Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Test fra TeslaBjørn H280

Startet av JorEl, mandag 25. mai 2020, klokken 15:43

« forrige - neste »

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

pst

Hvor er Circle-K stasjonen hvor denne video'en starter ; anyone ?
2021 Porsche Taycan Turbo
2021 Opel Corsa-e
2021 Porsche Taycan 4S solgt
2020 Audi e-tron 55 Excl. solgt
2019 Audi RS5 Coupé solgt

z4rd

#2
Det er på Alnabru/Furuset, retning nord/øst på E6, men heter Circle K Furuset.

https://goo.gl/maps/9zdBE47M7Zd6hbLA6
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Tellus

At Teslabjørn mistet et par prosent etter å ha parkert tipper jeg skyldes feil i SOC estimering av batteriet under belastning. Hadde TB tatt en pause underveis hadde bilen fått en sjanse til å måle korrekt hvilebatterispenning og fått kalibrert SOC.

Mange grunner til å ta en kaffepause etter 2-3 timers kjøring. Opplevde noe lignede på en langtur jeg hadde for noen uker siden. fulgte med på SOC og etter en 10 minutters stopp hadde jeg mistet 2% . Var da på 30-tallet. Tipper det var samme effekten TB opplevde. Moralen er vel at hvis du skal kjøre bilen ned mot 0% så ta i hvert fall en pause underveis slik at SOC kan bli kalibrert.

pst

Sitat fra: z4rd på mandag 25. mai 2020, klokken 20:09
Det er på Alnabru/Furuset, retning nord/øst på E6, men heter Circle K Furuset.

https://goo.gl/maps/9zdBE47M7Zd6hbLA6
Takk ; 150 kW-stasjoner er interessante selv i sentrale strøk..  :)
2021 Porsche Taycan Turbo
2021 Opel Corsa-e
2021 Porsche Taycan 4S solgt
2020 Audi e-tron 55 Excl. solgt
2019 Audi RS5 Coupé solgt

Tellus

Forøvrig så vil batteriet aldri bli skikkelig fullt ved hurtiglading. Skal man få det fullt må batteriet få nødvendig tid til å balansere cellene.

Ønsker man å makse rekkevidden så lader man hjemme på saktelader og stiller inn avgangstidspunkt. Da får man et proppfullt batteri med ideell temperatur og oppvarmet/avkjølt kupee.

Ellers så er det ikke slik at H264 gir tilgang til mer av batteriet, men den flytter 0% SOC visningen litt ned. Det betyr at der man tidligere kunne  kjøre 15-20 km etter man fikk 0% har det nå blitt mindre. Dette burde ha gitt seg utslag på en slik test hvis man kjørte to like I-Pace mot hverandre. En med og en uten H264.

At TB ender opp rundt 82 kWh er egentlig ikke så rart. Det er fortsatt litt under 0% som ikke er tatt med. I tillegg er temperaturen ute lavere enn den nominelle temperaturen hvor tallet 84.7 kWh er målt. Denne bilen er vel sikkert ikke helt nye heller. Du mister noen prosenter første året vil jeg tro.


Contango

6 prosent batteridegradering første året. https://youtu.be/tVvYhWRMHLE fra 15:00. Men han merker ikke forskjell i rekkevidde.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Stikkkontakt

Sitat fra: Contango på mandag 25. mai 2020, klokken 21:22
6 prosent batteridegradering første året. https://youtu.be/tVvYhWRMHLE fra 15:00. Men han merker ikke forskjell i rekkevidde.

Litt OT, men du verden for en klovn han Abu Dahbi Dude er.
På britisk I-Paceforum sperrer han alle som sier han imot.

Contango

Alle kan bli medie stjerner i sitt bitte lille univers nå. Men jeg skulle uansett gjerne forstått hvor mye batteridegradering Jaguar har over tid og hvordan det i praksis slår ut i rekkevidde. Ser det er noen som rapporterer opp mot 10 prosent på amerikansk forum. Ser også at wattcat har en proxy som tilsynelatende få anser som relevant. Hvis man resetter GOM og ser på rekkevidden - gir det noen indikasjon? Eller noen annen måte å finne ut av det på enn verkstedrapport?

Kunne med fordel vært en egen tråd her om temaet.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Tellus

10 % høres veldig my ut. Har hatt bilen i 1.5 år nå og har miste svært lite  kapasitet så langt. Er snakk Om 1-2 kWh maks for mitt vedkommende. Dette er basert på at jeg har kjørt ned til single digit SOC og regnet ut forbrukt energi. Jeg har stelt pent med batteri og kun ladet til 100% ved behov.

Chimp

Sitat fra: Contango på tirsdag 26. mai 2020, klokken 16:15
Alle kan bli medie stjerner i sitt bitte lille univers nå. Men jeg skulle uansett gjerne forstått hvor mye batteridegradering Jaguar har over tid og hvordan det i praksis slår ut i rekkevidde. Ser det er noen som rapporterer opp mot 10 prosent på amerikansk forum. Ser også at wattcat har en proxy som tilsynelatende få anser som relevant. Hvis man resetter GOM og ser på rekkevidden - gir det noen indikasjon? Eller noen annen måte å finne ut av det på enn verkstedrapport?

Kunne med fordel vært en egen tråd her om temaet.

Er ikke wattcat det mest relevante man kan finne da? Er veldig happy med at jeg fortsatt har ca 84,5 kwh iflg wattcat ved 100 %, når enkelte andre her havner under 80-tallet. Tar det som et tegn på nesten ingen degradering på 1 år og 20k

Chimp

Sitat fra: Tellus på mandag 25. mai 2020, klokken 20:53
Forøvrig så vil batteriet aldri bli skikkelig fullt ved hurtiglading. Skal man få det fullt må batteriet få nødvendig tid til å balansere cellene.

Overraskende at TB fortsatt ikke har fått med seg dette. Gjorde samme greia første gang han testet bilen også. Må lade over natten på saktelader slik som 90% gjør før en langtur

Contango

Er enig i vurderingen om 10%, men det er ikke lett å finne fakta. Her er en av trådene https://www.i-paceforum.com/threads/capacity-fade-vs-power-fade-in-battery-soh-report.6129/
Det er ytterligere en ting jeg synes elbil eiere generelt skal få mer innsikt i. Nissan er best på det. Med Tesla kan man grovgjette seg til det ved å se på rekkvidden når oppladet til 100%.

Mht hurtiglading så har TB samme prosedyre på alle testene.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

RayBomb

Han gjør det samme med alle biler han tester. Funker fint sånn.
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

PF

Sitat fra: pst på mandag 25. mai 2020, klokken 20:49
Sitat fra: z4rd på mandag 25. mai 2020, klokken 20:09
Det er på Alnabru/Furuset, retning nord/øst på E6, men heter Circle K Furuset.

https://goo.gl/maps/9zdBE47M7Zd6hbLA6
Takk ; 150 kW-stasjoner er interessante selv i sentrale strøk..  :)

Cirkle-K Abildsø har også 150KW ladere btw, også er det vel noen på skøyen. Sikkert flere også

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA