Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading på gamle ladestolper med stikkontakt

Startet av Bilblondie, onsdag 20. mai 2020, klokken 17:17

« forrige - neste »

Bilblondie

Er det noen som har opplevd å få feilmeldinger på bilen deres etter å ha stått en stund plugget til en av de gamle ladestolpene med stikkontakt-uttak (heter vel schuko)? Jeg har opplevd før at ladingen har startet og gått fint en stund, og så fått beskjed om ladefeil i appen, og at lyset ved ladeuttaket på bilen står og blinker (60 AH) rødt når jeg kommer ut og sjekker. Etter den opplevelsen kjørte jeg bilen hjem og koblet til vanlig kommunal ladestolpe (type 2), og da gikk ladingen fint, har ikke hatt problemer etter det, men har heller ikke brukt Schuko-kontakt etterpå.

I ettertid har jeg lurt på om det skyldtes at det regnet den dagen (har hørt at i3 er sensitiv til vann ved ladeområdet), eller om det var stikkontakten sin skyld. Erfaringer...? Noen som har fått ladefeil før, og vet hva det skyldes?

Orbit

Det mest sannsynlige er at kontakten ble varm, og ladekabelen koblet fra strømmen. Tror ikke så mye på fukt. Har ladet utendørs i skikkelig uvær mange ganger med i3, ikke noe problem.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Bilblondie

Uff, det høres ikke bra ut. Er avhengig av at lading i helgen funker med schuko-kontakt, så krysser fingrene for at det ikke er kabelen min det er noe galt med, hehe.

Orbit

Juster strømtrekket ned på laveste nivå, enten på kontrollboksen eller i lademenyen i bilen dersom dette blir et problem. Dersom dette er gammel ladestolpe i Oslo, er de kontaktene veldig ofte utslitt langt forbi forsvarlig tilstand (se eksempel i gammel tråd nedenfor). På et vedlikeholdt anlegg skal det ikke schuko være noe problem.

Sitat fra: Orbit på fredag 14. februar 2020, klokken 20:43
...

PS: Jeg ville vært litt forsiktig med 16A-lading på offentlige schuko-stolper. De stolpene får mye juling, og kontaktene er ofte dårlige. Plutselig står du der med en ødelagt/svidd kontakt på ladekabelen din (=dyrt). Under er et bilde fra stolpe i Oslo.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Samco

Har lada mye på 10ah og 16ah på offentlige plasser om jeg går en lang tur da Med orginal lade kladden og en uoriginal 16ah. Har ikke fått noen problemer så langt.

Bilblondie

Sitat fra: Orbit på onsdag 20. mai 2020, klokken 18:03
Juster strømtrekket ned på laveste nivå, enten på kontrollboksen eller i lademenyen i bilen dersom dette blir et problem. Dersom dette er gammel ladestolpe i Oslo, er de kontaktene veldig ofte utslitt langt forbi forsvarlig tilstand (se eksempel i gammel tråd nedenfor). På et vedlikeholdt anlegg skal det ikke schuko være noe problem.

Sitat fra: Orbit på fredag 14. februar 2020, klokken 20:43
...

PS: Jeg ville vært litt forsiktig med 16A-lading på offentlige schuko-stolper. De stolpene får mye juling, og kontaktene er ofte dårlige. Plutselig står du der med en ødelagt/svidd kontakt på ladekabelen din (=dyrt). Under er et bilde fra stolpe i Oslo.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Bra tips, takk! Da prøver jeg først, og så ser jeg an.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA