Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

hvorfor kjøpe tesla s...

Startet av foxy, lørdag 07. april 2012, klokken 11:30

« forrige - neste »

foxy

... til samme pris som en bmw 5, merce eklasse eller a6?  ??? med i praksis ca 300-350 km rekkevidde om vinteren for bilen med størst kapasitet - ved normal bilkjøring, dvs ikke sinke på veien i lav hastighet...



I-miev 2011
Asker

kjølholdt

Det er klart har du for mye penger, og kjører langturer på 30-40 mil flere ganger i mnd  bør du ikke kjøpe tesla model s. Ønsker du derimot å spare 160000 i bensinutgifter og en del titusener i verksteds utgifter på 8 år.
Få en bil som i forhold til design ligger lysår foran bmw og mercedes og kjører langtur et par ganger i året. DA bør du kjøpe model S.I tillegg ville jeg vært skeptisk til å kjøpe mercedes med BOS som forhandler . Dårligere forhandler skal du lete lenge etter
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

jkirkebo

Sitat fra: foxy på lørdag 07. april 2012, klokken 11:30
... til samme pris som en bmw 5, merce eklasse eller a6?  ??? med i praksis ca 300-350 km rekkevidde om vinteren for bilen med størst kapasitet - ved normal bilkjøring, dvs ikke sinke på veien i lav hastighet...

Jeg tror ikke rekkevidden synker så mye. 480km rekkevidde er med hastighet 90km/t. Batteripakken har aktiv temperaturregulering slik at kulden ikke bør påvirke baterikapasiteten. Da gjenstår varmen, om de bruker en vanlig resistiv varmer som Leaf vil den typisk trekke 2,5kW eller noe sånt i snitt. Om man kjører i 5 timer bruker den da 12,5kWh, noe som senker rekkevidden med ca. 75km. Trekk fra litt for vinterdekk og økt luftmotstand så bør man klare 380km eller deromkring. Mer om bilen kommer med varmepumpe til oppvarming.

Holder man seg til typiske norske fartsgrenser på 70-80km/t utenfor motorvei tror jeg fint over 400km er oppnåelig selv i -15 grader.

Hvor mye koster forresten en A6, BMW 5-serie eller Mercedes E som klarer 0-100 på 5,7 sekunder ? De blir vel fort LANGT over millionen tror jeg. For ikke å snakke om utgaven til $10k mer som klarer det på 4,5 sekunder.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

gbzdoc

Nå må vi ikke glemme nytelsen man får ved å kjøre en lydløs bil heller. Bevares, BMW og Audi er solide og godt isolerte biler, men støyfrier er de på langt nær... :)

Foxy: Man kjøper Model S mye av samme grunn som du kjøpte en trilling fremfor en Polo. ;)

foxy

#4
Sitat fra: kjølholdt på lørdag 07. april 2012, klokken 12:10
Ønsker du derimot å spare 160000 i bensinutgifter og en del titusener i verksteds utgifter på 8 år.
Få en bil som i forhold til design ligger lysår foran bmw og mercedes og kjører langtur et par ganger i året. DA bør du kjøpe model S.

hvorfor skal tesla ha mindre verkstedsutgifter enn fosilbilene??? tror du er litt blåøyede der... - jeg tror det blir ca det samme - det eneste man sparer er forskjellen bensinutgifter vs el-pris.

Lysår forran de tyske premium merkene i design? - hehe da har man en litt spes smak med det synet...  ;) - for all del tesla s er en fin bil den, men den er på linje med f.eks. noen japanske modeller... klarer aldri å slå tyske premium merker uansett...

Sitat fra: gbzdoc på lørdag 07. april 2012, klokken 19:27
Nå må vi ikke glemme nytelsen man får ved å kjøre en lydløs bil heller. Bevares, BMW og Audi er solide og godt isolerte biler, men støyfrier er de på langt nær... :)

Foxy: Man kjøper Model S mye av samme grunn som du kjøpte en trilling fremfor en Polo. ;)

vind og dekkstøy dominerer uansett i merce, audi, bmw og tesla.

hovedgrunnen jeg kjøpte trilling var og er kjøring i kollektivfelt.. sparer meg ca 1 time pr arbeitsdag i reisetid - reisetiden i penger: 1 time à 1000kr betyr ca kr 220 000.- i året. ( snart spart inn trillingen allerede etter noen mnd. :) )

Men har faktisk blitt glad i trillingen - synes det er morsomt å kjøre den og bruker den faktisk mest nå og ikke fosilbilen - men hadde jeg kjøpt el-bil uten de godene ref parkering, kollektivfelt, og bompenger? - neppe..

når det gjelder tesla s, så er det en bil for de litt lengre turene og så skal den være konkurransedyktig både på rekkevidde og pris mot nettopp a6, 5serie og e-klasse... eneste signifikante fordelen tesla s har, er spart differanse på drivstoff utgifter...



I-miev 2011
Asker

kjølholdt

VEL DETTE KOMMER JO FRA MERCEDES MULIG DU SYNES AT DETTE REPRESENTERER PREMIUM DESIGN FRA TYSKLANDhttp://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=34123330
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

foxy

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 07. april 2012, klokken 12:58
Sitat fra: foxy på lørdag 07. april 2012, klokken 11:30
... til samme pris som en bmw 5, merce eklasse eller a6?  ??? med i praksis ca 300-350 km rekkevidde om vinteren for bilen med størst kapasitet - ved normal bilkjøring, dvs ikke sinke på veien i lav hastighet...

Jeg tror ikke rekkevidden synker så mye. 480km rekkevidde er med hastighet 90km/t. Batteripakken har aktiv temperaturregulering slik at kulden ikke bør påvirke baterikapasiteten. Da gjenstår varmen, om de bruker en vanlig resistiv varmer som Leaf vil den typisk trekke 2,5kW eller noe sånt i snitt. Om man kjører i 5 timer bruker den da 12,5kWh, noe som senker rekkevidden med ca. 75km. Trekk fra litt for vinterdekk og økt luftmotstand så bør man klare 380km eller deromkring. Mer om bilen kommer med varmepumpe til oppvarming.

Holder man seg til typiske norske fartsgrenser på 70-80km/t utenfor motorvei tror jeg fint over 400km er oppnåelig selv i -15 grader.

Hvor mye koster forresten en A6, BMW 5-serie eller Mercedes E som klarer 0-100 på 5,7 sekunder ? De blir vel fort LANGT over millionen tror jeg. For ikke å snakke om utgaven til $10k mer som klarer det på 4,5 sekunder.

tok utgangspunkt i % av teoretisk rekkevidde jeg får i praksis på trillingen...men jeg er LANGT fra en økonomisk sjafør...

uansett blir det spennende ref rekkevidde til tesla s og andre fremtidige elbiler - det kommer vel "snart" batteriepakker som gir oss 1000 km... spørs bare om ikke hydrogenbiler ikke kommer i forkjøpet når det gjelder masseproduksjon.
I-miev 2011
Asker

jkirkebo

Sitat fra: foxy på lørdag 07. april 2012, klokken 23:14
hvorfor skal tesla ha mindre verkstedsutgifter enn fosilbilene??? tror du er litt blåøyede der... - jeg tror det blir ca det samme - det eneste man sparer er forskjellen bensinutgifter vs el-pris.

Jeg har de siste to årene hatt to dyre servicer på Touranen, den ene kostet 12k pga. reg.reim bytte (hvert 5.år), den andre 7k pga. bytte av olje i DSG-kassa (120kkm). Det er ihvertfall to ting som ikke finnes på elbiler. I tillegg kommer selvfølgelig vanlige oljeskift samt at glødepluggene også må byttes innimellom.

På Touranen kom det nylig på et gult feilsymbol og teksten "emissions workshop" vises hver gang jeg starter den. Gruer meg til å høre hvor mye dét kommer på... :(

Sitat fra: foxy på lørdag 07. april 2012, klokken 23:14Men har faktisk blitt glad i trillingen - synes det er morsomt å kjøre den og bruker den faktisk mest nå og ikke fosilbilen - men hadde jeg kjøpt el-bil uten de godene ref parkering, kollektivfelt, og bompenger? - neppe..

Vi har vel alle våre forskjellige grunner. Her er hverken kollektivfelt eller bompenger (unntatt de få gangene jeg kjører til Oslo, utgjør under tusenlappen i året) og vi parkerer svært sjelden på betalingsplasser. Alikevel kjøpte vi Leafen, det økonomiske var ikke hovedgrunnen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: foxy på lørdag 07. april 2012, klokken 23:48
tok utgangspunkt i % av teoretisk rekkevidde jeg får i praksis på trillingen...men jeg er LANGT fra en økonomisk sjafør...

uansett blir det spennende ref rekkevidde til tesla s og andre fremtidige elbiler - det kommer vel "snart" batteriepakker som gir oss 1000 km... spørs bare om ikke hydrogenbiler ikke kommer i forkjøpet når det gjelder masseproduksjon.

Trillingene er nok ikke de mest avanserte bilene mhp. vinterkulde.

Masseproduksjon av brenselcellebiler har vært 5 år inn i fremtiden de siste 15 årene, og kommer nok til å være det de neste 15 også.

En av leverandørene til hyttemarkedet prøvde seg med brenselcelle for produksjon av hyttestrøm (lading av batterier). Det fungerte visstnok teknisk ok, men prisen pr. kWh produsert var på ca. 60 kroner kun i brenselpris (metanol):o I tillegg leverte enheten kun 300W og kostet en formue...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

erik e

Når jeg vinner i Lotto er Tesla en bil jeg gjerne plasserer utenfor garasjen.  ;)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: foxy på lørdag 07. april 2012, klokken 23:14Men har faktisk blitt glad i trillingen - synes det er morsomt å kjøre den og bruker den faktisk mest nå og ikke fosilbilen - men hadde jeg kjøpt el-bil uten de godene ref parkering, kollektivfelt, og bompenger? - neppe..

når det gjelder tesla s, så er det en bil for de litt lengre turene og så skal den være konkurransedyktig både på rekkevidde og pris mot nettopp a6, 5serie og e-klasse... eneste signifikante fordelen tesla s har, er spart differanse på drivstoff utgifter...
Og økt ytelse.

Jeg skal kjøpe Tesla fordi det er den eneste bilen man får som har den ytelsen, som koster under millionen. (Jeg forventer prisen for Model X med AWD og 85 kWh batteri å bli på rundt 600 000.) I tillegg sparer man mye på drivstoff, så hvis man skal sammenligne pris, så må man sammenligne med en bensinbil som koster rundt 400 000 kroner, eller en dieselbil som koster rundt 500 000 kroner.

Faktisk så er bompenger, kollektivfelt og parkering ikke en faktor i min avgjørelse for å kjøpe Tesla. Jeg bruker kanskje 200-300 kroner i bompenger i året, er aldri i Oslo i rushtiden, og parkerer nesten aldri noe stad man må betale for det. Realiteten er at Tesla lager elbiler som er bedre enn tilsvarende bensinbiler. Det stemmer selv i USA, der den økonomiske forskjellen på innkjøpspris på en elbil kontra en bensinbil er en subsidie på elbiler på 45 000 kroner. Utover det er elbiler skattlagt helt likt, og bensinprisen ligger på 5-6 kroner per liter.

Dessuten så er rekkevidden ganske god. Hvis Tesla bygger ut et hurtigladenettverk i Norge (90 kW "Supercharger"), som de har tenkt å gjøre i USA, så vil man måtte stoppe i 30 minutter ca hver 300 km. Med andre ord må man stoppe i 30 minutter hver 4. time. Dette er ikke umulig at vil skje, og da er det ikke noe problem å kjøre hvor som helst på nesten samme tiden en bensinbil ville gjøre det. Jeg har kommet frem til at man trenger ca 16 hurtigladere for å dekke hele landet. Da er man aldri lengre unna enn rundt 200 km fra nærmeste hurtiglader. Og å kjøre fra Lindesnes til Kirkenes kan unnagjøres på 42 timer kontra 37 timer for en bensinbil (på E18 og E6). Da uten stopp for å sove, og for bensinbilen, ingen stopp i det hele tatt. Hva koster 16 90 kW hurtigladere? Ikke mer enn 8 millioner kroner, ihvertfall. Det er ganske billig for dekke hele landet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

kjølholdt

Jeg satser på at de ihvertfall setter opp en hurtiglader mellom oslo og bergen, da blir det tesla model x på meg, og helt korrekt ønsker du brenselbil som gjør 0-100 på 5 sek må du ut med godt over en million kroner. Vi snakker nok 1,2 til 1,3 mill
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Cobos

For å si det sånn en BMW 5 serie som gjør 0-100 på 5,6 sek er enten en 535i som gjør den på 6 sek eller en 550i som gjør det på 5 sek. Skal man ned på 4.4 sek som Model S Performance gjør er man over på M5 området. Den slags ytelse uten utstyr koster henholdsvis 852 000,-  1292 000,- eller 1812 000,-.
Alternativt kan man gå for en diesel 535d som gir 5,5 sek for den latterlige billige sum av 867 000,- og alt dette er fordi avgiftene har blitt markant billigere for biler med lavt utslipp og mye hestekrefter. Det faktum at ingen av disse bilene er under 15 sek til 100 med de oppgitte utslippstallene er en annen sak.

Hvis du virkelig "trenger" under 6 sek aksellerasjon til 100 er det ingen tvil om at elbil lønner seg drastisk lenge før du har brukt en liter på bensin. Det man faktisk ser er at de fleste i Norge kjøper 520d eller 525d og da er ytelsen mye dårligere men det er gjerne omtrent så mye motor folk er villige til å betale for. Da er det økonomisk sett mye nærmere med Tesla Model S enn for de som faktisk matcher på ytelse.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

flux

Sitat fra: foxy på lørdag 07. april 2012, klokken 23:48
uansett blir det spennende ref rekkevidde til tesla s og andre fremtidige elbiler - det kommer vel "snart" batteriepakker som gir oss 1000 km... spørs bare om ikke hydrogenbiler ikke kommer i forkjøpet når det gjelder masseproduksjon.
Hydrogenbiler er en dau fisk, hvorfor i all verden skal vi ha biler som går på hydrogen. Hverken biler eller infrastruktur vil ha nubbesjanse til å konkurrere med elbiler og energioverføring via "grid"

flux

Sitat fra: foxy på lørdag 07. april 2012, klokken 11:30
... til samme pris som en bmw 5, merce eklasse eller a6?  ??? med i praksis ca 300-350 km rekkevidde om vinteren for bilen med størst kapasitet - ved normal bilkjøring, dvs ikke sinke på veien i lav hastighet...
Min BMW 530D med 70 liter tank klarte ca. 1.100 km ved noenlunde økonomisk kjøring, å kjøre 1.100 km i Norge i ett strekk uten pause gidder hvertfall ikke jeg.  I Tyskland er det fint mulig, men med en del høyere forbruk/fart så en må stoppe å tanke etter maks 1.000 km. For kjøring i Norge vil en batteripakke som klarer 500km være mer enn nok, for kjøring på Autobahn vil en trenge noe mer for å konkurrere med praktisk rekkevidde til de tyske diesel beistene. Dersom en kan lade med 500km/t (100kw), vil en med en 500km pakke få en praktisk rekkevidde på 1.000 km med 2 ladestopp på 30 min, dette tror jeg vil dekke 98% av folks behov, bortsett fra i Tyskland.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA