Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Leaf 30 kwh/Zoe ZE 40/eller andre alternativer?

Startet av ElRobin, mandag 18. mai 2020, klokken 19:37

« forrige - neste »

ElRobin

Hei!
Vurderer å kjøpe inn min første el-bil. Bilen skal brukes til pendling tur/retur Oslo-Hamar (130km). Jeg har lading ved parkeringa her i Oslo gjennom easypark, og skal benytte meg av semi-hurtigladere langs motorveien.
Hvilken bil burde jeg gå for?
Vil helst bruke minst mulig penger, og prøver å komme under 150.000. Ikke avhengig av plass eller noe, kun avhengig av rekkevidde og billig. Er det noen alternativer jeg har oversett?

Heller foreløpig mot Leaf 30 kwh. Virker som grei rekkevidde og god pris.

RJK

Med Zoe 40, vil du sannsynligvis klare nært 100 % av disse turene dine uten å lade underveis, mens Leaf vil du sannsynligvis måtte lade på de dårligste vinterdagene, når hurtigladingen er som værst. Det alene gjør at jeg ville anbefalt deg å velge Zoe. Ihvertfall om det er billigst mulig, og bare deg selv i utgangpunktet.

Straks du legger til andre kriterier, vil kanskje interessen for Leaf  bli større, da det er en større og mer praktisk bil, men jeg synes ihvertfall at rekkevidden bør være det viktigste kriteriet å oppfylle. Å lade hjemme og på jobb, er nok det aller billigste. Å måtte stoppe for å toppe opp med lading underveis, og ikke minst å måtte bruke tid på det når du kunne valgt det vekk, vil nok være en værre følelse å legge bak seg.

Men lykke til med valget.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

automat

Strekningen har motorvei hele strekninger, med hastigheter som suger strøm. La inn 30kWhLeaf på strekningen i abetterrouteplanner.com og den sliter skikkelig. Selv under gode værforhold må man holde maks 100km/t. Legger man inn vintertemperatur, regn/snø og motvind, så blir det ladestopp tvert. Zoe 40 har også lav margin på denne strekningen ved dårlige forhold. Tror det gjelder de fleste «mid-range» biler.

Siden man vil kjøre opp så stor del av batteriet hver vei, er det viktig å ha en kraftig nok ladeløsning både hjemme og på jobb til å kunne lade helt opp igjen før neste tur. Zoe har litt sær ladeløsning, så sjekk dette nøye før kjøp.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Contango

Med en bil i den prisklassen må du forvente å lade underveis. Du kommer til å bli veldig lei av det etter kort tid. Beste jeg kan foreslå er en godt brukt Ioniq til 170-80k - uten at jeg egentlig synes det er et godt kjøp. Du er et par år for tidlig ute. En brukt Hyundai Kona er det du skulle ha, men den koster foreløpig dobbelt så mye. 
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Svein_H

Jeg gikk for en Zoe ZE40 da jeg valgte min første elbil for 2 år siden, nettopp med tanke på jobbpendling. Jeg pendler ca 150km daglig, riktignok ikke i motorveihastigheter opp mot 120km/t (holder drøyt 100 mellom Lillestrøm og bygrensen), men jeg har kun 16A lading hjemme (230V IT-nett og CEE-stikk) og har ikke ladet borte en eneste gang i løpet av disse to årene. Faktisk rekkevidde har for meg vært ca 190-200km på de kaldeste vinterdagene og opp mot 300km om sommeren.

Jeg kjøpte min ZE40 ny, aner ikke hva den koster brukt, men den bør fint dekke behovet ditt hvis gassfoten din ikke er for tung, og hvis du også kan lade på jobb er det ikke tvil. Men som Automat nevner; Zoe trenger 400V TN-nett for å lade uten egen trafo og er litt sær i så måte, så det bør du sjekke opp på forhånd for å unngå ev. kluss og frustrasjoner. Jeg fikk min bil levert med ladebøtte, men det var så mye kluss med den at selger til slutt ga opp og jeg fikk byttet til Zaptec (søk på forumet, har en egen tråd om det), og etterpå har det fungert helt ypperlig.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Electric cars in Norway

Sitat fra: Contango på tirsdag 19. mai 2020, klokken 15:26
Med en bil i den prisklassen må du forvente å lade underveis. Du kommer til å bli veldig lei av det etter kort tid. Beste jeg kan foreslå er en godt brukt Ioniq til 170-80k - uten at jeg egentlig synes det er et godt kjøp. Du er et par år for tidlig ute. En brukt Hyundai Kona er det du skulle ha, men den koster foreløpig dobbelt så mye.

Helt enig Contango :+1:  det er også to gode elbil valg, blant flere andre.

automat

Fordelen med Ioniq er at den har relativt lavt forbruk, også i motorveihastighet. Der sliter mange elbiler. Fordi man bruker mindre strøm enn «de andre», går det også raskere å lade den opp igjen på saktelading. 28kWh-versjonen er også klasseledende på hurtiglading. Kjekt hvis man først må ta en ladestopp.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Daruu

Du må ta med i beregningen at det går endel lettere innover mot Oslo vs hjem igjen.
Spesielt strekningen fra Minnesund til Kolomoen - der går det jevnt litt oppover.
Mellom Kolomoen og Lørenskog lå jeg på 12,7 kWh innover, vs 15,8 kWh på turen tilbake - begge deler med 115 km/t på speedometeret med cruisekontroll i eup
2020 VW Eup range

ElRobin

Takk for mange hjelpsomme svar! Jeg skal nå få prøvekjørt begge bilene før jeg tar en avgjørelse. Men heller nå mot Zoe'n, ettersom den har lenger rekkevidde. :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA