Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Sommerdekk - sporing og hardere styring.  (Lest 698 ganger)

castortroy

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 66
    • Vis profil
Sommerdekk - sporing og hardere styring.
« på: ſøndag 24. Mai 2020, klokken 02:37 »
Fikk TM3 LR i november ifjor med vinterdekk, så har ikke kjørt så lenge med sommerdekkene på. Merket de sporer mer en vinterdekkene, og krever mer kraft til å snu rattet når jeg kjører på motorveien. Styringen føles hardere. Er det noen innkjøringsfase på sommerdekkene?

Sjekket lufttrykket, som viste 42 PSI. Den viser 2.9 bar jevnt på alle hjulene ved kald kjøring, deretter 3.1 etter noe kjøring. Vet noen om Vianor balanserer dekkene, eller om dette ikke er vanlig prosedyre for nye dekk? Innbiller meg at bilen hopper litt mer også, men merker ikke noe vibrasjon i rattet, selv i høye hastigheter. Hvis jeg slipper rattet på motorveien drar den ikke mot høyre eller venstre side, går bare rett frem. Kjører på standard 18" felger fra Tesla både sommer og vinter.
« Siste redigering: ſøndag 24. Mai 2020, klokken 03:07 av castortroy »

Nickelilltroll

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 465
    • Vis profil
Sv: Sommerdekk - sporing og hardere styring.
« Svar #1 på: ſøndag 24. Mai 2020, klokken 04:35 »
Brede dekk med lav profil er sånne på noen veier. Sporer og ”dreier” litt av seg selv. Takk vare litt dårlig Norsk veistandar detta og dessverre. Sjekk instillinger på styring. Min stillte seg på sportmodus etter at jeg skifta dekk og kalibrert trykk. Vet inne hvorfor men bare sette tilbake på komfort.

Sommerdekkan er breiere og derfor oppleves de som litt tyngre og styre med og. Naturlig sak detta og. Hvis det er dårlig balanse i dekkan merker du det med vibrasjoner. Hoppinga har ikke jeg opplevd(19” Tesla orginal), men samme her, hvis profilen er lav så blir bilen støtig i kjøringen.

For og få normale forhold må du ned i 16-17” og 195 bredde, det vil du ikke ha på en Tesla ;) Noen biler sporer mer enn andre. Har med hvordan understell og geometri er i bilens oppbyggelse. Men jeg synes ikke noen av de Teslaer jeg hatt er de verste når det kommer til det. Finnes noen som er bedre og noen som er verre....
« Siste redigering: ſøndag 24. Mai 2020, klokken 04:44 av Nickelilltroll »
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

pekle

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 200
    • Vis profil
Sv: Sommerdekk - sporing og hardere styring.
« Svar #2 på: ſøndag 24. Mai 2020, klokken 10:45 »
Også hardere gummiblanding og mindre fleksibelt mønster på sommer, så blir det ofte mer støy og mer sporing. Men det blir også mer presist.

Personlig syns jeg det er ubehagelig å kjøre med vinterdekk når det blir varmere i været, er som å kjøre rundt på en treningsmatte.

jlan

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1527
    • Vis profil
Sv: Sommerdekk - sporing og hardere styring.
« Svar #3 på: ſøndag 24. Mai 2020, klokken 13:17 »
Jeg vet ikke om det gjelder generelt, men en bil jeg hadde (MGF) ble betydelig bedre med bredere dekk bak enn foran. Jeg tror det skyldes at når dekkene begynner å klatre i kanten av sporet, så trekkes de den veien. Når bakhjulene begynner å klatre først, så vil altså bilen svinge tilbake i sporet. Samme effekt tror jeg en kan få hvis en har mindre slitte dekk med rettere skuldre foran.
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

PF

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 204
    • Vis profil
Sv: Sommerdekk - sporing og hardere styring.
« Svar #4 på: Mandag 25. Mai 2020, klokken 07:40 »
Brede dekk med lav profil er sånne på noen veier. Sporer og ”dreier” litt av seg selv. Takk vare litt dårlig Norsk veistandar detta og dessverre. Sjekk instillinger på styring. Min stillte seg på sportmodus etter at jeg skifta dekk og kalibrert trykk. Vet inne hvorfor men bare sette tilbake på komfort.

Sommerdekkan er breiere og derfor oppleves de som litt tyngre og styre med og. Naturlig sak detta og. Hvis det er dårlig balanse i dekkan merker du det med vibrasjoner. Hoppinga har ikke jeg opplevd(19” Tesla orginal), men samme her, hvis profilen er lav så blir bilen støtig i kjøringen.

For og få normale forhold må du ned i 16-17” og 195 bredde, det vil du ikke ha på en Tesla ;) Noen biler sporer mer enn andre. Har med hvordan understell og geometri er i bilens oppbyggelse. Men jeg synes ikke noen av de Teslaer jeg hatt er de verste når det kommer til det. Finnes noen som er bedre og noen som er verre....

Her er jeg ikke enig i alt du påstår.
Det er feil at brede dekk sporer mer. Jeg hadde 275 foran og 315 bak og det sporet ikke noe. Alt avhenger av egenskapene på dekket. Noe er mer runde i kantene og sporer mindre en de som er mer firkantet.
At rattet blir tyngre er riktig, det kommer av at sommerdekk har hardere gummiblanding og mindre sporer i mønsteret. Dette gjør at dekkene er tyngre å vri på når det er veldig lav fart.
At du føler at de hopper mer kan være fordi at sommerdekk er stivere i mønsteret, de vil ikke føles så svampete ut som vinterdekk.

Jo nyere bilen er jo større dimensjon er de laget for. Å sette alt for høy profil på en nyere bil vil ødelegge kjøreegenskapene helt, så 16" på en Tesla vil jeg tro føles helt feil.

Se litt på tirereviews på youtube så får man fort litt innblikk i hvor komplisert dekk er, og hvor forskjellig egenskaper hver type har.
https://www.youtube.com/user/TyreReviews

Thalgar

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2019
  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 50
    • Vis profil
Sv: Sommerdekk - sporing og hardere styring.
« Svar #5 på: Mandag 25. Mai 2020, klokken 19:06 »
Fekk same inntrykk på langtur i går - litt sånn "hoppete" dekk, men ingen problem med vibrasjon eller utskeiing. Huskar ikkje om det var sånn i fjor. Kanskje ein kombinasjon av litt låg temperatur for sommardekk, som gjer dei stive, og litt sånn småtelehiv på vegen?

tmn

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2019
  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 136
    • Vis profil
Sv: Sommerdekk - sporing og hardere styring.
« Svar #6 på: Mandag 25. Mai 2020, klokken 20:15 »
Blir like overraska hvert år når sommerdekka kommer på. I år kom de på ganske tidlig her i Trøndelag, med temperaturer rundt 5 grader så vakke den gummiene veldig god å kjøre på. Så mye sporing og "ubehag" i starten
av sesongen her, men kommer seg! :)
Tesla Model 3 LR AWD 2019 Red Multi-Coat // Acceleration Boost