Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hevesett - Suspension Lift Kit 1,75" høyere - Lovlig?

Startet av ToWalkOrDrive, onsdag 20. mai 2020, klokken 15:00

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Noen som vet om det er lovlig å hive på et hevesett i Norge (motsatt av senkesett)?

Vil jo sikkert ødelegge ganske mye for kjøreegenskapene? (og gjerne ikke se så bra ut)

Men sikkert ganske praktisk for folk flest. Kan og brukes på Model Y.

https://www.mountainpassperformance.com/product/mpp-1-75-suspension-lift-kit/?fbclid=IwAR0T7B_UNu2z8CIvTjBLoywyH7pOqfTID5qUcMw6XqUoky4hl8n1wrhBD-c
Tesla Model Y                         2021-

Mondeo

Kan vel muligens gå ann å få det godkjent?
Jeg eide en Ford Sierra for en del år siden som var godkjent hevet i vognkortet iallefall.


Rosstopher

Hevesett er lovlig i Norge, men det må søkes om og skrives inn i vognkortet. Det må også være TÜV-godkjent (eller tilsvarende), noe som diskvalifiserer det meste som kommer fra USA.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck


Johan99

Skulle gjerne hatt meir bakkeklaring. - viss det er lovlig, og det ikkje påvirker garanti eller egenskapane til bilen særleg. Kanskje dette er ei muligheit? Eg ville berre gått for 2,5 cm heving, ikkje offroad-hjul..
https://www.dinside.no/motor/bygger-terrengutgave-av-model-3/72586801
Tesla M3. Vectrix ombygd til Lithium. Tidlegare BMW I3 94Ah.

Autowinder

Sitat fra: haavares på fredag 22. mai 2020, klokken 07:22
Det finnes liftkit med TUV-godkjenning.

https://m.spaccer.com/en_PR/marken-und-modelle/tesla/model-3.html
Godkjent i Norge, er vel spørsmålet. I overkant av $410 pluss frakt for 15mm heving, så kommer installasjon, fjærene må av og på for fire hjul. Lurer også på hvordan gummiforingene for ekstra 3mm pr sett oppfører seg med knirk og lyd i norsk vinterkulde... Redd det kan bli irriterende. Får vente og høre feedback fra andre som tar valget først, tror jeg. ;o)
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.


Klykken

Så lett er det vel ikke? Se bare på TÜV-godkjente hengerfester til ettermontering fra Tyskland. Noe krever godkjenning fra bilprodusent også.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

trykkertor

Hmm. Da stoler jeg ikke på Wikipedia i dette tilfellet.

SitatTÜV (Technischer Überwachungs-Verein, norsk: teknisk overvåkingsforening) er en sammenslutning av tyske selskaper som foretar sikkerhetskontroller på teknisk utstyr.
Som regel dreier det seg om sikkerhetsstandarder som er fastlagt i lovverket, som for eksempel for kjøretøy som skal brukes i offentlig trafikk.

Slik tysk godkjenning er automatisk også godkjent i Norge.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/T%C3%9CV

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Autowinder

Sitat fra: trykkertor på mandag 29. juni 2020, klokken 23:38
Hmm. Da stoler jeg ikke på Wikipedia i dette tilfellet.
Nå er jo Wikipedia for det meste driftet av frivillige «forfattere» og moderatorer som lager konto og logger seg på og får et sett anbefalinger for å få det sånn passelig pålitelig. Du kan selv logge på og rette åpenbare feil. Så tillitsgraden er vel 90%-95% ?
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.


Tom

Sitat fra: Farbil på søndag 05. juli 2020, klokken 23:48
Noen som har vurdert luftfjæring?: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=183775561

– Alle D2 understell produseres på TÜV-godkjent fabrikk. (Leveres ikke med TÜV-papirer eller enkeltgodkjenning på understellet)

RJK

Sitat fra: Klykken på tirsdag 30. juni 2020, klokken 08:50
Her er en sak vedr. trekkrok på Model S. TÜV-godkjent, men ikke Norge-godkjent for last.
https://elbilforum.no/index.php?topic=43910.msg885764#msg885764

Spørs om det er godkjent etter lokale/nasjonale regler, eller etter felles regler i EU/schengen. Og når det gjelder hengerfeste f.eks, så vil du få inn en bil som har dette med tysk vognkort, mens skal du bestille kitet og få det montert og godkjent i Norge, så får du det altså ikke.

Det var f.eks. problemet til han som søkte om å få det godkjent på en Renault Zoe. Der stoppet det bl.a. pga at Renault ikke ville godkjenne dette. Får du derimot godkjenning fra produsent av bilen, så vil det likevel kunne gå gjennom.

Sære regler, som ikke er helt enkelt å forholde seg til. Norske myndigheter er veldig streng på og rigid i forhold til å godkjenne noe som ikke produsenten av hovedproduktet vil gå god for, selv om utstyrsprodusenten og diverse velrenommerte godkjenningsforetak velger å gå god for.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA