Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpehjelp eldre Vs nyere X

Startet av Ebjell, søndag 24. mai 2020, klokken 09:24

« forrige - neste »

Ebjell

Hei

Vurderer på kjøpe meg en model X, men er veldig usikker på hvilken. Jeg trenger en bil med god plass, hengerfeste og grei rekkevidde. Har 2 unger som regnes som voksne på flyet, derfor kan fort feriene fremover gå i bil nedover Europa... 6 seteren ser perfekt ut for mitt bruk.
Samtidig sliter jeg litt med å bestemme meg for om jeg skal gå for en fullspekka 2016 performance med lav km eller en ribba nyere bil.

Ser at mange nevner blandt annet mcu2 som et must. Bare så det er sagt, spill og Netflix muligheter er ikke noe som kommer til å overbevise meg. Har heller ikke noe krav til mulighet for FSD, men Autopilot må jeg selvsagt ha. Slik jeg ser det vil AP1 holde til mitt bruk?

Ellers er det jo dette med garanti. Er det virkelig så risikabelt å eie en Tesla utenfor garanti tiden? I utgangspunktet bør det jo ikke by på noe mer problemer enn andre bilmerker?

Når det gjelder budsjett så har jeg ikke helt bestemt meg enda. Håper på rundt 600K

Håper noen her inne kan gi meg noen nye pros/cons for hva jeg skal velge...

Frister veldig med en P på luka ;D

jokke

Hadde 2017 X, solgte den fordi jeg ikke orket flere verkstedbesøk (ca 20 ganger på 2 år).
Bilen er nydelig å kjøre når den virker.
Jeg anbefaler bil med mcu2, mcu1 er treig som sirup i forhold.

Ebjell

Høres ut som du har vært maks uheldig. Mandags biler er jo ikke unikt for Tesla, kanskje en eldre bil med grei historikk kan være vel så "trygt" som en nyere?
Andre med samme erfaring rundt mcu1? Før 2'en kom ble jo denne skrytt opp i skyene, er den første virkelig så treg?

Espen Hugaas Andersen

#3
MCU1 er OK, så lenge man ikke skal bruke den som nettleser e.l.

Hvis man skal kjøre mye nedover i Europa ville jeg helst hatt 100D/LR. Den har mer rekkevidde og lader raskere. Da er man på 2017 og senere.

Når det gjelder garanti så er Model X en dyr bil, med ganske dyre deler og dyre verkstedtimer. Altså det er ikke uten risiko å ha en bil utenfor garantitiden. Om man ikke har råd til å bruke f.eks 20.000 kr/år i vedlikehold ville jeg holdt meg unna. Det er på ingen måte sikkert det blir så dyrt, men det er ikke spesielt smart å sette seg i en situasjon der man bekymrer seg for om det skal oppstå en feil.

Bilen min har vært på verksted litt oftere enn jeg skulle likt, kanskje 10 ganger på tre år/110000 km, men jeg tror også jeg har fått ryddet unna det meste av feil som var på bilen når jeg mottok den. Jeg *antar* det blir mer i området 1-2 ganger per år fremover.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

turfsurf

#4
MCU1 er ikke treig som sirup lengre, fikset i nyere software. Ville ihvertfall sørget for en bil med minimum AP2.5, siden man da får Sentry mode med lagring. Evt en bil med FSD, da får man uansett AP3.

Ellers er jeg av den klare mening at Tesla har underdimensjonert understellskomponenter på bilen. Det går ikke å bruke den normalt i standard høyde uten at det blir vibrasjoner.

Tesla har nå gått ut og sagt at de ikke bytter deler på garanti lengre hvis man kjører primært i standard og bruker litt akselerasjon.

Ellers er understellsdeler relativt dyrt på Tesla, og det ser ut til at det må byttes relativt tidlig. Jeg konkluderte med at det vil bli alt for dyrt å ha en X utenfor garanti.

Klart, kjører man alltid rundt i chill mode og tusler rundt i høyrefila vil nok ting holde mye lengre, men siden du er interessert i P så er vel det tvilsomt.

TMX P er en fantastisk bil, men hvis man bruker effekten ofte og kjører langt som den innbyr til så vil det koste.

Men det var skremmeskuddene. Vi hadde 6 seter 100D, og det er den beste turbilen vi har hatt. Familie på 5 og tur til Italia og Monaco ikke noe problem. Drømmebil å kjøre på autobahn og norske landeveier. Pålitelig rask lading og klasseledende forbruk.

Edit: må også si meg enig med Espen, på tur nedover Europa er 100D/LR ett must.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Espen Hugaas Andersen

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

z4rd

#6
Sikkert mange meninger og ulike erfaringer rundt dette. Personlig vil jeg anbefale deg minimum bil med AP 2.5 (altså fra mid 2017). Jeg har hatt TMX selv i 2,5 år. Fantastisk bil. Det er på generelt grunnlag bedre med en nyere bil kontra eldre, men budsjettet vil selvfølgelig være styrende. Hvis rekkevidden holder for ditt bruk vil jeg si at en nyere X75D vil være passende, men man får jo gunstig priset X100D nå også, ref. forrige link. 5/6/7-seters variant får nesten bli opp til deg selv, her er det ulike behov og preferanser. Det er selvfølgelig fordelaktig med MCU2, men jeg ville ikke vært bekymret for å kjøpe en MCU1 med gjenværende garantitid. Lykke til med jakten! :)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Ebjell

Hva er det som gjør at du anbefaler AP2,5 fremfor AP1? FSD høres jo kult ut, men personlig tror jeg det er lenge til dette blir aktuelt uansett på grunn av restriksjoner...
Er det forresten noen måter å sjekke utstyrsliste vha vin nummer? Ikke alle selgere som har peiling, topp utstyrt kan ofte mangle enkelte ting som jeg kanskje ville hatt...

z4rd

#8
Jeg har ikke inkludert FSD på noe vis her i vurderingen, men du får på generelt grunnlag en nyere bil med flere funksjoner, som f.eks Dashcam og Sentry Mode med AP 2.5. Det er viktig å huske på at det er gjort andre fortløpende forbedringer også på disse bilene utover datamaskinene og sensorene tilknyttet Autopilot, i alt fra Falcon Wing-dørene til interiøret. Mye småtteri her og der med andre ord.

Og nyere bil gir deg også lenger garantitid :) Derfor jeg primært anbefaler biler med AP 2.5 fordi de kom fra sommeren/høsten 2017 - og det er uavhengig av selvkjøringsegenskapene.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

jkirkebo

Jeg har en 2017 X75D gått 80.000km, 6-seter. Her er noen observasjoner:

Etter at Tesla fikset barnesykdommene har det vært svært få verkstedsbesøk for min del. Barnesykdommene var justering av FWD-dører og lakkering av et slitasjepunkt i karmen, bytte av låskasser og sensorer på FWD-dørene samt bytte av drivaksler foran og motorfeste. Etter det har jeg ikke hatt noen problemer. Vibrasjonene under akselerasjon har ikke kommet tilbake, selv om jeg alltid kjører i standard høyde. Kjører riktignok noenlunde pent, bilen står alltid i chill mode.

6-seter er gull verdt om man er 4 stk. på langtur. Utrolig komfortabel bak. Kjøp en kompressor-kjøleboks og sett mellom setene så har dere kald drikke hele turen (Dometic CoolFreeze CFX40 blir ofte anbefalt). Men det går ikke om du kjøper en med midtkonsoll, så det er greit å være klar over.

MCU1 synes jeg er helt uproblematisk. Nettleser duger ikke, men alt annet fungerer supert og mer enn kjapt nok. Må ha AP2.5 (eller AP2.0+FSD) for å få dashcam og sentry mode, verdt å være oppmerksom på.

For vår del er X75D mer enn god nok, selv på lengre turer på motorvei. Kjørte 72 mil til Danmark i fjor høst, og hadde snittladeeffekt på rundt 100kW på de fleste stoppene. Vi lå da typisk mellom 10% og 60% SOC. Hyppige, men korte ladestopp og det er SuC "overalt". Det passer oss bra, men er du typen som vil kjøre 3-4 timer uten stopp er 100D/LR nødvendig.

Etter min mening er stoffinteriøret det mest komfortable. Jeg mistenker også at det er det mest slitesterke.

Pass på å få bil med hengerfeste, det var ikke standard på de første modellene så det finnes noen uten.

Tidligere modeller (bl.a min) hadde blank bakside på alle 4 stolene på rad 1/2. Den blir fort stygg, men er enkel å foliere.

19" eller 20" hjul er å anbefale om man kjører mye langtur, forbruket blir vesentlig lavere enn med 22". Dekkene er mye billigere også, jeg betalte bare 7200,- for komplett sett med 4 Goodyear Eagle F1 sommerdekk ferdig omlagt sist jeg byttet. 19" vinterdekk med Nokian R2 er meget holdbare om man kjører pent, mine har gått 3,5 sesonger nå (mens bilen er kjørt 80kkm) og holder tydeligvis ennå ett år. Med 22" dekk må man påregne et vesentlig høyere dekkbudsjett.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TRM

Sitat fra: Ebjell på søndag 24. mai 2020, klokken 09:24
Hei

Vurderer på kjøpe meg en model X, men er veldig usikker på hvilken. Jeg trenger en bil med god plass, hengerfeste og grei rekkevidde. Har 2 unger som regnes som voksne på flyet, derfor kan fort feriene fremover gå i bil nedover Europa... 6 seteren ser perfekt ut for mitt bruk.
Samtidig sliter jeg litt med å bestemme meg for om jeg skal gå for en fullspekka 2016 performance med lav km eller en ribba nyere bil.

Ser at mange nevner blandt annet mcu2 som et must. Bare så det er sagt, spill og Netflix muligheter er ikke noe som kommer til å overbevise meg. Har heller ikke noe krav til mulighet for FSD, men Autopilot må jeg selvsagt ha. Slik jeg ser det vil AP1 holde til mitt bruk?

Ellers er det jo dette med garanti. Er det virkelig så risikabelt å eie en Tesla utenfor garanti tiden? I utgangspunktet bør det jo ikke by på noe mer problemer enn andre bilmerker?

Når det gjelder budsjett så har jeg ikke helt bestemt meg enda. Håper på rundt 600K

Håper noen her inne kan gi meg noen nye pros/cons for hva jeg skal velge...

Frister veldig med en P på luka ;D
Jeg gikk ifra Model 3 Performance til Model X 100D. Er over snittet glad i akselerasjon, men har aldri gitt på maks fra stillestående med X'en. Bilen er for stor, og har for dårlig understell til at det frister. Dermed er P på X i mine øyne bortkasta penger.

Ser du vurderer 6-seteren. Om et års tid vil det flomme inn 5-seters SUV'er fra samme selskap,  med bedre batteri, bedre motorer, bedre alt - da tenker jeg at det verdifallsmessig kan være greit å ha en 6 eller 7-seter. Greit å ha i bakhodet.
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMYP        MY22
Ioniq          MY18 - solgt
TMX100D MY18 - solgt
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Rav4_EV

Sitat fra: jkirkebo på søndag 24. mai 2020, klokken 12:57
Med 22" dekk må man påregne et vesentlig høyere dekkbudsjett.

Vel, har 22" og har kjørt 98.000 km. Synes ikke levetiden er veldig dårlig og byttet til nye sommerdekk nå for drøye 6000 kroner.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

jkirkebo

Sitat fra: Rav4_EV på søndag 24. mai 2020, klokken 18:17
Sitat fra: jkirkebo på søndag 24. mai 2020, klokken 12:57
Med 22" dekk må man påregne et vesentlig høyere dekkbudsjett.

Vel, har 22" og har kjørt 98.000 km. Synes ikke levetiden er veldig dårlig og byttet til nye sommerdekk nå for drøye 6000 kroner.

Ja, om ma kjøper Kinadekk og kjører svært pent så er det nok mulig å få både ok kostnad og levetid. Men forbruket slipper du neppe unna.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

Sitat fra: TRM på søndag 24. mai 2020, klokken 13:26
Sitat fra: Ebjell på søndag 24. mai 2020, klokken 09:24
Hei

Vurderer på kjøpe meg en model X, men er veldig usikker på hvilken. Jeg trenger en bil med god plass, hengerfeste og grei rekkevidde. Har 2 unger som regnes som voksne på flyet, derfor kan fort feriene fremover gå i bil nedover Europa... 6 seteren ser perfekt ut for mitt bruk.
Samtidig sliter jeg litt med å bestemme meg for om jeg skal gå for en fullspekka 2016 performance med lav km eller en ribba nyere bil.

Ser at mange nevner blandt annet mcu2 som et must. Bare så det er sagt, spill og Netflix muligheter er ikke noe som kommer til å overbevise meg. Har heller ikke noe krav til mulighet for FSD, men Autopilot må jeg selvsagt ha. Slik jeg ser det vil AP1 holde til mitt bruk?

Ellers er det jo dette med garanti. Er det virkelig så risikabelt å eie en Tesla utenfor garanti tiden? I utgangspunktet bør det jo ikke by på noe mer problemer enn andre bilmerker?

Når det gjelder budsjett så har jeg ikke helt bestemt meg enda. Håper på rundt 600K

Håper noen her inne kan gi meg noen nye pros/cons for hva jeg skal velge...

Frister veldig med en P på luka ;D
Jeg gikk ifra Model 3 Performance til Model X 100D. Er over snittet glad i akselerasjon, men har aldri gitt på maks fra stillestående med X'en. Bilen er for stor, og har for dårlig understell til at det frister. Dermed er P på X i mine øyne bortkasta penger.
Det der blir som å sammenligne en M3 med en X5, akkurat like håpløst, men det utelukker ikke moro med en X5 av den grunn, eller en X.

Har hatt X i 2,5 år og gir flat fjøl mange ganger daglig, få biler på den størrelsen og vekten som kjører like bra. Ikke fordi den har fantastisk understell, men fordi den har lavt tyngdepunkt, umiddelbar kraftleveranse og ganske morsom fordeling av kreftene foran/bak (kunne vært enda mindre understyrt for min del, men den er en drøm i forhold til XC90 for eksempel, styrer mye bedre på gassen).

Har vært på nippet til å bytte til P et par ganger.
Sitat fra: TRM på søndag 24. mai 2020, klokken 13:26
Ser du vurderer 6-seteren. Om et års tid vil det flomme inn 5-seters SUV'er fra samme selskap,  med bedre batteri, bedre motorer, bedre alt - da tenker jeg at det verdifallsmessig kan være greit å ha en 6 eller 7-seter. Greit å ha i bakhodet.
Nå kommer da Y med syv også, så den kommer til å ta markedsandeler fra X uansett antall seter, og at den er bedre på alt er like meningsløst som kommentarene dine om P. X er raskere, større, oppleves MYE dyrere både på finish, støydemping, elektriske dører, elektrisk bakluke, trekker iallfall et tonn ekstra på henger og så videre. Den største ulempen med X og S ift 3 og Y er pris og forbruk/ladehastighet.

geear

#14
Sitat fra: Ebjell på søndag 24. mai 2020, klokken 09:24
Hei

Vurderer på kjøpe meg en model X, men er veldig usikker på hvilken. Jeg trenger en bil med god plass, hengerfeste og grei rekkevidde. Har 2 unger som regnes som voksne på flyet, derfor kan fort feriene fremover gå i bil nedover Europa... 6 seteren ser perfekt ut for mitt bruk.
Samtidig sliter jeg litt med å bestemme meg for om jeg skal gå for en fullspekka 2016 performance med lav km eller en ribba nyere bil.

Ser at mange nevner blandt annet mcu2 som et must. Bare så det er sagt, spill og Netflix muligheter er ikke noe som kommer til å overbevise meg. Har heller ikke noe krav til mulighet for FSD, men Autopilot må jeg selvsagt ha. Slik jeg ser det vil AP1 holde til mitt bruk?

Ellers er det jo dette med garanti. Er det virkelig så risikabelt å eie en Tesla utenfor garanti tiden? I utgangspunktet bør det jo ikke by på noe mer problemer enn andre bilmerker?

Når det gjelder budsjett så har jeg ikke helt bestemt meg enda. Håper på rundt 600K

Håper noen her inne kan gi meg noen nye pros/cons for hva jeg skal velge...

Frister veldig med en P på luka ;D
MCU2 var et must i fjor, nå har de heldigvis luket bort problemene med MCU1, og den er null problem i det daglige, om man ikke skal bruke Netflix/Youtube. Hadde vært mye mer opptatt av å kjøpe en AP2.5/3 bil, eller en med FSD (da får du oppgradert til 3). I tillegg så virker det på meg som at det var et "kvalitetsskifte" i 2017 en gang. Jeg har en sen 2017, en av de første med AP2.5, og den har MYE mykere lukking av dører enn loanere jeg har hatt fra tidligere i 17. Kan være tilfeldigheter, men den har mer stump lyd i dørene, mens de eldre hadde en skarp blikkbokslyd. I tillegg ble mer utstyr standard i slutten av 2017 enn tidligere. Det betyr ikke noe om du kjøper maks utstyrt, men ellers vil det være forskjell.

Skulle jeg bevegd meg over på nyere så hadde det nok mest sannsynlig blitt nyeste utgavene med forbedret rekkevidde. Det betyr mye mer enn MCU2.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA