Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Aktivisering av Ionitykort ( Audi Charging Service )

Startet av pst, mandag 25. mai 2020, klokken 14:31

« forrige - neste »

pst

Vil det være fornuftig å " spare " aktivisering av Audi-kortet til grensene åpnes ( og ting er tilbake til normalen... ) for kjøring utenfor Norge ( i S, DK, D, F og I ) , og begrense seg til Elbilforenings brikke for å lade i Norge ?
2021 Porsche Taycan Turbo
2021 Opel Corsa-e
2021 Porsche Taycan 4S solgt
2020 Audi e-tron 55 Excl. solgt
2019 Audi RS5 Coupé solgt

Trond.m

Sitat fra: pst på mandag 25. mai 2020, klokken 14:31
Vil det være fornuftig å " spare " aktivisering av Audi-kortet til grensene åpnes ( og ting er tilbake til normalen... ) for kjøring utenfor Norge ( i S, DK, D, F og I ) , og begrense seg til Elbilforenings brikke for å lade i Norge ?
Skal du lade mye i utlandet når grensene åpnes så er det kanskje lønnsomt å vente. Uansett er det vel ikke den store besparelsen du oppnår. 189 kr er vel langt mindre enn det bilen taper seg pr. dag i avskrivning, men et par hundre kroner nå og da blir jo også litt. 

pst

Takk for svar ; det jeg egentlig spør om er om Ionity-lading har noe fortrinn i Norge i forhold
til Elbilforeningens samarbeidspartnere ( Grønn kontakt, Fortum , BKK m.fl.  ).
Jeg tenker vel at Ionity er mest relevant i utlandet hvor Elbilforeningsbrikken ikke er brukbar.
Beklager min begrensede erfaring mht lading utenfor bykjerne  :o
2021 Porsche Taycan Turbo
2021 Opel Corsa-e
2021 Porsche Taycan 4S solgt
2020 Audi e-tron 55 Excl. solgt
2019 Audi RS5 Coupé solgt

Auto

Det største fortrinnet er vel ladehastigheten hos Ionity. Så kan en også lade på Grønn Kontakt sine ladere. De fleste ladere gir vel rundt 50kw, men hos Ionity kan du jo lade med 150kw med en e-tron 55. Rask lading gir kortere ladestopp på langtur - Det er vel fortrinnet hos Ionity i Norge.

daktari

I sum har nok GK, BKK, Fortum og CircleK mange fler lynladere enn Ionity.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

#5
Ja, det kan hende. Men fordelen med ionity er vel paradoksalt nok den høye prisen 😏. Den gjør at det sjeldnere er kø der fordi få uten abonnement ønsker å betale 8,40 pr. kwh eller lader så lite som mulig for å komme videre til en rimeligere ladestadjon.

Å kjøre elbil på langtur gir noen begrensninger på langtur i forhold til en dieselbil med 1000 km rekkevidde. Da tror jeg faktisk det er en god «investering» å betale noen kroner for å gjøre det enklest mulig å lade. Det er småpenger i forhold til subsidiene vi elbileiere får, og mindre en den årlige trafikkforsikringsavgift andre bileiere må betale. 

ThomasEL

Sitat fra: TM på tirsdag 26. mai 2020, klokken 05:44
Ja, det kan hende. Men fordelen med ionity er vel paradoksalt nok den høye prisen 😏. Den gjør at det sjeldnere er kø der fordi få uten abonnement ønsker å betale 8,40 pr. kwh eller lader så lite som mulig for å komme videre til en rimeligere ladestadjon.

Å kjøre elbil på langtur gir noen begrensninger på langtur i forhold til en dieselbil med 1000 km rekkevidde. Da tror jeg faktisk det er en god «investering» å betale noen kroner for å gjøre det enklest mulig å lade. Det er småpenger i forhold til subsidiene vi elbileiere får, og mindre en den årlige trafikkforsikringsavgift andre bileiere må betale.

Her syns jeg du har et veldig godt poeng :+1:
Det å vite at man kommer til et sted med en god del ladestolper der alle har høy effekt, og hvor det sannsynligvis ikke er kø, har definitivt en verdi de (få) gangene man kjører såpass langt at det trengs noen ladepauser underveis.
Av den grunn kommer jeg nok til å prioritere ionity ladere når hele familien skal kjøre i ett strekk fra Sørlandet til Molde i sommer, til tross for at vi har "gratis" lading hos Fortum (tærer fortsatt på en forhåndsbetalt saldo vi fikk med ved vårt første elbilkjøp for noen år siden). Men Fortum har få lokasjoner med lynladere, og de få stedene de har, er det ikke mange stolpene...

(Så håper selvsagt jeg også at prisene går ned...)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

oyvindbj

Jeg har også satset på at den høye prisen minimerer sjansen for ladekø, men på søndag var det kø på Ionity Dombås og det hjalp ikke at en stolpe var ute av drift, som den også var da jeg kjørte forbi på onsdag. BKK/E.On hadde også kø på sine lyn- og hurtigladere. Selv hos Tesla var det rimelig fult og de har 20 stolper. Det kan bli spennende med norgesferie med el-bil i år.

daktari

Nå har til og med Ionity nordic reklamert med at man bør ha Maingau-kort, så det er vel åpenbart at de ønsker en slik 3.partsmodell primært.
Det meldes også at Audi ser på prisene og den ulovlige binding for etron charging service.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

storeulv

Forbrukertilsynet har på bakgrunn av varsling fra norske kunder sendt brev til Audi Charging Services der de ber om en redegjørelse for flere forskjellige punkter, bl.a. automatisk fornyelse av abonnement, tilgjengelighet av kundevilkår og uklarhet om hvorvidt abonnementsavgiften faktisk gir en reell økonomisk fordel. De har også bedt om en redegjørelse for praksisen med reservering av beløp på betalingskort og flere dagers tilbakeføring av "overskytende" beløp.
Gjenpart av brevet tilsynet har sendt ligger ute på FB-gruppen "Audi e-tron Owners Norway"
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

Kåre Knatten

Ulempen med en elbil er at det tar mye lengre tid å lade enn å fylle tanken på en fossilbil. 50 kW-ladere blir du fort lei, sammen med ladekø. Ionity gir 150 kW og jeg har aldri opplevd kø og skulle det være fullt, forsvinner køen rimelig raskt. Får håpe de gjør noe med årsavgiften til Audi Charging service, da den er adskillig høyere enn feks MB. I tillegg har MB også litt lavere strømpris. Jeg kommer nok til å beholde ACS etter gratisperioden uansett, inntil konkurrentene til Ionity får nok 150 kW-ladere.

storeulv

Her er brevet fra tilsynet for de som evt. måtte lure. Det er vel primært auto-fornying og lang binding på abonnementsperiodene som er problematisk slik jeg tolker brevet, men jeg er ingen jurist.
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

SurSnasen

Sitat fra: TM på tirsdag 26. mai 2020, klokken 05:44
Ja, det kan hende. Men fordelen med ionity er vel paradoksalt nok den høye prisen 😏. Den gjør at det sjeldnere er kø der fordi få uten abonnement ønsker å betale 8,40 pr. kwh eller lader så lite som mulig for å komme videre til en rimeligere ladestadjon.

Den høye prisen for ikke-avtale-lading er muligens et bevisst valg for nettopp å kunne skremme bort allmuen som dropper innom og opptar ladere som abonnenter kunne ha behøvd. Og den strategien kan jeg være tilbøyelig til å være enig i.
Men så kommer problemet: abonnementsavgiften settes til 190 kroner i måneden, med 12 måneders bindingstid, attpåtil automatisk fornyende med nye 12 måneder. Det vil i mitt tilfelle, hvor vi er på langtur med behov for lynlading kanskje 3 ganger i året. Da må vi betale nesten 2300 kroner i abonnementsavgift i ett år for å kunne lade rimeligere på Ionity. Og forskjellen opp til BKK, GK og Fortum sine lynladere blir minimal.

Jeg synes heller Audi (og de øvrige Ionity-eierne) burde heller ha en minimal/symbolsk månedsavgift, kortere bindingstid, og samme kWh-prisen som i dagens avtaler.

Kåre Knatten

Da er ikke medlemskap i Audi Charging service noe for deg, er jo heller ikke medlem på et treningssenter, hvis en ikke går der fast. Jeg lader 2 til 4 ganger på Ionity i måneden, så da blir det helt anderledes.

daktari

Med Maingau, som er et gratis abo, så får du Ionity til ca 5/kWh. Det er nærmere 3,40/kWh enn 8,4/kWh. Og sparer ca 2300,- i året på abo som igjen betyr ca 2000 "gratis" kWh før break even! for noen nesten 700-1000 mil dekket av hurtiglading!

Dette er jo lite å lure på, så jeg tror Audi vil dumpe prisen eller legge ned Audi charging service. Bare de som gir beng i at bedriften betaler overpris for en tjeneste vil tviholde på Audi. Og de late og de naive som lar seg lure.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA