Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Pris for å installere jordfeilbryter type B?

Startet av Asterix, torsdag 21. mai 2020, klokken 18:17

« forrige - neste »

eisa01

Sitat fra: cra på tirsdag 26. mai 2020, klokken 20:36
Selvsagt er det lov å ta betalt for utgifter man har (altså reise til/fra stader); det hadde jeg gjort også. Kan kanskje argumentere for at tilbakelagt distanse bør være fra håndverkerens base til arbeidssted.

Det jeg ikke finner meg i å betale for er når en håndverker må ta en ekstra tur fordi han manglet noe som det burde være innlysende at han kom til å trenge. Er det noe helt sært som trengs pga spesielle omstendigheter hos meg er det nå så. Men kommer han for å installere fem kontakter i et rom og ikke har med seg mer enn tre får han ikke betalt for turen for å hente flere.
Føler det er mye mer ryddig og ha det inkludert i de vanlige prisene.

Jeg fakturerer ikke arbeidsgiveren min for min reise til arbeidsstedet, så når jeg setter ut en jobb og blir "arbeidsgiver" så skjønner jeg ikke hvorfor de da gjør det. Spesielt når reiselengde er utenfor min kontroll, men handler om hvordan elektrikerfirma planlegger jobbene sine

Wisd0m

Hadde elektrikere skulle hatt "ryddige" priser hadde vi nok sett andre timespriser. Fjernet påslag på materielle og kjøring så hadde nok prisene vært nærmere 1500-2000 NOK/t.

Skal du gjøre noe med anlegget hadde jeg satt opp en Easee Home som har B-vern inkludert i boksen. Boksen koster 7000-8000 kroner, også kommer timer til elektriker i tillegg. Da har du en god løsning.

For lading 10 ganger i året vil jeg si dette er sporadisk og derfor kommer inn under sporadisk lading som DSB beskriver: https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#lading-fra-eksisterende-kontakter

"Merknad 2: Sporadisk lading fra vanlig jordet kontakt ved besøk eller på reise er greit om det ikke finnes andre egnede løsninger (= nødlading). Det er i så fall viktig å sjekke med eier av anlegget at dette er ok og at kabel og kontakter sjekkes jevnlig for varmgang. Husk å henge ladeboks i krok eller kurv."

svingen

Må da være enklere og kjøpe schuko -》jordfeil b10a "boks"-》schuko-》elbil lader. angrer på jeg ikke kjøpte en slik før ferie får ikke ladet på campingplasser pga står "elbil lading ikke tillatt pga brann og referer til nek 400 og jordfeil b.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Ole Petter

Sitat fra: svingen på lørdag 17. juli 2021, klokken 14:02
Må da være enklere og kjøpe schuko -》jordfeil b10a "boks"-》schuko-》elbil lader. angrer på jeg ikke kjøpte en slik før ferie får ikke ladet på campingplasser pga står "elbil lading ikke tillatt pga brann og referer til nek 400 og jordfeil b.

Var akkurat dette jeg var på jakt etter når jeg søkte på Google. Jeg også tenkte hvorfor bare ikke ha jordfeil type b mellom ladekladd og ladekabel.

Hvor kjøpte du en slik ferdig lagd? Eller lagde du det selv?


Orbit

Det er uansett ikke en forskriftsmessig løsning. Jordfeilvernet må være en del av den faste installasjonen. Se annen tråd her: https://elbilforum.no/index.php?topic=56163.msg979067#msg979067

Du ville nok fremdeles (og rettmessig) bli nektet å lade på steder som henviser til forskriftene, selv med en slik egenprodusert kabel.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Trekkoppbil

#20
Hvis man av en eller annen grunn ønsker b-vern for tilfeldig lading, så synes jeg det ville være naturlig å bruke en evse med innebygd b-vern, i stedet for å ettermontere et fastmontert b-vern.

Jeg tviler på at du finner noen forskrift som krever fast installasjon av b-vern.

Tråden det var linka til her, har en faksemile av NEK 400, hvor det kun er snakk om anordning av b-vern, i tilfeller der det ikke er anordnet b-vern i EVSE fra før.

Dvs:
Har du mobil evse med innebygd b-vern, så krever ikke NEK400 anordning av annet b-vern.

Standarden NEK 400 tillater at du har b-vern i et løst apparat som EVSE, og da burde vel ingen forskrift kreve at b-vernet er fast montert: Vi har vel en forskrift som godkjenner det du gjør, hvis du følger NEK400, men det er ingen forskrift som krever at du følger standarden NEK 400.

Om du bruker et løst dc-vern mellom stikk og evse under tilfeldig lading, så har du vel anordnet et dc-vern for dette stikket? Og du må vel kverrulere  med regler som ikke finnes i forskrift, for å ikke godta det?
NEK 400 er en kommersiell standard for nye bygg, som enkelte vil bruke ved privatrettslige avtaler ved utbygging, og det er noe som ikke privatfolk bør forholde seg til ved bruk av en gammel kurs, da NEK 400 ikke er offenlig tilgjengelig, og man må betale masse penger for å få innsyn i standarden.


Carl Anton Stenling

Dette er debattert flere ganger på forumet og konklusjonen er klar: Enten installere fast veggladeboks eller installere B-vern. Alt annet er ikke tillatt i en oppdatert installasjon for permanent elbillading.

NEK 400 er i praksis forskriftsfestet, dvs. at enten følger man NEK 400 eller så må man følge en annen metodikk som gir tilsvarende oppfyllelse av av lavspenningsforskriften. Du finner neppe mange elektrikere som er villig til å avvike vesentlig fra NEK 400 ved nyinstallasjoner.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

svingen

Sitat fra: Ole Petter på fredag 23. juli 2021, klokken 18:34
Sitat fra: svingen på lørdag 17. juli 2021, klokken 14:02
Må da være enklere og kjøpe schuko -》jordfeil b10a "boks"-》schuko-》elbil lader. angrer på jeg ikke kjøpte en slik før ferie får ikke ladet på campingplasser pga står "elbil lading ikke tillatt pga brann og referer til nek 400 og jordfeil b.

Var akkurat dette jeg var på jakt etter når jeg søkte på Google. Jeg også tenkte hvorfor bare ikke ha jordfeil type b mellom ladekladd og ladekabel.

Hvor kjøpte du en slik ferdig lagd? Eller lagde du det selv?

Kjøpte ikke selv,måtte eller kjøre 4km og sykkle tilbake (glad jeg hadde sykkel) var en type 2 22kw så var ferdig etter 7 timer. Var glad de var fint vær ;)
Ut fra hva jeg leser er de ikke noe fiks for de her eller bortsett fra og velge plasser og overnatte som har mulighet for elbil lading.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA