Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Klimaanlegg sommerstid

Startet av Cowboystrekk, tirsdag 19. mai 2020, klokken 09:06

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Tipsene om å kjøre vufta på 1-2 og ac av hjalp mye på forbruk i vintersesongen. Dere som har tilgang på canbus/SMT: Lønner auto seg sommerstid eller er en manuell varient best da og? Når det er 15 til 20C ute og oppholds skrur jeg av ac og setter temp på lav pluss vufte etter behov da jeg musliker den tørre AC-lufta. Over 20C og sol må jeg bruke AC, på auto drar den vell inn luft først og bytter til resirk etter ei stund om du har stått ute i sola og bilen koker? Manuell med luft inn, vifte ikke alt for høyt og resirk etter ei stund best for forbruk? Blir noen langturer til sommeren med lite lademuligheter så greit å ha triksene klare :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Vesel

#1
Du kan forvente at viftene bruker vesentlig mindre strøm enn AC, selv på max. Jeg hadde gjetta på 50-100 W ved vifter på max, noe jeg vil kalle et neglisjerbart forbruk, mot 800-1500 W med AC nå på våren. Fungerer fint å slå av AC og bare kjøre vifter nå. Når det er som varmest kan man øke styrken og sette viftene til å blåse en i ansiktet/overkroppen istedet for på ruta og ved benene. Fikk testa dette ut skikkelig på langtur i går, og det fungerte bra. Kan hende dette ikke er nok på de varmeste sommerdagene da, og man blir pent nødt til å bruke AC.

Jeg er usikker på hvordan resirkulering fungerer med AC, men på vinteren med oppvarming kan man ihvertfall spare en del strøm ved å resirkulere fremfor å varme opp luft utenfra ved å endre dette manuelt. Skal man virkelig spare mye strøm og øke rekkevidden da, så kler man på seg litt, setter setevarme til max, skaffer rattrekk med varme og skrur av klimaanlegget. Oppvarming av lufta bruker nemlig opp mot 7 kW i denne bilen. Må bare skru klimaanlegget på i ett minutt fra tid til en annen for å avdugge ruta og få inn frisk luft til en selv og passasjerer, men behøver ikke være stilt inn til mer enn 17-18 grader. Selv ved 0-5 grader ute så er det gjerne 8-12 inne, og med stillestående luft og varme på hender, rygg og rumpe så er det ganske så behagelig. Synes gjerne det blir for varmt med jakke eller genser til og med.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

GOS

Jeg kjører manuell styring også på sommeren så lenge det er under typisk 18 grader ute og ikke for mye sol. Blir det mye sol eller varmere så blir det en del AC bruk. I grenselands-klima så slår jeg AC av og på manuelt, men blir det behov for mye AC så står den på auto og øker temperatur til 22 grader dor å unngå den kalde lufta den ellers skaper med AC på og f.eks. 18-19 grader som jeg trives best med.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Philip Marlowe

Jeg savner panotaket som jeg hadde på den forrige bilen. Av med klimaanlegget og åpent tak. Det siste var nok ikke særlig aerodynamisk, men veldig deilig  8)
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Øyvind.h

Sitat fra: Philip Marlowe på tirsdag 19. mai 2020, klokken 18:22
Jeg savner panotaket som jeg hadde på den forrige bilen. Av med klimaanlegget og åpent tak. Det siste var nok ikke særlig aerodynamisk, men veldig deilig  8)
Panotaket i Model S var jo legendarisk stort. Noe litt annet enn "panotak" i andre biler. Men med helt glasstak som ikke kan åpnes er det i det minste mulig å trekke glasset enda lenger ut, og droppe midtbjelken.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Kjørte 5500 km tur i Europa i fjor sommer. Kunne ikke falt meg inn å skrudd av Klima Det skal være på temmelig avsidesliggende for at ikke rekkevidde holder uansett.

Sitte med ekstra klær å fryse tilhører kortrekkeviddebiler og gamle dager.
Skjønner at det er greit å kunne slike triks i ekstreme tilfeller og også at noen gjør sport av det. Men jeg er glad jeg slipper

Cowboystrekk

Skal trolig til noen områder i sommer med lange strekker med lite lademuligheter så med SR+ og fullasta bil er det kjekt å ha nødløsninget tilgjengelig. Er ikke snakk om å kjøre uten klima, men hvordan man får det mest effektivt :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Vesel

Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 20. mai 2020, klokken 10:17
Skal trolig til noen områder i sommer med lange strekker med lite lademuligheter så med SR+ og fullasta bil er det kjekt å ha nødløsninget tilgjengelig. Er ikke snakk om å kjøre uten klima, men hvordan man får det mest effektivt :)
Klimaanlegget er bare en liten del av regnestykket da. Med fare for å repetere selvfølgeligheter på dette forumet, her er noen andre løsninger for å øke rekkevidden:

  • Skru på chill mode og akselerer sakte.
  • Hold hastigheten lav.
  • Reduser bruken av bremsepedalen
  • Øk lufttrykket i dekkene om nødvendig. Kan medføre skjevslitasje ved langvarig bruk.
Ta også med 25 meter skjøteledning og type 2-kabelen, og reiseadapter dersom det er aktuelt. Heldigvis har du markedets mest fleksible bil når det kommer til lademuligheter.

Ting som ikke fungerer er å skru av lysene eller musikken, eller å redusere lysstyrken på skjermen.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

jkirkebo

Model 3 SR+ på 18" er veldig effektiv i utgangspunktet på sommeren. Jeg har 3,1 bar i dekkene og kjørte Lørenskog-Fredrikstad i går med forbruk på 127Wh/km. Fulgte fartsgrensene (mye 110, en del 100 og 90 samt noe 70/80) og trafikken generelt. Klima på 21 grader, auto. Riktignok er det ca. 100 høydemeter ned, så om vi kompenserer for dette ble forbruket 131Wh/km. Det tilsvarer en rekkevidde på ca. 375km.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Vesel

#9
Jeg opplevde også en helt uforventet god rekkevidde på mandag, som jeg ikke har peiling på hvor kom i fra. Dro fra Åndalsnes med 97% på batteriet, kom frem 444 km senere ved Lier North supercharger med 15%. Tilsvarer en rekkevidde på bilen på 541 km. Mange, mange høydemeter på den strekningen. For det meste var det sol og tørt føre, temperaturen varierte mellom 3-14 grader og jeg kjørte normalt forsiktig. Kjørte med 18" Aero-vinterhjul, som jeg hadde byttet tilbake til for turen over fjellet den andre veien. 540 km er den ekstrapolerte rekkevidden jeg fikk forrige sommer, under gode forhold, da det var 25 grader ute, noenlunde flatt, batteriet var nytt og jeg kjørte forsiktig.

Det er ikke lenge siden jeg klaget over at bilen hadde fått verre rekkevidde dette året, med ned mot 300 km på vinteren, så dette var pussig.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Sandpusher

Tipper du har ligget i slip stream bak en trailer i deler av turen, har selv opplevd dramatisk effekt av dette noen ganger.
2020 Opel Corsa-e Elegance
2014 BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

Vesel

Sitat fra: Sandpusher på onsdag 20. mai 2020, klokken 14:15
Tipper du har ligget i slip stream bak en trailer i deler av turen, har selv opplevd dramatisk effekt av dette noen ganger.
Det var det lite av. For det aller meste var det ingen biler foran, dette er stort sett landlige veier, ispedd med en og annen firefelts veistump. Jeg kjenner til dette prinsippet fra landeveissykling, det gjør en utrolig forskjell, så jeg testa det ut ved å ligge tett bak en trailer i vinter. Fikk helt riktig et vesentlig lavere forbruk.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

LeafSwe

#12
Jag körde en resa igår och testade förbrukningen i scan my tesla.
Ca 15 grader ute och sol. Körde först manuellt utan AC och fläkt på 4-5 mot ansikte.
När man lägger i neutral ser man vad bilen drar totalt, då ligger förbrukningen runt 400watt.

Efter ett tag blev det lite för varmt i bilen och jag bytte till auto och 20 grader (med ac på), efter det låg förbrukningen i neutral runt 700watt och lagom kallt i kupé.
Så AC drog endast 300watt under dessa förhållanden.

Men om man höjer kupétemp till 21-22, då kickar värmepaketet in för att blanda kall och varm luft och då sticker förbrukningen iväg uppåt 2000watt, detta blir inget problem när det blir varmare ute.
3P+
3SR+

Cowboystrekk

Sitat fra: LeafSwe på torsdag 21. mai 2020, klokken 08:25
Jag körde en resa igår och testade förbrukningen i scan my tesla.
Ca 15 grader ute och sol. Körde först manuellt utan AC och fläkt på 4-5 mot ansikte.
När man lägger i neutral ser man vad bilen drar totalt, då ligger förbrukningen runt 400watt.

Efter ett tag blev det lite för varmt i bilen och jag bytte till auto och 20 grader (med ac på), efter det låg förbrukningen i neutral runt 700watt och lagom kallt i kupé.
Så AC drog endast 300watt under dessa förhållanden.

Men om man höjer kupétemp till 21-22, då kickar värmepaketet in för att blanda kall och varm luft och då sticker förbrukningen iväg uppåt 2000watt, detta blir inget problem när det blir varmare ute.
Takk. Det var et sånt svar/info jeg ønska. Supert :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

magnetic

det kan kanskje være lurt å kjøre viften uten AC en liten stund før man parkerer, da ACen suger opp fuktighet og det gir grobunn for mugg, og da kan det lukte sure sokker etterhvert. ifølge webben.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA