Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladekurver 50 og 55

Startet av ThomasEL, lørdag 23. mai 2020, klokken 09:26

« forrige - neste »

Counterpointer

Må si E-tron sjåfører er temmelig bortskjemte når en klager på at ladehastighet faller av over 90%

På langtur med de aller fleste biler stopper en på 80% (på noen en del før det også).

Personlig får jeg sterk kløe og massiv urolighet i kroppen av å stå over 20 minutter på hurtiglader, gitt at jeg ikke har noe annet å gjøre (spise, handle eller div andre aktiviteter).

Vaduz

Ja 15-20 min er en slags grense for meg der jeg kan spankulere litt rundt, gå på do og lese litt nyheter før jeg vil kjøre videre. 30-40 min er uutholdelig lenge, da må jeg handle eller spise middag.

tromsø

Vi begynte vår lange tur tilbake til Tromsø idag. Blev positivt overrasket av ladefart, fikk 80-120kW i 20-80% SOC intervallet, etter 30 mil i 80-110 km/h med +4 grader og regn.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

ThomasEL

Sitat fra: tromsø på tirsdag 29. desember 2020, klokken 22:10
Vi begynte vår lange tur tilbake til Tromsø idag. Blev positivt overrasket av ladefart, fikk 80-120kW i 20-80% SOC intervallet, etter 30 mil i 80-110 km/h med +4 grader og regn.

Kom du hele 30 mil før første lading..?? Eller ladet du på en saktere lader ei gang før den ladesesjonen du referer til?

Uansett bra fart det, ja👍
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

tromsø

Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 29. desember 2020, klokken 22:21
Sitat fra: tromsø på tirsdag 29. desember 2020, klokken 22:10
Vi begynte vår lange tur tilbake til Tromsø idag. Blev positivt overrasket av ladefart, fikk 80-120kW i 20-80% SOC intervallet, etter 30 mil i 80-110 km/h med +4 grader og regn.

Kom du hele 30 mil før første lading..?? Eller ladet du på en saktere lader ei gang før den ladesesjonen du referer til?

Uansett bra fart det, ja👍

Regnet nesten med at det spørsmålet skulle komme  ;)

Nei, vi ladet 40% på en 50kW lader før vi kom til Ionity-laderen. I dette ufyselige været lå forbruket på 2.6 kWh/mil.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

daktari

2,6!? Wow, hadde 34,3 kWh/mil i dag og kom såvidt opp uten lading, ble 21 mil pga omkjøring og ekstra 600 høydemeter. Motvind, skiboks og regn/sludd på ca 150 km med motorvei, cruise 115 km/t suger. 98 til 6% med E55.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ThomasEL

Sitat fra: daktari på onsdag 30. desember 2020, klokken 00:34
2,6!? Wow, hadde 34,3 kWh/mil i dag og kom såvidt opp uten lading, ble 21 mil pga omkjøring og ekstra 600 høydemeter. Motvind, skiboks og regn/sludd på ca 150 km med motorvei, cruise 115 km/t suger. 98 til 6% med E55.

Det virker i alle fall som om du får ut omtrent forventet energimengde av batteriet nå, Daktari👍 I starten slet du jo en del med det..? 78,3kWt av teoretisk 83,kWt (altså 94% av teoretisk ny) i semikaldt vær, er vel ikke så halvgalt på to år gammel bil...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

tromsø

#37
Sitat fra: daktari på onsdag 30. desember 2020, klokken 00:34
2,6!? Wow, hadde 34,3 kWh/mil i dag og kom såvidt opp uten lading, ble 21 mil pga omkjøring og ekstra 600 høydemeter. Motvind, skiboks og regn/sludd på ca 150 km med motorvei, cruise 115 km/t suger. 98 til 6% med E55.

Ja, ble rimelig ok forbruk med tanke på været. Hadde 10 mil med motvind 5m/s resterende 35 mil var det 5 m/s sidevind. Regn og sludd hele veien. Dog ikke så mange høydemeter totalt.

Idag ble det 50 mil og netto +300 høydemeter. 0 grader og snø første 5 mil sen -4 og snø. Endte opp 2.65 kWh per mil. Første pass var fra 96 - 7 % SOC og fikk da regnet ut 63 kWh nettokapasitet. Førnøyd med det!

Men det sagt så hadde jeg gjerne hatt et større batteri på den her lange turen opp gjennom Norrland i Sverige! Meget sparsomt med ladere her...
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

daktari

Fikk du fortsatt lav ladefart på starten av lading på dagens etappe?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

tromsø

Sitat fra: daktari på onsdag 30. desember 2020, klokken 22:32
Fikk du fortsatt lav ladefart på starten av lading på dagens etappe?

Både igår og idag var første ladestopp på en 50kW ladere og andre stopp på en 150kW ladere. Igår begynte ladefarten på 75kW og kom som mest opp i 120kW. Idag begynte vi på 65kW men sen vet jeg dessverre ikke hva som skjedde. Vi dro og spiste og laderen var ferdig langt før oss.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

JohnPGriff

Testet lading av min 50 AS 19 mai på 150kW BKK lynlader på Rykkinn. Ute temp. 18c Start SoC 19% Slutt SoC 60% levert 26,70kWh tid 15:22 gjennomsnitteffekt 104,25kW Bil hadde vært parkert utendørs og hadde bare kjørt 13km for jeg begynt å lade. Ingen motorvei eller "JoJo" kjøring. Faktisk veldig imponert. Neste gang vil prøve fra rundt 10% og lade til 80%.



E-Tron 55 S Line Sport Levert juni 2022
MG ZS EV Levert nov 2020
E-Tron 50 Advanced Sport Levert juli 2020 (Solgt)
I Pace FE Corris Grey Levert oct 2018 (Solgt)
Model S 75D (Solgt)
E- Golf (Solgt)
Leaf (Solgt)
Model S 85 (2013 - 2017 Solgt)

JohnPGriff

Fikk tid idag og ladet på samme BKK lynlader. Prøvd 15 minutter med litt "JoJo" kjøring. Start SoC 6% Slutt SoC 80% tid 27min 32sec. Levert 49.11kWh gjennomsnitt ladeeffekt 107,11kW. Fikk 120kW bare på 36% SoC men fra 27% 65% relativt flat rundt 115kW. Temp 12,5c en god del kaldere en forrige test. Tid for 20% SOC til 80% SoC var 22min 30sec levert 41kWh, gjennomsnitt ladeeffekt 109,31kW



E-Tron 55 S Line Sport Levert juni 2022
MG ZS EV Levert nov 2020
E-Tron 50 Advanced Sport Levert juli 2020 (Solgt)
I Pace FE Corris Grey Levert oct 2018 (Solgt)
Model S 75D (Solgt)
E- Golf (Solgt)
Leaf (Solgt)
Model S 85 (2013 - 2017 Solgt)

tromsø

2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

JohnPGriff

Gjørt en liten beregnings feil 20-80%SoC og har lagt inn info for 10% - 80% med estimert lagt km/min og km/timer, hvor 70% av WLTP er brukt. Kan sammenlignes med samme lade test som Kris Rifa vises på sin Youtube kanal
https://www.youtube.com/watch?v=cmCDWyWS8CM
Hvis du få en virkelig varmt batteri, tallene vil muligens ser endre bedre ut. Ser ut at 10% er et bedre start punkt en 20% og slutt mellom 65% og 70% SoC hvis du ikke trenger å lade til 80%





E-Tron 55 S Line Sport Levert juni 2022
MG ZS EV Levert nov 2020
E-Tron 50 Advanced Sport Levert juli 2020 (Solgt)
I Pace FE Corris Grey Levert oct 2018 (Solgt)
Model S 75D (Solgt)
E- Golf (Solgt)
Leaf (Solgt)
Model S 85 (2013 - 2017 Solgt)

Urbs72

Sikkert kjempedumt spørsmål, men hvordan får dere frem ladekurvene? Manuell plotting i Excel eller er det noen form av eksport fra bilen?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA