Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe brukt Model S solgt opprinnelig til et firma?

Startet av Joachim@sancon.no, fredag 22. mai 2020, klokken 21:59

« forrige - neste »

Joachim@sancon.no

Vurderer en 2019 model S nå, men fant akkurat ut at bilen er eid av selskapet til eieren og ikke han selv. Mener jeg en gang har lest noe om at det er dårligere garantier/rettigheter når bilen er solgt til et selskap og ikke til en person.

Noen som vet noe om dette er tilfelle?

Muffinman

Tja. Da er det kjøpsloven og ikke forbrukerkjøpsloven som regulerte handel mellom firmaet og Tesla, og her er absolutt reklamasjonsfrist oppad begrenset til 2 år. I en eventuell handel mellom deg og firmaet som kjøpte bilen fra Tesla vil derimot forbrukerkjøpsloven gjelde, så lenge du ikke hovedsakelig handler i næringsvirksomhet. I så fall har du 5 års absolutt reklamasjonsfrist mot firmaet. Rent praktisk kan det bli problematisk så lenge firmaet ikke kan rette reklamasjonen videre til Tesla etter 2 år. Blir fort diskusjoner av slikt, og om firmaet forsvinner står du uten rettigheter.

Men garantien gjelder fortsatt, naturligvis.

Joachim@sancon.no

Er det slik å forstå at om jeg kjøper en brukt bil fra en privat person så gjelder ikke forbrukerkjøpsloven for meg mot Tesla? Eller overtar jeg rettighetene mot Tesla fra forrige eier?

Det jeg tenker litt på er om jeg burde hoppe over denne bilen da den er solgt til et firma og ikke privat. Mer så just in case. Ligger 10 lapper lavere en neste bil på Finn, men 10.000 er jo peanutts i den store sammenhengen her.

alagerqv

Det er forskjell på å ha rett, og å få rett. Selv med retthjelpsforsikring så er det fort dyrere enn 10k å få rett, så det er jo en vurdering du må gjøre før du kjøper.

Du kan rette krav også mot privatpersoner, men det er nok vanskeligere å kreve inn en evt «seier» i retten. Finnes mange eksempler på folk som vinner i retten, men som ikke klarer å drive inn pengene man er tildelt i dom fordi selger/kjøper ikke har de eller vil betale de.


Sent from my iPad using Tapatalk

Muffinman

Sitat fra: Joachim@sancon.no på lørdag 23. mai 2020, klokken 09:31
Er det slik å forstå at om jeg kjøper en brukt bil fra en privat person så gjelder ikke forbrukerkjøpsloven for meg mot Tesla?
Det stemmer i prinsippet. Da er du og selger parter i handelen. Mellom privatpersoner gjelder kjøpsloven som gir vesentlig svakere rettigheter enn forbrukerkjøpsloven. Men forbrukerkjøpsloven vil gjelde for handelen mellom den du kjøpte bilen av (forutsatt privatperson) og Tesla. Hvis du reklamerer til din selger kan han reklamere videre til Tesla. I praksis godtar de fleste reklamasjon direkte fra nåværende eier siden resultatet blir det samme, men om noen setter seg på bakbeina risikerer man litt komplikasjoner. Jeg tror ikke det er et problem i praksis, ihvertfall ikke ofte.

boppus


Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

Thomas Parsli

Sitat fra: Muffinman på lørdag 23. mai 2020, klokken 11:39
Sitat fra: Joachim@sancon.no på lørdag 23. mai 2020, klokken 09:31
Er det slik å forstå at om jeg kjøper en brukt bil fra en privat person så gjelder ikke forbrukerkjøpsloven for meg mot Tesla?
Det stemmer i prinsippet.

Nei.
Forbrukerkjøpsloven omhandler produktet -ikke forholdet mellom kjøper og selger.
Det er fem års reklamasjonsrett på biler og den gjelder uansett hvor mange eiere bilen har hatt. https://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/§35

Mer forklaring her: https://www.biladvokat.no/forbrukerkjopsloven-35/

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Muffinman

Se fkjl §1, første til tredje ledd. Forbrukerkjøpsloven regulerer handel mellom profesjonell part og privatperson, ikke handel mellom privatpersoner (eller mellom bedrifter). Da er det kjøpsloven som gjelder. Men man kan rette reklamasjon til tidligere salgsledd.

Annonsene på Finn, for eksempel, er tydelig merket med hvor lang reklamasjonsfrist det er på objektet. Er selger privatperson angis 2 år som er den øvre begrensningen av absolutt reklamasjonsfrist etter kjøpsloven, men om selger er et firma opplyses det om 5 års reklamasjonsfrist som på sin side er i tråd med forbrukerkjøpsloven.

Merk også at relativ reklamasjonsfrist er veldig ulik i disse lovene. Ved forbrukerkjøp kan denne aldri være kortere enn 2 måneder jfr §27, første ledd. Kjøpsloven §32 derimot angir kun at mangel må gjøres gjeldende innen rimelig tid, uten nærmere angivelse. Men om man tar utgangspunkt i at kjøpsloven regulerer handel hvor styrkeforholdet mellom partene er jevnt snakker man nok heller dager enn uker.

Øyvind.h

Min Model X var kjøpt ny og eid av et firma noen måneder før jeg kjøpte den.
Det har gått helt problemfritt. Alltid fått den samme servicen som de to jeg kjøpte nye selv fra merket.
Med den erfaringen er jeg helt likegyldig til om bilen har vært eid av firma eller privatperson først.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Muffinman


Øyvind.h

Ja kjører bare 20k i året, og den hadde bare gått 73000 når jeg solgte den.
Garantien er vel den samme. De har i hvert fall dekket alt gratis. Selv deler i i understellet dekket de gratis når bilen nærmet seg 70.000km.
Med mindre man kjører mer enn 20.000km i året er garantitiden lik reklamasjonstiden.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA