster omlag 3500 kr når man kjøper selv. Elektrikere tar påslag på materiellet da, gjerne mye påslag også tror jeg.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Woodbear

du ser fase målingene hos meg, og de hos en kompis der det funka når han koble den med 0 for å få det til å funke, men jeg har ingen som er innafor det twc tolerer.

funka ikke å koble enfas en gang.  uansett kobling, og stillinger, fikk vi et grønt og 3 røde blink.  Og tesla ga seg ikke på at det kunne være noe galt med twc :-P

luft/vann varmepumpa mi, som også går 3 fas, bryr seg ikke i det hele tatt.

Elektrikkere tar mye påslag... men dette firmaet er kjentfolk, så de har lovt å strippe påslag og gi rabatt på ekstra timer.. Får se...ja burde kjøpt billigere vern... eaton g/b er ikke den billigste uansett. 


og sist, nei absolutt ikke sikker på at feilen er i jordinga.  Men finnes jo ikke noe mere galt elektrikkern kan gjøre i skapet... da hadde sikringene gått . megga og korrekt der.   

Kan likegjerne være en doa twc.  men siden tesla ikke ville sende ny eller undersøke mere før jordfeil var retta. Det var å vente, og så se. og skulle jordinga være fin, og fortsatt feil, skulle de sende ny.  så kunne vel strengt talt venta, men elektrikkern da han pratet med nettleverandør og jordfeil fikk han følgende svar:

om han vil være vårt varsling system for jordfeil, som kommer flere ganger i året, så kan han få være det, jeg anbefaler at han finner en lader som ikke bryr seg.   :P 
2021 model 3 hvit performance.

Woodbear

ps. vi sendte bilder fra sikring skap uten deksler, alle koblinger og målinger på mail til tesla og... som de skulle se på.
2021 model 3 hvit performance.

Vesel

Sitat fra: Woodbear på mandag 25. mai 2020, klokken 21:58
her er sikring og jordfeilbryter
Ser ingen målinger, men de to koblingene der nede til høyre... Vedkommende som står bak dem burde fått elektrikerlappen sin inndratt i en måneds tid.  :police:
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Woodbear

Skal nevne dem, akkurat ferdig lærling i samme firma som gjorde for flere år siden 😂 takk for info .. du tenker på den 20a n med synlig kobber? Ved siden av er det målern til varmepumpa

Målingene

her er målingene hos meg:

jord mot fas 1-2-3
73,173,236

her er målene fra kompis litt lenger unna, der de venta i et år  på at de verste jordfeil ble utbedret. Der virker TWC,
jord mot fas 1-2-3
0,175,177
2021 model 3 hvit performance.

Vesel

Sitat fra: Woodbear på torsdag 04. juni 2020, klokken 20:43
Skal nevne dem, akkurat ferdig lærling i samme firma som gjorde for flere år siden 😂 takk for info .. du tenker på den 20a n med synlig kobber? Ved siden av er det målern til varmepumpa
Ja, den jeg tenker på. Gir mening at det var en lærling.  :laugh: Uansett så er det vedkommende som lærlingen jobber under som er ansvarlig for det som gjøres av lærlingen.  :)

Sitat fra: Woodbear på torsdag 04. juni 2020, klokken 20:43
Målingene

her er målingene hos meg:

jord mot fas 1-2-3
73,173,236

her er målene fra kompis litt lenger unna, der de venta i et år  på at de verste jordfeil ble utbedret. Der virker TWC,
jord mot fas 1-2-3
0,175,177
Dere har jordfeil begge to da. Spenning mellom fase og jord skal være rundt 130 på alle fasene. Hva er spenningene fasene seg i mellom? Lader han tofase eller trefase?
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Woodbear

Han hadde akkurat tatt fagbrevet, så var her alene.
Sendte sms til sjefen hans.. rydder opp når han kommer imorra for å skrive i skapet.

Ja de tok vel det de fikk raskest fra grossist, samme hva regninga blir for meg 😂

Eaton g/b og 32a n er til elbil ladern midt i bildet. Er det noe koblet / feil jordfeil bryter for it230, der som kunne tilsi at twc ikke godtar noen hjul instilling så får elektrikkern bra tyn fra meg 🤯😂 men det bildet gikk til tesla og, og de sa ikke noe på det

Alt som er nederst er den med amatør koblingene .. komfyr stikk til hybel. Ved siden av måler og litt til siden på kanten til høyre i bildet er tilhørende 40a 3 fas til vp
2021 model 3 hvit performance.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA