Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Innspill please - første langtur med BMW i3 60AH

Startet av Bilblondie, lørdag 16. mai 2020, klokken 18:08

« forrige - neste »

i05L0

Kjørte 458 kilometer med i3 60Ah i dag. Valgte 6 relativt korte ladestopp på hhv. 17, 12, 23, 16, 13 og 10 minutter - total ladetid 91 minutter.

De fleste ville uansett tatt en liten halvtimes pause på en slik strekning, selv om de med en dieselbil teoretisk sett kunne kjørt uten stopp. Så ergo er reisetiden bare en time lenger med i3, takket være rask ladefart, forutsatt at det ikke er ladekø. Da blir regnestykket fort litt annerledes :-)
2020 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2021 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2016 BMW i3 Charged Edition 60Ah

Ferry

Jeg har kjørt tilsvarende tur med 60 Ah et par ganger, både sommer og vinter. Det blir korte stopp. Rekker ikke stort. Hadde store planer for ting jeg kunne gjøre mens bilen ladet, men rakk lite av det. Det ble å lufte bikkja, kjøpe en kaffe, lese litt nyheter, studere ladekartet osv. Måtte t.o.m. ta ekstra lang middagspause, for det rakk jeg aldri under lading. Rekker ikke å bli så sliten og trøtt heller, med såpass hyppige pauser.

Bilblondie

Sitat fra: i05L0 på torsdag 04. juni 2020, klokken 16:21
Kjørte 458 kilometer med i3 60Ah i dag. Valgte 6 relativt korte ladestopp på hhv. 17, 12, 23, 16, 13 og 10 minutter - total ladetid 91 minutter.

De fleste ville uansett tatt en liten halvtimes pause på en slik strekning, selv om de med en dieselbil teoretisk sett kunne kjørt uten stopp. Så ergo er reisetiden bare en time lenger med i3, takket være rask ladefart, forutsatt at det ikke er ladekø. Da blir regnestykket fort litt annerledes :-)

Fantastisk at man ikke føler at man ikke kan ta sånne langturer med en bil som mange nok tror er lite egnet til lange strekninger! Utrolig gøy for meg, jeg elsker bilen min så mye mer nå haha. Men det er jo sant da, at man tar jo ofte pauser på veien når man kjører fossilbil også, så i realiteten tar det ikke så mye lenger tid heller.

Ingeniøren

Sitat fra: Bilblondie på fredag 12. juni 2020, klokken 23:46
Sitat fra: i05L0 på torsdag 04. juni 2020, klokken 16:21
Kjørte 458 kilometer med i3 60Ah i dag. Valgte 6 relativt korte ladestopp på hhv. 17, 12, 23, 16, 13 og 10 minutter - total ladetid 91 minutter.

De fleste ville uansett tatt en liten halvtimes pause på en slik strekning, selv om de med en dieselbil teoretisk sett kunne kjørt uten stopp. Så ergo er reisetiden bare en time lenger med i3, takket være rask ladefart, forutsatt at det ikke er ladekø. Da blir regnestykket fort litt annerledes :-)

Fantastisk at man ikke føler at man ikke kan ta sånne langturer med en bil som mange nok tror er lite egnet til lange strekninger! Utrolig gøy for meg, jeg elsker bilen min så mye mer nå haha. Men det er jo sant da, at man tar jo ofte pauser på veien når man kjører fossilbil også, så i realiteten tar det ikke så mye lenger tid heller.

:+1: :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

turfsurf

Sitat fra: i05L0 på torsdag 04. juni 2020, klokken 16:21
Kjørte 458 kilometer med i3 60Ah i dag. Valgte 6 relativt korte ladestopp på hhv. 17, 12, 23, 16, 13 og 10 minutter - total ladetid 91 minutter.
Kjørte 78 mil på 12 timer med i3 60Ah en gang. Det fine er at man ikke blir sliten. Men kjører man på motorvei blir det bare en knapp time kjøring før man må lade. Så litt drøyt ofte stopp, og som det påpekes rekker man ikke å gjøre noe spesielt i pausen siden stoppen blir så kort.

Men ja, så lenge det ikke er ladekø er det jo helt uproblematisk.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Bilblondie

Sitat fra: turfsurf på lørdag 13. juni 2020, klokken 11:59
Sitat fra: i05L0 på torsdag 04. juni 2020, klokken 16:21
Kjørte 458 kilometer med i3 60Ah i dag. Valgte 6 relativt korte ladestopp på hhv. 17, 12, 23, 16, 13 og 10 minutter - total ladetid 91 minutter.
Kjørte 78 mil på 12 timer med i3 60Ah en gang. Det fine er at man ikke blir sliten. Men kjører man på motorvei blir det bare en knapp time kjøring før man må lade. Så litt drøyt ofte stopp, og som det påpekes rekker man ikke å gjøre noe spesielt i pausen siden stoppen blir så kort.


Absolutt, så jeg vil vel ikke si at det er beste valget av bil hvis man ofte må kjøre lange turer. Men, hvis man stort sett kjører korte strekninger og i sentrum (som meg), og kun skal kjøre et par langturer i året på ca 20 mil (som meg), så dekker det jo virkelig mitt behov! Det er jeg fornøyd med  :D

En dag i fremtiden blir det kanskje en 120 AH på meg også. Jeg er blitt så i3-fan!

i05L0

Sitat fra: Bilblondie på lørdag 13. juni 2020, klokken 21:49
En dag i fremtiden blir det kanskje en 120 AH på meg også. Jeg er blitt så i3-fan!

Det blir bra! Men husk at selv om du kan kjøre dobbelt så langt før første lading, så blir ladestoppene deretter like mellom 60 og 120 Ah på grunn av ladehastigheten.
2020 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2021 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2016 BMW i3 Charged Edition 60Ah

Bilblondie

Sitat fra: i05L0 på mandag 15. juni 2020, klokken 19:31
Sitat fra: Bilblondie på lørdag 13. juni 2020, klokken 21:49
En dag i fremtiden blir det kanskje en 120 AH på meg også. Jeg er blitt så i3-fan!

Det blir bra! Men husk at selv om du kan kjøre dobbelt så langt før første lading, så blir ladestoppene deretter like mellom 60 og 120 Ah på grunn av ladehastigheten.

Det har jeg ikke tenkt på! En 120 AH vil jo ikke lade like raskt fra f.eks 20% til 80% som det en 60 AH gjør?

Orbit

Det vil ta nokså nøyaktig dobbelt så lang tid med 120Ah. Men så kommer du også dobbelt så langt før neste nødvendige stopp. 120Ah gir litt mer fleksibilitet på hvor du vil/må stoppe. Med 60Ah må du stoppe "ofte" og kort. Med 120Ah kan du gjøre det samme, men også kjøre 3-4 timers etapper, og ta lengre pauser.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Bungk

#39
Jeg trodde også at det lå en forskjell i når batteriene drastisk reduserer mulig ladefart, men det er kanskje likt på 60 og 120?

turfsurf

Sitat fra: Bungk på tirsdag 16. juni 2020, klokken 17:21
Jeg trodde også at det lå en forskjell i når batteriene drastisk reduserer mulig ladefarten, men det er kanskje likt på 60 og 120?
Nei, det er ikke likt. 60Ah holder ikke like høy fart, og ikke like langt opp i prosent. Så realiteten blir dobbelt så mange stopp og kanskje 20% lengre ladetid.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Samco

#41
En 60ah lader rimelig hurtig til 83/85 prosent rekker ikke mye på en stopp. Men kommer fram raskere med en 120ah på en lengre strekning. Trondheim Oslo er 120ah litt over en time raskere. Etter abrp.


turfsurf

Sitat fra: Samco på tirsdag 16. juni 2020, klokken 17:45
En 60ah lader rimelig hurtig til 83/85 prosent rekker ikke mye på en stopp.
60Ah begynner å droppe ladehastighet allerede rett over 60%, 120Ah holder flatt helt til 85%.

Skal du ha maks ladefart ut av 60Ah skal det være tett mellom laderne.


https://support.fastned.nl/hc/article_attachments/360006555757/BMWi3_022020.png
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Samco

Går veldig greit med 10/15 min lade stopper for min del. En lading er ikke verd en 120ah for min del. Får se når det kommer en siste battteri revisjon på rekke vidde og ladedfart Om det frister mere.

Bilblondie

Hei dere, beklager å "bumpe" denne tråden igjen, men jeg har et nytt spørsmål - i dag kjørte jeg fra Lillehammer til Lygnasæter, altså 90 km, og da jeg kom fram til lader hadde jeg 11 km igjen å gå på (13%), og ganske høy puls (alt var oransje og med utropstegn på skjermen). Startet turen med 95% batteri, men det var 11 grader og pøsregn. Er dette å forvente for 60 AH? Syns 90 km var overraskende kort, når bilen estimerer 145 km når den er fulladet, før man plotter inn destinasjon. Det er ca 500 høydemeter til Lygnasæter, men likevel?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA