Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ioniq hurtiglading

Startet av kenlee, torsdag 21. mai 2020, klokken 15:13

« forrige - neste »

kenlee

Hei,

Er førstegangskjøper av el-bil og har noen spørsmål angående Ioniq. Jeg liker designet og størrelsen på bilen men har lest litt ymse om rekkevidden og spesielt at hurtiglading går veldig tregt.

Sliter litt med å finne ut hva som er forskjellen på de forskjellige årsmodellene og hva rekkevidden er på de forskjellige da jeg syntes det mangler en del informasjon på finn-annonsene og jeg såklart ikke er helt sikker på hva jeg skal se etter  :o

Lurer altså på: Har Ioniq 2019 versjon med 134 hk (oppgitt) hvor lang WLT rekkevidde, og har denne treg hurtiglading? Altså fra 10% til 80% på 50-60 minutter?
Og hvordan er denne kontra 120 hk? Også 2019 versjon.

Tusen takk for svar :)

Ioniq 5 2022
Kia e-Niro 2019 - Solgt
Peugeot e-2008 2021 - Solgt

automat

Mistenker at det er snakk om to forskjellige årsmodeller her. 2019 og 2020. 2020-mod kom høsten 2019. 

2019: Lite batteri, hurtiglader raskt. Mangler app.

2020: Stort batteri, hurtiglader tregt. Har app. Har også større skjerm inne i bilen.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

automat

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Zimon

automat oppsummerer det veldig bra.

Kort fortalt om du skal bruke bilen til pendle til og fra jobb stort sett og veldig sjeldent langturer som krever at du hurtiglader så vil nye Ioniq være ett bra valg. Derimot om du kjører så mye og langt på kort tid og må hurtilade ofte så vil gamle Ioniq være bedre valg selv om mindre batteri. Størrelsen på batteri = kun rekkevidde fra 100% og til du må lade og nye Ioniq er også litt tyngre + motor noe kraftigere slik at forbruket er så vidt mer enn gamle Ioniq også.

Begge bilene er garantert bra og etter min mening så er det primært det jeg nevnte først som bør vektlegges mest. Jeg har aldri egentlig savnet app, for det første ingen av mine eldre biler har hatt app, men også at Ioniq (gamle) er fantastisk med varmepumpen og blir varm veldig fort. Så aldri følt behovet for å forvarme! :)

Gamle Ioniq hurtiglader også veldig bra, sett i forhold til nye Ioniq. Gamle Ioniq støtter opp til 70kW lading, mens nye topper på noen og 40 om jeg ikke husker feil og som regel ligger å vaker mellom 20 og 35 på det meste. Var på en liten tur til hytta i Telemark skjærgården 17 mai for å sesong åpne den, lading på Fokserød = pisse pause + en pølse snabb kan man si.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

kenlee

Tusen takk for gode svar :)

Leit med den hurtigladingen ellers ser det ut som en veldig ålreit bil!
Ioniq 5 2022
Kia e-Niro 2019 - Solgt
Peugeot e-2008 2021 - Solgt

Edison

Kaprar denne litt, sidan kenlee allerede har fått gode svar :D

Har akkurat kjøpt meg ein 2019-modell. Når eg hurtigladar står det berre % ladenivå i displayet. Er det nokon måte å få bilen til å vise ladeeffekt? Det hadde vore så mykje enklare å berekne ladetid om ein visste effekten!

Elles kan eg berre sei at eg er veldig godt fornøgd med bilen. Reell rekkevidde på 220 km og god komfort. Lada frå 10-50 % på 50 kW-stasjon på 15 minutt, så du klarar nok fint 10-80 % på ein halvtime. Dette er den «gamle» modellen. Synest ikkje eg har ofra noko særleg for dei 100k kr eg sparte i forhold til å kjøpa den nye.

Kjetil1986

Man kan ikke se ladeeffekten i "gamle" ioniq. Men det står jo gjenværende ladetid i displayet. Denne stemmer meeeeeget bra.
Model 3 long range 2021

Edison

Ah, ok! Har inntrykk av at effekten stort sett er høg og stabil, så då får ein vel ein feeling på det etter kvart.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA