Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Standard vs. ultra-HiFi

Startet av E_S, søndag 23. januar 2022, klokken 20:09

« forrige - neste »

E_S

Har nå en 2016 S90D med standard lydsystem. Hadde tidligere en 2014 S85 med ultra-HiFi. Det er i mine ører ganske dag og natt - standard er ikke direkte dårlig, men det er tynt og flatt, og rett og slett stusselig. Ultra-HiFi synes jeg var ganske bra, fin "trøkk" og nok pulver.

Vurdere å putte inn en ettermarkeds-sub, da det egentlig er der jeg synes det mangler mest, naturlig nok, siden standard ikke har noen sub. Men hvor mye utgjør egentlig de manglende høyttalerne, mindre størrelsene og manglende effekten til disse for resten av opplevelsen?
:)

JorEl

#1
Du vet ikke forskjellen før du hopper frem og tilbake i biler med dine audio-valg :)

Nå har du jo egentlig funnet problemet/utfordringen,..."naturlig nok, siden standard ikke har noen sub".
Om du setter inn en sub, så lar du den ta seg av mest mulig...så blir det mer forsterker-kraft til de gjennstående høytalerne. :)
Mitt valg ville vært en sub som passer sammen med resten. Heller rask og presis.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Motorwatt

Fikk du garantiproblemer på 12V-batteriet på grunn av sub?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

E_S

Ja, jeg har tippet 40 og har ikke noe aktivt råner-gen, så det er ikke om å gjøre å få alt til å skrangle på utsiden med bass. ;) Er bare ikke helt happy med at lyden er tynn og kjip som en billig lydplanke.

Garantien og reklamasjon er ute, så uansett hva som skjer og årsak er jeg overlatt til meg selv. Altså ingen betenkeligheter der, men jeg ser jo også at mange av de anbefalte løsningene innebærer en effektiv og ikke enormt stor forsterker, og det er jo en god løsning. En gedigen varmeovn står ikke på ønskelisten.

Husker bare fra andre biler at å legge til en sub ofte transformerte et ganske middelmådig originalanlegg til litt "wow". Er litt troende til å tenke det samme her..


:)

alda

#4
Håller med JorEl, montera en god sub så är mycket gjort.

Har nemlig gjort det själv och är supernöjd! Man kan dra ned bas-frekvenserna till ett minimum i equalizern så att dörrhögtalarna får ta sig av mellanregister och diskant, gör mycket för ljudbilden.

Jag betalade 7000 SEK för sub (Focal Bomba, musikalsk och inte så brutal sub med 8" element) och montering (tog nästan en hel dag) på BRL i Karlstad i 2018, då fanns det ingen i Oslo som kunde göra jobbet...

Var i landet håller du till, kan få provlyssna på min bil om du är i närheten av Oslo?
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

fonberg

#5
Høsten 2017 bytta jeg til ny TMS uten ultraanlegget. Da hadde jeg hatt TMS-er med ultra siden 2013, og da gikk det ikke mange ukene før jeg måtte gjøre tiltak  :D

Jeg er, som alda, veldig fornøyd med ettermontert sub (med tilpasset kasse i høyre siderom, dedikert forsterker og gain-kontroll i rommet mellom setene). Jeg fikk dette gjort av Bilradiospesialisten i Trondheim da bilen var nesten ny, sent 17 eller tidlig 18 var det vel. Kosta meg et sted mellom 10 og 15 lapper for alt.

18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA