Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Strøm ut av bilen

Startet av erikf, onsdag 20. mai 2020, klokken 21:25

« forrige - neste »

erikf

Jeg hadde alltid et lite håp om at det skulle være støtte for å ta strøm ut av bilen.
https://electrek.co/2020/05/19/tesla-bidirectional-charging-ready-game-changing-features/
Tilsynelatende er det hardwarestøtte for dette.
Om det er langt unna å kunne få 220V 16A ut av bilen skjønner ikke jeg helt, men det hadde vært stilig.

- På tur til hytte uten strøm.
- Et sted i gokk uten strøm man skal kjøre elektrisk motorsag en times tid.

Foreløpig er det ikke god økonomi å belaste batteriene som er laget frem til nå med for mange ekstra ladesykluser, men tydeligvis er elektronikken i bilen i stand til det nå når de nye batteriene får lenger levetid enn bilen det sitter i. Og da blir det et poeng å ha støtte for dette mener nå jeg. Åpner hyttemarkedet litt opp for min del i alle fall.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Rosstopher

Om man har en hytte uten strøm bruker man sikkert ved til oppvarming og gass til matlaging. Dersom vi antar at det er litt størrelse på hytta og man klarer å bruke 50 W på LED-belysning, og at disse lysene står på 10 timer per dag, bruker man 0,5 kWh per dag, eller 1 kWh per helg. Trur man skal være veldig mye på hytta før det har nevneverdig effekt på batteriets levetid.

Om man bruker strøm til oppvarming, varmt vann og matlaging blir selvfølgelig regnestykket noe helt annet.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

3irikur

Jeg har mer tro på å bruke det for å ikke bruke strøm når det er dyrt hjemme.

Jeg har ikke behov for mer enn 20% i daglig bruk, så jeg kan for eksempel lade bilen til 80% når det er billig og lade ut til 40% når det er dyrt og jeg bruker mye strøm.

Like vel vil jeg ha nok til min daglig kjøring, men jeg har spart strømutgifter   8)
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

Rosstopher

Sitat fra: 3irikur på torsdag 21. mai 2020, klokken 06:21
Jeg har mer tro på å bruke det for å ikke bruke strøm når det er dyrt hjemme.

Jeg har ikke behov for mer enn 20% i daglig bruk, så jeg kan for eksempel lade bilen til 80% når det er billig og lade ut til 40% når det er dyrt og jeg bruker mye strøm.

Det har jeg lite tro på, i hvert fall med dagens strømpriser og dagens batteriteknologi. Kanskje hvis strømmen blir mye dyrere eller man har en veldig høy effekttopp og kan spare minst en tusenlapp eller to i måneden.

I scenariet du skisserer vil jo batteriet ditt gå gjennom tre ganger så mange ladesykluser som det normalt ville ha gjort. Altså når bilen har gått 100.000 km vil det være som om batteriet har gått 300.000. Da tenker jeg at man må regne med å spare mer i strømutgifter enn et batteribytte koster dersom man skal belaste batteriet sånn.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

turfsurf

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 21. mai 2020, klokken 07:09
I scenariet du skisserer vil jo batteriet ditt gå gjennom tre ganger så mange ladesykluser som det normalt ville ha gjort. Altså når bilen har gått 100.000 km vil det være som om batteriet har gått 300.000. Da tenker jeg at man må regne med å spare mer i strømutgifter enn et batteribytte koster dersom man skal belaste batteriet sånn.
Nå er ladesykluser mellom 40 og 80 eller enda bedre 30 og 70 prosent mye mindre skadelig for batteriet enn fulle ladesykluser, og vil ha neglisjerbar betydning for levetiden på batteriet. Og hvis man bruker batteriet til effektutjevning er det ikke mange kWh man trenger i døgnet. Ideell bruk tenker jeg da. Når effektprising kommer blir dette høyaktuelt, har selv tenkt på å kjøpe ett brukt elbilbatteri til slikt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA