Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Aktivisering av Ionitykort ( Audi Charging Service )

Startet av pst, mandag 25. mai 2020, klokken 14:31

« forrige - neste »

SurSnasen

Sitat fra: Kåre Knatten på tirsdag 26. mai 2020, klokken 12:25
Da er ikke medlemskap i Audi Charging service noe for deg, er jo heller ikke medlem på et treningssenter, hvis en ikke går der fast. Jeg lader 2 til 4 ganger på Ionity i måneden, så da blir det helt anderledes.

Burde vært mer presis i mitt innlegg.
Det jeg mener er at Audi (med flere) har investert i Ionity. Og det burde komme alle deres ladende kunder til gode, uansett om de lader på Ionity 2 ganger i året eller 2 ganger i uka. Slik det er nå, med 12 måneder binding og 189 kroner i måneden i abonnementskostnad, blir det de færreste kundene som ser gevinsten i transitt-abonnementet.

Maingau seiler opp som et reelt alternativ, men hvor mange kontaktpunkter skal man ha? Pr nå ser det ut som om Maingau bare støtter Ionity her til lands. Jeg er mer tilhenger av å ha ett, eller kanskje maks to, kort/brikker å forholde meg til. Og Audi Charging Services har bedre dekning enn Maingau (pr nå).

daktari

Hele modellen med 3.parts betalere er jo tull og kostnadsdrivende. Tenk om vi måtte ha eget bankkort for Rema og Kiwi, og et annet bankkort for Coop og Xxl, et tredje for Jernia osv. Og hvis de overlappet betalte du 10 for en liter melk med det ene kortet, og 40 med det andre kortet - i samme butikk!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

storeulv

Hele ladebransjen er jo umoden og lite konsolidert. Jeg vil tro at det i løpet noen år vil skje en konsolidering der servicebransjen (les: Circle K, Esso, Shell m.m.) vil brande ladestasjoner som så settes opp på servicesentrene.

Kanskje vil vi få en prismodell der 50 - 100 kW har én tariff, gjerne lavest siden ladekundene er troendes til å kjøpe varer og tjenester mens de venter på at ladingen skal bli ferdig mens 120 kW og oppover blir dyrere fordi de kundene mest sannsynlig ikke rekker å legge igjen særlig med penger på stasjonen under lading.

I tillegg vil kanskje andre operatører melde seg slik som f.eks. Rema 1000 gjorde med bensin/diesel-pumper for noen år siden.

Og så vil operatørene tilby SINE betalingsløsninger, dvs. betalingskord/brikker brandet med Shell, Circle K m.m. og med tilhørende lojalitetsprogrammer og rabatter.

Jeg tror tiden for klynger med 1-2 ladere stående alene uten å være samlokalisert med et minimum av servicetilbud er forbi om ikke lenge. Dvs., jeg tror de eneste laderne som kanskje vil kunne overleve sånn plassering er de aller raskeste laderne som kutter ned ladetiden til et absolutt minimum. Men de blir da kanskje også dyrere å bruke...

Dagens situasjon med forsøk på lock-in og uoversiktlige kombinasjonsmodeller der både mengde og tid avregnes er for lite forståelig for folk flest. Folk (altså jeg ;) ) vil ha forutsigbarhet på kostnadene sine, og det får man ikke med variabel ladehastighet og minutt-tariffer kombinert med mengdeprising.

Men det er hva JEG tror :)
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

jkirkebo

Sitat fra: daktari på tirsdag 26. mai 2020, klokken 16:23
Hele modellen med 3.parts betalere er jo tull og kostnadsdrivende. Tenk om vi måtte ha eget bankkort for Rema og Kiwi, og et annet bankkort for Coop og Xxl, et tredje for Jernia osv. Og hvis de overlappet betalte du 10 for en liter melk med det ene kortet, og 40 med det andre kortet - i samme butikk!

Det er jo slik i dag om du vil spare mest mulig. Coop MasterCard gir meg gode rabatter og kickback i Coop-butikkene, men dårlige betingelser i de andre butikkene. Skal jeg handle på Kiwi er det mao. Bank Norwegians kredittkort som gjelder.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: storeulv på tirsdag 26. mai 2020, klokken 17:09
Jeg tror tiden for klynger med 1-2 ladere stående alene uten å være samlokalisert med et minimum av servicetilbud er forbi om ikke lenge. Dvs., jeg tror de eneste laderne som kanskje vil kunne overleve sånn plassering er de aller raskeste laderne som kutter ned ladetiden til et absolutt minimum. Men de blir da kanskje også dyrere å bruke...

Servicetilbud? Som en bensinstasjon eller en kjip veikro? ;) Personlig bruker jeg i hovedsak de små ladestedene med 2-3 ladere (1 er veldig sjelden nå, kun på Kiwi Hagan det er bare én lader av de jeg innimellom bruker) da det nettopp er disse som er samlokalisert med de servicetilbudene som jeg setter pris på. Nemlig en god restaurant og gjerne en matvarebutikk. Eksempel Fortums ladere på Roa, Gran, Dokka og Gjøvik. Alle disse stedene finner jeg mye bedre servicetilbud i nærheten enn de store, kjipe ladestedene som f.eks Nebbenes, Rygge eller Shell Mortensrud. Så jeg håper virkelig ikke de små ladestedene med noen få ladere plassert nær sentrum av tettsteder (istedenfor på en gudsforlatt plass langs veien) forsvinner. Jeg lader som regel heller på 50kW på en slik plass enn på 150kW utenfor en bensinstasjon.

50kW er litt tregt til tider, men kommer de seg opp på 75kW er jeg mer enn fornøyd (mao. en 150kW med to uttak som kan brukes samtidig).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ThomasEL

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 26. mai 2020, klokken 18:21
Sitat fra: storeulv på tirsdag 26. mai 2020, klokken 17:09
Jeg tror tiden for klynger med 1-2 ladere stående alene uten å være samlokalisert med et minimum av servicetilbud er forbi om ikke lenge. Dvs., jeg tror de eneste laderne som kanskje vil kunne overleve sånn plassering er de aller raskeste laderne som kutter ned ladetiden til et absolutt minimum. Men de blir da kanskje også dyrere å bruke...

Servicetilbud? Som en bensinstasjon eller en kjip veikro? ;) Personlig bruker jeg i hovedsak de små ladestedene med 2-3 ladere (1 er veldig sjelden nå, kun på Kiwi Hagan det er bare én lader av de jeg innimellom bruker) da det nettopp er disse som er samlokalisert med de servicetilbudene som jeg setter pris på. Nemlig en god restaurant og gjerne en matvarebutikk. Eksempel Fortums ladere på Roa, Gran, Dokka og Gjøvik. Alle disse stedene finner jeg mye bedre servicetilbud i nærheten enn de store, kjipe ladestedene som f.eks Nebbenes, Rygge eller Shell Mortensrud. Så jeg håper virkelig ikke de små ladestedene med noen få ladere plassert nær sentrum av tettsteder (istedenfor på en gudsforlatt plass langs veien) forsvinner. Jeg lader som regel heller på 50kW på en slik plass enn på 150kW utenfor en bensinstasjon.

50kW er litt tregt til tider, men kommer de seg opp på 75kW er jeg mer enn fornøyd (mao. en 150kW med to uttak som kan brukes samtidig).

Det er jo ÉN måte å legge opp turen på. Så er det nok (minst?) like mange som foretrekker varianten med hurtigst mulig ladepause, og som dermed er superfornøyd med en bensinstasjon/veikro/McDonald's ved lynladeren langs veien.

Behovene er såpass forskjellige at det forhåpentligvis er plass for begge varianter👍
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

storeulv

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 26. mai 2020, klokken 18:21
Sitat fra: storeulv på tirsdag 26. mai 2020, klokken 17:09
Jeg tror tiden for klynger med 1-2 ladere stående alene uten å være samlokalisert med et minimum av servicetilbud er forbi om ikke lenge. Dvs., jeg tror de eneste laderne som kanskje vil kunne overleve sånn plassering er de aller raskeste laderne som kutter ned ladetiden til et absolutt minimum. Men de blir da kanskje også dyrere å bruke...

Servicetilbud? Som en bensinstasjon eller en kjip veikro? ;) Personlig bruker jeg i hovedsak de små ladestedene med 2-3 ladere (1 er veldig sjelden nå, kun på Kiwi Hagan det er bare én lader av de jeg innimellom bruker) da det nettopp er disse som er samlokalisert med de servicetilbudene som jeg setter pris på. Nemlig en god restaurant og gjerne en matvarebutikk. Eksempel Fortums ladere på Roa, Gran, Dokka og Gjøvik. Alle disse stedene finner jeg mye bedre servicetilbud i nærheten enn de store, kjipe ladestedene som f.eks Nebbenes, Rygge eller Shell Mortensrud. Så jeg håper virkelig ikke de små ladestedene med noen få ladere plassert nær sentrum av tettsteder (istedenfor på en gudsforlatt plass langs veien) forsvinner. Jeg lader som regel heller på 50kW på en slik plass enn på 150kW utenfor en bensinstasjon
<snip>

Nå skrev jeg vel "...et minimum av servicetilbud..." uten å spesifisere, og det kan gjerne være noe annet enn en pølse-pusher ;)

Jeg har sett at det enkelte steder står en ladestasjon rett ved f.eks. nærbutikken....som typisk er stengt på kveldene og søndagene. Eneste alternativet da blir kaffe på termos og nistepakke. Der tror jeg serviceselskapene kommer inn og tar markedsandeler.
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

daktari

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 26. mai 2020, klokken 18:13
Sitat fra: daktari på tirsdag 26. mai 2020, klokken 16:23
Hele modellen med 3.parts betalere er jo tull og kostnadsdrivende. Tenk om vi måtte ha eget bankkort for Rema og Kiwi, og et annet bankkort for Coop og Xxl, et tredje for Jernia osv. Og hvis de overlappet betalte du 10 for en liter melk med det ene kortet, og 40 med det andre kortet - i samme butikk!

Det er jo slik i dag om du vil spare mest mulig. Coop MasterCard gir meg gode rabatter og kickback i Coop-butikkene, men dårlige betingelser i de andre butikkene. Skal jeg handle på Kiwi er det mao. Bank Norwegians kredittkort som gjelder.
Ikke enig, det er jo ikke 3x veiledende pris i andre butikker med Coop mastercard. Du får alltid rabatt, men mindre rabatt i alle butikker.
Uansett er det ikke sammenlignbart i mine øyne, jeg skulle jo gjerne betalt direkte til ladeoperatør med kredittkort. Ikke måtte gjennom 3 ledd:kredittkort, betalingsformidler, ladeoperatør
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

THE

Sitat fra: storeulv på tirsdag 26. mai 2020, klokken 21:39
Nå skrev jeg vel "...et minimum av servicetilbud..." uten å spesifisere, og det kan gjerne være noe annet enn en pølse-pusher ;)

Jeg har sett at det enkelte steder står en ladestasjon rett ved f.eks. nærbutikken....som typisk er stengt på kveldene og søndagene. Eneste alternativet da blir kaffe på termos og nistepakke. Der tror jeg serviceselskapene kommer inn og tar markedsandeler.

For min del er et "minimum av servicetilbud" det samme som et døgnåpent toalett. Ladet for noen år siden på BKK sin ladestasjon ved Romarheim (krysset E39 og fylkesveien mot Mo) etter å ha kjørt den gamle Zoe'n over Eksingedalen pga. ras på E16. Der er det ingenting, og da mener jeg absolutt ingenting, bortsett fra vegkrysset (https://www.google.no/maps/@60.740086,5.6328191,3a,75y,178.08h,86.69t/data=!3m6!1e1!3m4!1sBSO2trWmXXhjO-bDW5d5tw!2e0!7i16384!8i8192). Blæra var like full som batteriet på Zoe'n var tom, og den eneste muligheten var å vanne et grantre ved siden av laderen. Det finnes også flere store ladestasjoner (Tesla superladere f.eks.) som kun har tilgang på toalett på dagtid.

Det jeg kunne ønske meg, og som jeg vet at Vegvesenet tenker på, er å få hurtigladere på de store rasteplassene langs veiene, slik som f.eks. Danmark har på mange rasteplasser langs hovedveiene. Jeg spiser gjerne medbrakt mat, og foretrekker det også når det er fint vær, i stedet for ei pølse på en bensinstasjon.

Dette har vel forsåvidt ikke så mye med trådtittelen å gjøre ser jeg, "but but it wasn't only only" som en kjent nordmann så godt formulerte seg en gang.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

jkirkebo

#24
Sitat fra: storeulv på tirsdag 26. mai 2020, klokken 21:39Nå skrev jeg vel "...et minimum av servicetilbud..." uten å spesifisere, og det kan gjerne være noe annet enn en pølse-pusher ;)

Jeg har sett at det enkelte steder står en ladestasjon rett ved f.eks. nærbutikken....som typisk er stengt på kveldene og søndagene. Eneste alternativet da blir kaffe på termos og nistepakke. Der tror jeg serviceselskapene kommer inn og tar markedsandeler.

De fleste ladestasjoner utenfor matbutikker står utenfor Kiwi, pga. den tidligere avtalen mellom Nissan, Renault, Fortum og Kiwi. Kiwi er stort sett oppe 7-23 mandag-lørdag ;)

Disse butikkene ligger stort sett lokalisert i mindre tettsteder, og min erfaring er at det er et ok spsiested innen gangavstand fra de fleste. Men selvsagt ikke alle.

Forøvrig er det mye bedre med en 50kW hurtiglader utenfor butikken enn 7,4kW sakteladere. Jeg tviler på at disse kommer til å forsvinne, jeg tror heller det vil bli langt flere av de. Ja til både store ladesteder langs hovedveiene og små ladesteder i tettstedene :)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Maxwell_400

#25
Sitat fra: THE på onsdag 27. mai 2020, klokken 08:31
Blæra var like full som batteriet på Zoe'n var tom, og den eneste muligheten var å vanne et grantre ved siden av laderen.

Til gjengjeld var det mange trær da!

Litt spent på hva som kommer ut av saken med Forbrukertilsynet, en kort bindingstid for sommerferien hadde gjort seg.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Kåre Knatten

Nå ser jeg at min gratisperiode er forlenget til ut året, så det er kanskje noe på gang

Orbit

Du ser på info på nettsidene? Det er flere som har vært i kontakt med kundeservice ang dette, og de sier at den informasjonen er feil (men har ikke kommet med en forklaring på hvorfor nettsidene viser feil, og når dette blir rettet). Dersom en ikke har kontaktet kundeservice, vil en nok komme langt med å vise til hva en finner på nettsidene når fakturaene begynner å komme.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

daktari

Sitat fra: Kåre Knatten på onsdag 27. mai 2020, klokken 12:19
Nå ser jeg at min gratisperiode er forlenget til ut året, så det er kanskje noe på gang
Jeg har tolket dette som at man har en frist for å tegne seg (for meg 31/12-20) men får så 1 år gratis fra tegningsdato.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

evtronDK

Sitat fra: Kåre Knatten på onsdag 27. mai 2020, klokken 12:19
Nå ser jeg at min gratisperiode er forlenget til ut året, så det er kanskje noe på gang

Det samme for min. Skulle udløbe i september, men udløber nu 31/12-2020.

Jeg har været i kontakt med kundeservice, og de siger de ikke har detaljer endnu, men arbejder på at ECS skal være attraktivt sammenlignet med andre leverandører (dette var efter jeg gjorde opmærksom på prisen hos Maingau).
Audi e-tron 55 Quattro 2020 model fra 08/2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA