Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dekkslitasje - erfaringer ?

Startet av Rævedilter, mandag 18. mai 2020, klokken 07:59

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: gr på fredag 29. mai 2020, klokken 19:11
Sitat fra: Rævedilter på torsdag 28. mai 2020, klokken 07:34
Km er for dekka, bilen har rulla 85kkm.
Da varer dine omtrent dobbelt så lenge som mine.  :o

Og kortere enn mine. Bilen min har gått 80kkm, 3,5 vintersesonger og de originale 19" Nokian Hakka R2 vinterdekkene har mønster nok til enda en sesong :)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Stig-Arne

Bakdekkene på min X klarte ca 18000 km, kunne nok klart 20 000, men gidder ikke.

Handlet inn Nokian Hakka Black, kjører meg godt trykk, 3,3 bar på kalde dekk. Forhandler fortalte at de er forsterket i slitebanen, så burde fint klare 3,5 bar. Spent på om jeg klarer å få bort slitasjen på innsiden. Men med en sliteibdeks på nærmere 400, imot under 300 på Michelin dekkene som fulgte med, så bør de være god for en del km.


turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på fredag 29. mai 2020, klokken 21:03
Og kortere enn mine. Bilen min har gått 80kkm, 3,5 vintersesonger og de originale 19" Nokian Hakka R2 vinterdekkene har mønster nok til enda en sesong :)
Nokian Hakka dekkene holder lenge. Xen vår med R3 SUV var gått 87kkm (ca 40k på vinter) og hadde godt med spor igjen. Samtidig hadde vi slitt ut to sett med Michelin bakdekk.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på lørdag 30. mai 2020, klokken 08:38
Sitat fra: jkirkebo på fredag 29. mai 2020, klokken 21:03
Og kortere enn mine. Bilen min har gått 80kkm, 3,5 vintersesonger og de originale 19" Nokian Hakka R2 vinterdekkene har mønster nok til enda en sesong :)
Nokian Hakka dekkene holder lenge. Xen vår med R3 SUV var gått 87kkm (ca 40k på vinter) og hadde godt med spor igjen. Samtidig hadde vi slitt ut to sett med Michelin bakdekk.


Bakdekkene mine holdt vel ca. 2 sesonger, tror bilen hadde kilometerstand 50.000 når de ble byttet. Jeg byttet igjen i fjor høst, men det var fordi jeg fikk byttet til meg et sett med 19" felger og gikk derfor over til 235/55-19. Bakdekkene som på det tidspunktet var av merke Winrun R300 var i god stand da, de hadde nok holdt vesentlig lengre enn de originale Michelin-dekkene. De Michelin-dekkene er rett og slett lite slitesterke, man bør nok kjøpe noe annet enn de til en tung bil som Model X.

Jeg satser på at Goodyear-dekkene jeg kjører på nå varer vesentlig lengre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rævedilter

#19
Sitat fra: Stig-Arne på fredag 29. mai 2020, klokken 21:45
Bakdekkene på min X klarte ca 18000 km, kunne nok klart 20 000, men gidder ikke.

Stor forskjell på dekkslitasjen bak; eg har nesten lik slitajse framme og bak på sommardekka, litt høgare bak, kanskje 1 mm når dekket er utslitt etter 50000 km.
Men så kjører eg som ein prest da :-)

Nokon som ikkje har skeivslitajse bak på 275 dekka?

Stig-Arne

Vil si at jeg kjører som ganske rolig av meg jeg også.

Men disse Michelin Latitude dekkene som fulgte med er ikke de beste med tanke på holdbarhet.

Jingostarr

Tesla X m Michelin 275/45-20 bak ca 50000km
Leverte bil på service 15.7 til Tesla Porsgrunn pga vibrasjoner ved akselerasjon. bilen ble vel løftet på bukk og det ble byttet «front driveshafts  and clevis mount replaced». Bestilte ny service 31.8 pga rumling bak og ønsket å ordne dette før langtur med bilen medio september. Fikk en lånebil Tesla X som ikke hadde noen rumlelyd. Konklusjon fra verkstedet: «Test drove, did not hear any rumbling noise. Lifted up the vehicle to double check the wheel befaring. No noise og free-play from any wheel bearing». Ble overrasket over at de ikke fant noe. Når jeg kjørte bilen hjem fra verkstedet var det forsatt rumling, så jeg planla å bestille ny time for sjekk. Dro på 1500km langtur med familien i trygghet om at det var trygt på tross av rumling. Sjekker ved enn tilfeldighet hjulene etter turen, oppdager årsaken til rumlingen, det ene bakdekket er slitt på innsiden ned på det hvite og det andre er blankt på innsiden. På utsiden ser de helt fine ut.  Blir rimelig opprørt naturlig nok og drar til Tesla Porsgrunn for å snakke med verksmester da dette er en alvorlig svikt når dette ikke ble oppdaget 31.8. Vil ikke snakke med meg eller se på bilen og får heller ingen beklagelse fra de. Tar bilen med til Jons Dekk og Felg  :+1:som bytter bakdekkene og som vurderer at dekket kunne eksplodere når som helst. Skuffende fra Tesla Porsgrunn! PS: har dekkene på dekkhotell som nok gjør at jeg ikke har oppdaget skjevslitasjen tidligere.   Du kan ikke vise dette vedlegget.

Rævedilter

Velkommen til klubben!
Har du kjørt i low eller standard?

Jingostarr


turfsurf

Typisk problem når firehjulskontroll er tatt i standard innstilling og man kjører i low.

Ellers er det lurt å titte på dekkene med jevne mellomrom, ikke bare når man legger om.

Dette var slapt av Tesla Porsgrunn, men også av eier.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kodax

Er firehjulskontroll noe man kan ta selv? Youtube-link?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Stig-Arne

Sitat fra: kodax på torsdag 17. september 2020, klokken 18:46
Er firehjulskontroll noe man kan ta selv? Youtube-link?
Nei. Du er avhengig av relativt kostbart utstyr for dette. NAF driver på med slikt og stort sett samtlige verksteder.

Rævedilter

Sitat fra: turfsurf på torsdag 17. september 2020, klokken 16:27
Typisk problem når firehjulskontroll er tatt i standard innstilling og man kjører i low.
Eg og naboen har også slitt til corden, og begge kjører kun i standard så problemet er der på mange biler.
Men kun bak på 275 dekk, på 265 Nokia R2 skjer det ikkje.

turfsurf

Sitat fra: Rævedilter på torsdag 17. september 2020, klokken 21:28
Eg og naboen har også slitt til corden, og begge kjører kun i standard så problemet er der på mange biler.
Men kun bak på 275 dekk, på 265 Nokia R2 skjer det ikkje.
Jeg hadde 275 både sommer og vinter på vår X, sommerdekkene (det første settet) slitt på samme vis som dekkene i denne tråden, Nokian vinterdekkene var like fine. Ble gjort 4hjulskontroll på 20k service, neste sett med sommerdekk ble helt jevnt slitt. Holdt 50% lengre enn det første settet.

Nokian R3 holdt foresten usannsynlig lenge, hadde kjørt 35-40k på de, og de hadde fremdeles spor til en vinter til.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rævedilter

Intressant at det skjer med orginalsommardekk, men ikkje 275 vinterdekk.
Uansett skal Tesla så få sjekka hjulsstillinga før eg setter på nye sommerdekk til våren.
Mine 19" R2 varte ca. 35 kkm på vinteren, men dei var gode som sommerdekk og i år, snitttemp. på 13 dager i ferien....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA