Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

EU på gli med elbiltiltak?

Startet av Amatøren, torsdag 21. mai 2020, klokken 21:56

« forrige - neste »

Amatøren

NAF Elbil

Sitat fra: NAF Elbil (Facebook)Bloomberg avslører at EU jobber for å styrke elbilsatsingen i Europa. 🚙 Blant tiltakene som vurderes er momsfritak og støtte til bygging av ladeinfrastruktur.

(Fra Elbil24)


Sitat fra: Elbil24Nå kan det imidlertid se ut til at den norske modellen kan bli kopiert.

Kan det da være håp om at momsfritaket kan fortsette etter utgangen av 2020 også?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Electric cars in Norway

#1
Amatøren :+1: takker.

Jeg hadde ikke fått med meg dette.
Det er svært bra hvis EU gjør dette og fjerner avgifter på elbil.

Da tenker jeg også at det vil oppstå en vanskelig situasjon med tanke på å få tak i nok råvarer som det står i artikkelen på elbil24 ift batteri. Det har jo vært problemer nå med dette. Så dette må løses. Kansje med ny teknologi?

z4rd

Så for øvrig denne meldingen hos NRK for noen dager siden:

Sitat18. mai 2020 kl. 12:23
Frankrike vil subsidiere elbiler

Frankrike forbereder en redningspakke for bilindustrien under koronapandemien. Blant tiltakene er å subsidiere kjøp av elbiler. Pakken kunngjøres innen 15 dager. I april var bilsalget i Frankrike 89 prosent lavere enn samme måned i fjor.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Rollep

Som en begynnelse kunne man jo med fordel satse på å få allerede eksisterende ladeinfrastruktur til å fungere.

Dessuten er det på høy tid at man rydder opp i betalings og pris kaoset.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Electric cars in Norway

Rollep :+1: ja n god infrastruktur/lading er alltid viktig.

Men det å gi hele Europa tilgang til billige avgiftsfrie elbiler det er en genistrek.

Da vil også infrastruktur følge etter

Btw du som kjører Taycan - har du fulgt med på disse gutta som kjører fra Spania.

https://youtu.be/nw1mzLam9Jg

Rollep

Ja, har fulgt med helt fra starten i Oslo for et par måneder siden  :)

Når man ser hvordan det er i Frankrike og spesielt i Spania forstår man at en elektrifisering av bilparken ligger langt langt frem i tid.

Tviler meget sterkt på at EU vil innføre subsidier på norsk nivå, det vil koste alt for mye.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Electric cars in Norway

#6
Herlig :+1: Det går riktig vei. :+1:  Macron presenterte den franske elbil pakken i går :+1:

Lenke https://europe.autonews.com/automakers/france-help-auto-sector-measures-worth-88b

Kopi:
We need a motivational goal: Make France Europe's top producer of clean vehicles by bringing output to more than 1 million electric and hybrid cars per year over the next five years," Macron said at the news conference.

To help reach that aim, Macron said France would increase the state bonus for private consumers buying electric cars (that cost up to 45,000 euros) to 7,000 euros from 6,000 euros.

Business customers can get a 5,000 euro bonus. There will be a 2,000 euro bonus for plug-in hybrid vehicles, as long as they can travel at least 50 km on battery power alone and cost no more than 50,000 euros.

The more generous bonus for EVs will be available from June 1 until Dec. 31.

Under kopi fra TU.no live i går:

https://www.tu.no/live/102275

Macron vil bruke 87 milliarder på å berge Frankrikes bilindustri

Med en redningsplan verdt nesten 87 milliarder kroner håper Frankrikes president Emmanuel Macron å berge landets bilindustri fra massive tap under krisen.

Planen som Macron la fram tirsdag, omfatter en storsatsing på elektriske biler. Statlige subsidier for bilkjøpere og langsiktige investeringer i innovativ teknologi, spesielt batteridrevne biler, inngår også i planen.

– Landet vårt ville ikke vært det samme uten dets store merker – Renault, Peugeot, Citroën, konstaterte presidenten da han kunngjorde sitt mål om å gjøre Frankrike til Europas ledende produsent av såkalte rene biler.

(©NTB)


Trond.m

Et tak på 7000 Euro i støtte er fornuftig. I Norge er støtten nærmest ubegrenset og kan fort komme opp i 200.000 kr. Det er meningsløst og kan ikke fortsette stort lenger. Nei, det er ikke misunnelse fra min side. Jeg har nytt godt av dette i mange år, men det er på tide å tenke på en innstramming i bruken av skattepenger og statens pensjonsfond. Et tak på 100.000 kr ville da ikke være urimelig ?

automat

Så lenge en viktig del av støtten i Norge er utformet som et momsfritak, så tror jeg det blir komplisert å sette et tak.

Det enkleste er nok det finansdep prøvde seg på, å sette et tak på vektavgiften.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Sitat fra: automat på onsdag 27. mai 2020, klokken 07:51
Det enkleste er nok det finansdep prøvde seg på, å sette et tak på vektavgiften.
Vektavgift er jo meningsløst. Alle disse sette tak på tiltakene fører jo bare til at de mest forurensende bilene er de man får senest konvertert til elbil. Bare jantelov tiltak.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

Sitat fra: turfsurf på onsdag 27. mai 2020, klokken 13:42
Sitat fra: automat på onsdag 27. mai 2020, klokken 07:51
Det enkleste er nok det finansdep prøvde seg på, å sette et tak på vektavgiften.
Vektavgift er jo meningsløst. Alle disse sette tak på tiltakene fører jo bare til at de mest forurensende bilene er de man får senest konvertert til elbil. Bare jantelov tiltak.
Det kan jeg forsåvidt være enig i. Men hvis man nå først skal innføre en differensiering, så tror jeg vektavgift er lettest å innføre. Fordi det kan gjøres innenfor eksisterende avgiftsregime.

Vi har ikke noe regime for å kreve inn moms på øverste andel av en kjøpssum.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Trond.m

Vi har flere mva satser og å innføre mva fritak opp til et fastsatt beløp er neppe vanskelig. Vektavgift er nok noe som bør innføres, da tunge kjøretøy gir større belastning på veinettet og økt skadepotensiale. Prisen på en innstegsmodell og en topp utstyrt modell kan ofte utgjøre 2-300.000. Er det rimelig at dette utstyret er mva fritt, samtidig som de som kjøper en elsykkel som alternativ transport betaler full mva ?

turfsurf

Sitat fra: TM på onsdag 27. mai 2020, klokken 19:55
Er det rimelig at dette utstyret er mva fritt, samtidig som de som kjøper en elsykkel som alternativ transport betaler full mva ?
Rimelig har jo ikke noe med saken å gjøre. Poenget er at elbiler av alle typer skal være mere attraktive å kjøpe enn fossiler. F.eks koster nå en MB GLE PHEV AMG vesentlig mindre enn en Tesla X. Slenger man moms på Teslaen blir bildet bare enda værre. Moms på elbiler kan komme når de er konkurransedyktige. Alternativt kan de øke avgiftene som de har fjernet på fossilene igjen.

Ellers skjønner jeg ikke mye av at elsykkel ikke er mva fritatt jeg heller, men tipper det fradraget hadde gått rett i lomma på importørene.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rosstopher

Sitat fra: turfsurf på onsdag 27. mai 2020, klokken 22:31
Ellers skjønner jeg ikke mye av at elsykkel ikke er mva fritatt jeg heller, men tipper det fradraget hadde gått rett i lomma på importørene.

Da hadde spørsmålet kommer om hvorfor vanlige sykler har moms når elsykler slipper. Og hvis vanlige sykler slipper moms, hvorfor er det moms på joggesko? Og bussbilletter osv osv.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Ferry

Hva er en elsykkel? En elbil er veldig definert. Du får ikke registrert <sett inn absurd objekt her> som elbil. Elsykkel kan være hva som helst. En fullblods konkuransesykkel med directdrive på hjulet. Kjøpes uten moms, deretter plukkes motor av. Det ville ikke blitt solgt en eneste sykkel uten elmotor hvis elsykler var fritatt for moms. Og skulle sykkeltilbehør være fritatt, så skulle vi få se mange kreative produkter. Sykkeljakke f.eks. Sykkelbunad. Sykkelgarasje.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA