Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva har du fått dekket på 8-år (super)serviceavtalen / Vet Tesla hva den dekker?

Startet av tho, mandag 18. mai 2020, klokken 16:35

« forrige - neste »

tho

Hei

Jeg er en av de som gikk rett på "Du trenger ikke å betale for noe annet enn strøm og dekk i 8år" avtalen i 2014. Foreløpig har den vært grei å ha men i det siste har det skjedd en del ting som gjør at jeg ikke skjønner noe av den lenger. Det virker som servicesentrene forskjellsbehandler kunder på bakgrunn hva de personlig mener er dekket eller ikke.

Jeg har fått alt dekket fram til i april i år 2020 på min bil. (Litt på husken)

* Ny drive unit 2 ganger (Dette var godt innafor reklamasjon)
* Diverse dill jeg ikke husker (Sikkert innafor reklamasjon)
* 2018 Nytt bremsesett ++ (Dette var innafor reklamasjon hvis jeg husker riktig, men jeg måtte si at jeg hadde 8-år serviceavtale. De hadde i utgangspunktet tenkt å belaste meg 50k fordi det var slitedeler som ikke det var reklamasjon på!?!)
* 2019 Spylerveskepumpe
* 2020 Bærearmer foran og bak. 

Det jeg ikke har fått dekket til nå:

* 2020 (rett etter bærearmene) AC fiks med 2 nye kondensere til 25k.
* 2020 (samme service som bærearmene) Ny MCU pga intern feil på min MCU (Den vriker men halter, kan ikke ta inn oppdateringer bl.a. Dette er den kjente eMMC feilen)

Det som er en ekstra hake er at jeg vet at minst en annen person har fått dekket nesten samme AC-fiks, i 2020, på samme 8års serviceavtale, på en like gammel bil, men bare et annet service senter. Det tyder på at servicesentrene ikke har kontroll på hva avtalen dekker og driver med synsing. 

Jeg samler info til en "sak" mot tesla (i første omgang kun infomasjon, deretter med forbrukerrådet hvis jeg må) for å få endelig svar på hva Telsa dekker på denne avtalen. Og om de i det hele tatt kan komme seg unna avtaleteksten som den står. Jeg tror også de enkelte servicesenteren ikke har kontroll på denne avtalen og driver med synsing om hva som er dekket eller ikke. Det kan de rett å slett ikke holde på med, det må hvertfall være likt. (Uansett hvor kjipt det hadde vært)

Jeg vedlegger den originale avtaleteksten. Den relevante biten er i kap A.

SitatTesla samtykker til å yte fem(eller åtte, avhengig av Ditt valg av plan) vedlikeholdskontroller ved et Tesla-
autorisert servicesenter, med intervallene (det som inntrer først) spesifisert i spalten "Service" i avsnittet
Valg av plan i denne avtalen.
Uten hensyn til når denne avtalen inngås eller trer i kraft, må vedlikeholdskontroller utføres innen 1 600
km eller 30 dager fra de spesifiserte vedlikeholdsintervallene i planen du har valgt. Planlagt vedlikehold
som ikke blir utført i dette tidsrommet annulleres, og slike annullerte vedlikeholdskontroller erstattes ikke.
Planlagte vedlikeholdskontroller skal inkludere følgende (kan når som helst endres av Tesla etter eget
skjønn og uten forvarsel):
• inspeksjon av kjøretøyet;
• utskifting av normalt vedlikeholdsutstyr og slitedeler på inspeksjonstidspunktet, unntatt batteri og dekk;
• hjuljustering* og
• dekkrotasjon*

Jeg legger også ved 2 mailer som jeg har fått fra tesla anngående dette fra en person hos Kristansand service senter som jeg velger å ikke henge ut:

SitatHei.

Nå kjenner ikke jeg til dine tidligere samtaler, men jeg skal forsøke å forklare etter beste evne.


Avtaleteksten sier som følger:

D. Unntak (hva som ikke dekkes av denne avtalen)
Denne avtalen gjelder kun vedlikeholdstjenester spesifisert i denne avtalen, og dekker ikke visse deler,
inkludert batteri og dekk, eller annen skade eller funksjonssvikt på kjøretøyet som er inkludert i eller
unntatt fra den begrensede nybilgarantien for ditt kjøretøy.»

Med dette som utgangspunkt skal ikke reparasjon/skifte av aircondition deler dekkes av avtalen.
Det som skal dekkes er vedlikehold av systemet. Altså da tømming og fylling, inspeksjon og skifte av tørkefilter.

Jeg har stor forståelse for at dette kan være forvirrende da jeg ser at du f.eks fikk skiftet bærearmer uten kostnad på besøket du referer til.
Etter min mening er dette deler du skulle betalt for da både garanti og reklamasjon er utgått pga alder på bilen (over 5 år).
Fra den dagen din bil ble 5 år er det kun service og servicedeler som skal dekkes av Tesla. Reparasjoner skal du som kunde dekke.

Uten at jeg kjenner vedkommende eller saken til vennen din, har han/hun etter min mening fått dekket en reparasjon han/hun skulle betalt for.


Håper dette var et forklarende svar, si ifra dersom noe er uklart.

Kommentar: Jeg spurte egentlig bare om en forklaring på hvorfor noen andre hadde fått AC dekket i avtalen.  Her ser du svart på hvitt at han her da mener bærearmene som jeg fikk dekket på avtalen ikke er inkludert likevel selv om avtalen spesifiserer slitedeler.

SitatHei

Det finnes ingen liste for dette. Men delene det refereres til er deler som er forventet skiftet på service. Slik som viskere, kupéfilter og tørkefilter til AC, gass til AC anlegg.
Du har en serviceavtale som dekker servicer og vedlikehold på service, ikke mer, ikke mindre. Det er beklagelig dersom Tesla har gitt deg inntrykk av noe annet.

Sammenligner du prisen for serviceavtalen og hva den inkluderer, med samme arbeid og deler uten serviceavtale, vil du se at avtalen er og har vært meget gunstig for deg.

Kommentar: Her spurte jeg om hva som var inkludert i 8-år serviceavtalen.

Det jeg ønsker fra dere er i første omgang å vite hva dere har fått dekket etter 5år/100 000km på denne avtalen og gjerne hvilket servicesenter dette var på. Jeg tror det er vanvittige sprik her.

Lurer også på om noen av dere har vært i kontakt med noen høyere opp i systemet enn servicesenteret selv. Jeg er interessert i å få en uttalelse fra noen som sitter litt høyere opp i Tesla systemet enn en som sitter å synser i Kristiansand.

Jeg tror dette kan bli en artig diskusjon  :D
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Muffinman

Bare en kommentar. Driveunit og batteri er dekket av 8 års garanti med ubegrenset kjørelengde, så det må holdes utenfor reklamasjons/serviceavtalediskusjonen.

keepitsimple

Jeg har den samme avtalen. Den teksten du refererer til burde jo iaf gi gratis bremseservice.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

tho

Helt klart. Har du blitt belastet for det? Jeg har vært på service hvert år og fått det.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

overlay

Jeg har fått byttet diverse understellsdeler på denne avtalen. Tidligere fikk jeg bremseservice, det nekter de å utføre på service avtalen nå. Fått byttet bremser tidligere, men vet ikke om det var avhengig av avtalen eller ikke, det var på den tiden da flere hadde null bremseeffekt i kaldt vær.

tho

Jeg tok kontakt med et annet service senter enn mitt eget bare for å høre. Jeg var litt passiv og turte ikke spørre om AC :P Jeg har fått disse svarene:

Mitt spørsmål: Har 8-år serviceavtale. Hvilke deler er inkludert i den avtalen?
SitatHei,

Du har 8 år service avtale på bilen som følger eieren. Denne inkluderer slitedeler.

Ha en fin dag videre.

Oppfølgingsspørsmål: Inkuderer det bremsekiver / bremser, understellsdeler osv.

SitatHei igjen,

I utgangspunktet ja, en først må vi se bilen din om det dekkes service avtalen.

Så litt vagt men, mye mer fornuftig enn representanten hos Kristiansand.

Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Sandvika

Sitat fra: tho på mandag 18. mai 2020, klokken 16:35
Denne avtalen gjelder kun vedlikeholdstjenester spesifisert i denne avtalen, og dekker ikke visse deler,
inkludert batteri og dekk, eller annen skade eller funksjonssvikt på kjøretøyet som er inkludert i eller
unntatt fra den begrensede nybilgarantien for ditt kjøretøy.»
Svært amtaørmessig skrevet juridisk. Er et veldig stort rom mellom inkluderte "vedlikeholdstjenester" (som i prinsippet er arbeidet i serviceprogrammet) og unntakene som her definert som skader og funksjonssvikt. i prinsippet er det unntakene som danner inntrykk at alt før unntakene er inkludert. Når det er sagt så vil nok ikke dette hjelp så mye om man ikke klarer dokumenterte at det har blitt oversikt i markedsføringen. Ting som ikke er ødelagt og som er endelig av vedlikeholdsprogram er inkludert.om Tesla anbefer AC og bremser så hatt de er forkakringsproblem.

fonberg

Sitat fra: overlay på onsdag 20. mai 2020, klokken 10:25
Jeg har fått byttet diverse understellsdeler på denne avtalen. Tidligere fikk jeg bremseservice, det nekter de å utføre på service avtalen nå. Fått byttet bremser tidligere, men vet ikke om det var avhengig av avtalen eller ikke, det var på den tiden da flere hadde null bremseeffekt i kaldt vær.

Dette hadde ingenting med serviceavtalen å gjøre.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Vaduz

Den avtalen ble vel lite verdt etter at de fant ut at man ikke trenger service på batteri biler annet enn bremsevæske og kjølevæske en gang ila bilens levetid. Service dekker selvfølgelig ikke slitedeler og ting som går i stykker? Det har jeg aldri hørt om som service. Det burde være pollenfilter, bremsesmøring, og væskebytter. Merkelig å tro at alt skal være gratis med bilen fordi man har service avtale.

Rosstopher

Sitat fra: Vaduz på torsdag 21. mai 2020, klokken 11:08Service dekker selvfølgelig ikke slitedeler og ting som går i stykker?
Prøv å lese tråden, eller i hvert fall første innlegg i tråden.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Vaduz

Ja jeg leste det og tesla representanten skriver jo det samme som meg. Bærearmer er selvfølgelig ikke service slitedeler, og i alle fall ikke AC, bare det at du forsøker å få reparert defekt AC gjennom en service avtale er jo mildt sagt merkelig. Bremseklosser, filtre og væsker bør kunne forventes. Det står også i avtalen at tesla kan endre vilkårene for eget godtbefinnende, så ikke noe jeg ville lagt penger i akkurat.

Rosstopher

Så etter å ha lest i avtaleteksten at slitedeler er inkludert, syns du det var selvfølgelig at slitedeler ikke er inkludert?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

tho

Fikk ett godt og meget utfyllende svar fra TOCN (Anbefaler medlemskap!). De skriver rett å slett at slitedeler (også AC) er dekket slik som avtalen står. En må bare krangle for å få det igjennom.

Utrolig kjipt å bli lurt på denne måten, og jeg føler meg helt utrolig naiv.

Jeg har sendt ny mail til tesla om krav om tilbakebetaling med henvisning til relevante punker i avtalen. Jeg vil selvsagt helst unngå rettslige skritt. men jeg er såpass forbanna at jeg tenker det er verd det for ro i sjela.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Hyperstress

Det er jo avtalen som gjelder,  men her er utdrag fra svar fra tesla da jeg spurte om avtalen i 2014:

 
My name is Michael White and I am here from the USA assisting our Tesla facility in Oslo/Skoyen facility. I apologize that I do not speak Norwegian.  I will try and answer your questions

With respect to the parts required, anything that is considered maintenance, with the exception of tires, are covered. This will include

All fluids, wiper blades, Hepa filter, any required lubrication, worn out brake pads. Your concern about rust,  we do not replace brake pads or rotors for rust, unless there is a defect. In that case, it would be covered under your warranty if we determine it is a manufacturing defect, and not under your maintenance. Your maintenance package will not cover failures of any part, but only wear on the maintenance parts listed. If, for example you poke a hole in your driver's seat, scratch your hood, damage something, spill something in your vehicle or on your Model S, thus would not be covered under your maintenance or your warranty. If we, for example, find damaged rotors due you driving too long metal to metal, then this could be considered abuse and you may be responsible for the rotor replacement. If you need a brake job, and the rotors are worn out of the specification range, then we would replace your rotors under your maintenance.

e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

tho

Jeg er forsatt i "dialog" med tesla Kristiansand om denne saken. Dialog her betyr at tesla Kristiansand nekter å følge avtalen. TOCN hjelper meg med å få sendt saken videre opp i systemet for å få en avklaring.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA