Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Effekt Dombås

Startet av Lynet, fredag 22. mai 2020, klokken 11:36

« forrige - neste »

Lynet

I går ladet jeg på 2B på Dombås og fikk kun 117kW. Hadde kjørt fra Trondheim så batteriet var varmt.
Er det kun de som er i bakken som er 150kW?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

z4rd

#1
Du sier ingenting om hvilken SOC % du hadde da du startet lading. Dette kan følgelig påvirke effekten du får ut.
Brukte du forresten Navigate to SuC? Altså satte du Dombås SuC som destinasjon i Navi slik at oppvarming av batteriet begynte før ankomst? Dette skal også vises tydelig i skjermen på bilen din, ref. "Preconditioning battery for Supercharging".

Denne funksjonen gjør at man får optimal temperatur på batteri ifm lading. Min erfaring fra langturer er at denne oppvarmingen starter fra 5 til 12 minutter før ankomst til SuC. Dette kan dog variere avhengig av ytre forhold og hvordan man kjører mht hastighet osv.

Når det er sagt, så har jeg opplevd å kun få maks 120kW på min TM3 på den gamle SuC i Elverum - selv om det står at man skal få opptil 150, mens på andre SuC av gammel type som skal gi opp til 150, så har jeg opplevd å få ca 140kW under tilnærmet like forhold.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

DagfinnN

Sitat fra: Lynet på fredag 22. mai 2020, klokken 11:36
I går ladet jeg på 2B på Dombås og fikk kun 117kW. Hadde kjørt fra Trondheim så batteriet var varmt.
Er det kun de som er i bakken som er 150kW?
Stemmer med min erfaring på Dombås også. Aldri fått mer en 118 der på noe av mine biler. Andre steder får jeg mer.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Lynet

Navigere dit ja, og startet lading med 21%SOC, og ca 38 grader i batteriet.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Vesel

117 kW er jo helt normal ladehastighet det ved lav SoC. Da jeg lada på Lillehammer opplevde jeg ved den første laderen å kun få 70 kW. Neste 90. Ved nummer 3 fikk jeg endelig 110 og så meg fornøyd. Pussige greier. Batteriet var godt og varmt, og det var vel med en SoC på rundt 20%. Ingen andre som lada.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

mthoring

Var oppe i 124kw på dombås fredag, etter at jeg byttet fra en lader som kun ga 50kw.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA