Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

For mye kald luft når kupesensor er for varm men interiør er kaldt?

Startet av knegg, mandag 25. mai 2020, klokken 10:12

« forrige - neste »

knegg

Et litt rart spørsmål kanskje.
Har opplevd i det siste at bilen rapporterer 31-32 grader inne i bilen når det er 15-16 grader ute.
Det virker som om solen står direkte på sensor for kupevarme. Bilen ikke er spesielt varm ellers, kanskje litt varmt sete akkurat der solen traff.

Når jeg kjører og setter på 21-grader så blåser det kjempekald luft med viftehastighet på 5-6 og AC på. Da blir det fort veldig kaldt inne i bilen, dette holder den på meg ganske lenge og det blir rett og slett komfortabelt. Jeg må av og til skru av hele apparatet eller skru opp varmen til 25-26 garder for å slippe at det skal bli iskaldt.

Har andre her inne opplevd lignende?
2020 Model 3

ruslebiff

Har opplevd noe lignende, i en Model X, hvor temperaturen virker å vise anslagsvis 5 grader for høyt. Og dermed blir automatikken for å justere klimaet helt feil. Har mistenkt temperatursensoren her, men det er ikke min bil så har ikke fått tatt saken videre med Tesla.

mikaelf

Jeg har ikke lagt merke til så høy temperatur i kupeen og heller ikke appen har rapportert så høy verdi når utetemperaturen er rundt 15C og bilen sto ute lenge.  ???

Kanskje det er verdt å sjekke med SC om ikke sensoren som svikter?
TMY - LR AWD (2022 HW3)

Vesel

Jeg opplever den rapportere temperaturen som riktig. Denne bilen er som et drivhus. Det kan være 10 grader og overskyet ute, og likevel blir det 30 grader i bilen.

Ellers har jeg egentlig det motsatte problemet. Når det er varmt i bilen så forblir det for varmt i lang tid, og når det er kaldt forblir det for kaldt lenge, når temperaturen er stilt på det samme, som med alle andre biler. Jeg får bare fortgang på klimaanlegget ved å justere ned eller opp temperaturen fra den opprinnelig innstilte verdien, og så heller justere tilbake når det begynner å komme seg så det ikke blir for varmt eller kaldt igjen.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

z4rd

Samme opplevelse som Vesel for min del også. Forrige uke så hadde jeg parkert bilen ute i sola, husker ikke nøyaktig temperaturen ute, men var kanskje 16-17-18 grader og sol. Bilen hadde stått slik i flere timer rett under sola, og da jeg skulle reise sjekket jeg appen. Bilen rapporterte 41 grader i bilen. Satte på LO i 5 min og da viste appen at den var nede i 15 grader da jeg skulle sette meg i bilen.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

jokke


Lapskaus

Jepp. Samme her. Synes klimaanlegget fungerer dårlig til tider. Virker som at den ikke klarer å tolke kupetemperatur riktig.

På langtur i litt kaldere vær har jeg merket at det blir varmere og varmere. Må stille ned temperaturen etter hvert. Tyder kansje på at temperaturføleren er litt for godt pakket inn.

knegg

Fint å høre hvordan folk opplever det ulikt. Mange like og ulike erfaringer her.

Jeg tror ikke det er noe feil med bilen min, bare uvant kanskje. Må bare stille det manuelt fremover.
2020 Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA