Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla model S bagasjelokk defekt - reklamasjon?

Startet av Thobly, mandag 18. mai 2020, klokken 14:08

« forrige - neste »

Thobly

Hei,

Jeg kjøpte en Tesla modell S årsmodell 2015, brukt i september 2019. Da hadde den gått ca. 140 000. For en uke siden etter jeg hadde parkert og skulle åpne bagasjelokket så pep den bare to ganger og ingenting skjedde. Den åpnet seg ikke verken ved bruk av nøkkel, MCU eller ved å trykke på knappen på bagasjelokket. Nå står det på MCU at bagasjelokket er konstant åpent, selv om det er lukket. Tok umiddelbart kontakt med Tesla Karihaugen, forklarte problemet og bestilte time. Fikk time førstkommende onsdag, 20. mai. Imens har jeg prøvd i ny og ned om bagasjelokket fungerer igjen, og da oppdaget jeg at jeg kunne plutselig trykke på "låseknappen" på bagasjelokket og selv løfte bagasjelokket opp med minimalt med kraft. Jeg lukket den uansett igjen. Den har låst seg, men det virker som det er litt slark. Uansett fungerer den ikke.

Fikk SMS fra Tesla om at dette ikke vil bli dekket av reklamasjon. For meg høres det rart ut. Jeg forventer at et bagasjelokk skal holde i mer enn fem år på en slik type bil. Er det noen som har lignende erfaring med bruk av reklamasjon på defekt bagasjelokk?

svarteper

Løftesylindrene kan sikkert kjøpes på huggeri ,og monteres selv ,penger spart!
Tesla model s 75 d 2017

Motorwatt

Sitat fra: svarteper på mandag 18. mai 2020, klokken 15:14
Løftesylindrene kan sikkert kjøpes på huggeri ,og monteres selv ,penger spart!
Det er vel ikke akkurat det OP spør om?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

z4rd

#3
Kontakt Tesla Skøyen. Si at du ikke får låst bilen pga dette og at hele låsemekanismen er defekt. Dette går utover sikkerheten når du har parkert bilen, samt usikkerhet/fare for at den plutselig åpner seg i fart. Ganske sikker på at de vil fikse det for deg. Hold oss oppdatert :)

Hvis bilen din er innenfor 5 år mht førstegangsregistrering så er jeg sikker på at de vil dekke dette.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Thobly

Jeg kontaktet Tesla Karihaugen siden jeg har god erfaring med dem fra tidligere. Fikk følgende SMS fra de: Dear customer, as your car is out of warranty this will not be covered and can not be covered by "reklamasjon". Loaner vehicle will also not be provided.

We will need you to approve 1032,- for initial diagnosis, we will then be able to provide you with a price estimate.

Best regards
Tesla K100

Jeg forklarte problemet som sagt, men nevnte ikke det med sikkerheten/usikkerhet mtp åpning i fart osv. Bilen er førstegangsregistrert 20 juni 2015.

z4rd

#5
Dropp Karihaugen hvis de holder på slik... Kontakt Skøyen og si det jeg sa. Ellers burde det være rimelig enkelt for Karihaugen å finne ut at bilen faktisk ER innenfor reklamasjonsfristen hvis den er førstegangsregistrert 20.06.15. Er liksom ikke en vurderingssak...

20.06.15 vil si at bilen er innenfor reklamasjonsfrist t.o.m. 20.06.20. Du kan booke time via app og tilføye den informasjonen. De vil sannsynligvis ringe deg opp før timen. Alternativt ringer du de opp på telefon dagen før den skal inn bare for å få avklart at det er innenfor reklamasjonsfristen og at du ikke skal bli belastet.

EDIT: Det er teit at det skal være slik, men jeg har benyttet "safety concerns" som et buzz-word og fått de til å fikse ny baklykt på TMX (pga dugg) på drop-in.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Thobly

Jeg svarte på SMS en litt høflig for å høre om vedkommende hadde bla det «warranty» med reklamasjon. Får jeg ikke svar ringer jeg i morgen. For da forstår jeg det sånn at dette burde bli dekket av reklamasjon? Et bagasjelokk burde holde mer enn fem år etter min oppfatning...

z4rd

Det er jo låsemekanismen i bagasjelokket. Det skal selvfølgelig holde lenger, og vil etter Tesla sin vurdering også utgjøre en safety og security concern. Hvis man f.eks ikke får låst bilen eller at den åpner seg opp i fart pga defekt mekanisme. Mulig de blander siden den har gått 140k også.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Thobly

Jeg er jo helt enig. Ringer dem i morgen hvis jeg ikke hører noe, så skal jeg melde tilbake hva resultatet ble! :+1:

cairnz

Hadde nylig samme problem. De bytter lås + motor bak der.

Koster ca 6500,- - garanti/reklamasjon er de lite keen på så du får velge selv om du vil krangle.

Du kan låse bilen ved å bruke lås-symbolet på skjermen før du har gått ut av bilen - da forblir den låst. Pipinga når du starter kan du få bort ved å prøve å slå på Cruise, da slutter den pipe om du ikke liker den og vil vente til den går bort av seg selv.
Elbilist

Thobly

OK. Virker ikke som det blir noe reklamasjon her heller. Argumentasjonen er nok at bilen har gått over 140 k og det anses som normal slitasje... Jeg er ikke ekspert på dette men må nok bare bite i det velkjente eplet. Har fått kostnadsestimat på ca 2800kr foreløpig, men da skjønner jeg at sjansen er stor for at denne øker.

Thomas Parsli

Sitat fra: Thobly på tirsdag 19. mai 2020, klokken 08:51
OK. Virker ikke som det blir noe reklamasjon her heller. Argumentasjonen er nok at bilen har gått over 140 k og det anses som normal slitasje...


Reklamasjon er fem år fra kjøpstidpunkt, forutsatt normal bruk.
Det er Tesla som må påvise unormal bruk eller skade, og er ikke bilen taxi-kjørt tviler jeg på at de klarer det.

Garantien er begrenset -og det er Tesla som spesifiserer hva den dekker.
Hvis bilen er solgt med en garanti begrenset til 100.000km har Tesla sitt på det tørre. Men du har fortsatt reklamasjonsrett!

Jeg anbefaler deg å reklamere skriftlig etter Forbrukerkjøpsloven §27. Ikke nevn garanti.

https://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/§27
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

svarteper

Er det låsemekanismen som krangler,så kan det hevdes den bør vare lenger . Er det løftesylindrene er det mere tvilsomt å kreve dei dekt.
Tesla model s 75 d 2017

Thomas Parsli

Sitat fra: svarteper på tirsdag 19. mai 2020, klokken 09:55
Er det låsemekanismen som krangler,så kan det hevdes den bør vare lenger . Er det løftesylindrene er det mere tvilsomt å kreve dei dekt.

Du mener at de ikke er ment å vare i fem år?
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

cairnz

Sitat fra: Thobly på tirsdag 19. mai 2020, klokken 08:51
OK. Virker ikke som det blir noe reklamasjon her heller. Argumentasjonen er nok at bilen har gått over 140 k og det anses som normal slitasje... Jeg er ikke ekspert på dette men må nok bare bite i det velkjente eplet. Har fått kostnadsestimat på ca 2800kr foreløpig, men da skjønner jeg at sjansen er stor for at denne øker.

Mye mulig. her er min - ser at de også har tatt betalt for diagnostics - usikker på hvorfor de har feilsøkt når feilen er forklart ;)


Elbilist

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA