Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Innspill please - første langtur med BMW i3 60AH

Startet av Bilblondie, lørdag 16. mai 2020, klokken 18:08

« forrige - neste »

Samco

Er ingen problem ser at man kan være mere utsatt med om en lader ikke virker eller om det er Lade kø mot en lang rekke vidde bil.Lader selv til 83/85 prosent på 50kw som går fort og om jeg skal gå en liten tur eller en mat bit flytter jeg meg til en 20kw stolpe så slipper noen å vente på meg om jeg trenger mere en 85 prosent.


JorgenM

Min første tur i elbil var da jeg hentet vår 60Ah i Bergen og kjørte E39 nordover til Namsos i oktober 2015. Lengste strekket mellom ladere var 13 mil, gikk da det også :)

Det du beskriver er ikke langtur  :P
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

geear

Sitat fra: Bilblondie på søndag 24. mai 2020, klokken 21:27
Hei alle, jeg vil bare takke igjen for alle tips og tilbakemeldinger på dette - kan melde om at bilens første langtur gikk over ALL forventning, og at jeg har så mye mer selvtillit når det kommer til å kjøre lange strekninger framover. Jeg har også endret helt syn på behovet mitt - nå føler jeg ikke lenger at jeg egentlig trenger en bil med lengre rekkevidde 
Sjokket kommer til vinteren.  :P

Samco


Burger

Sitat fra: JorgenM på tirsdag 26. mai 2020, klokken 08:46
Min første tur i elbil var da jeg hentet vår 60Ah i Bergen og kjørte E39 nordover til Namsos i oktober 2015. Lengste strekket mellom ladere var 13 mil, gikk da det også :)

Det du beskriver er ikke langtur  :P
Ok topper ;-)
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

i05L0

Sitat fra: gr på onsdag 27. mai 2020, klokken 21:22
Sjokket kommer til vinteren.  :P

Oslo-Lillehammer med BMW i3 60 Ah med lading på Lygnasæter er helt uproblematisk selv i minus 20. Forbruket går opp og buffer går ned. Jeg vil ikke kalle det et "sjokk." Helt normalt, faktisk.
2020 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2021 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2016 BMW i3 Charged Edition 60Ah

jkirkebo

Sitat fra: i05L0 på torsdag 28. mai 2020, klokken 11:15
Sitat fra: gr på onsdag 27. mai 2020, klokken 21:22
Sjokket kommer til vinteren.  :P

Oslo-Lillehammer med BMW i3 60 Ah med lading på Lygnasæter er helt uproblematisk selv i minus 20. Forbruket går opp og buffer går ned. Jeg vil ikke kalle det et "sjokk." Helt normalt, faktisk.

Hvis man har rekkevidden til det ville jeg kanskje prøvd å strekke ladestoppen til CC Gjøvik. Fra Lygnasæter er det en del høydemeter nedover så forbruket blir lavt. På CC har man et vesentlig større spisetilbud enn på Lygnasæter + en del butikker å bruke opp tiden i.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

i05L0

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 28. mai 2020, klokken 17:54
Hvis man har rekkevidden til det ville jeg kanskje prøvd å strekke ladestoppen til CC Gjøvik. Fra Lygnasæter er det en del høydemeter nedover så forbruket blir lavt. På CC har man et vesentlig større spisetilbud enn på Lygnasæter + en del butikker å bruke opp tiden i.

Oslo-Gjøvik går ikke på vinterstid med i3 60Ah. CC er dessuten utfordrende nettopp av årsakene du skisserer her: Alle hurtigladerne er opptatt av biler som kanskje heller burde ladet på 22 kW AC mens eierne er på shopping. Jeg benytter konsekvent Kiwi Reinsvoll eller Lygnasæter for å komme meg til Lillehammer.
2020 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2021 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2016 BMW i3 Charged Edition 60Ah

Samco

Blir mulig en lang tur med min i3 60ah i helga. Pent vær meldt.

jkirkebo

Sitat fra: i05L0 på torsdag 28. mai 2020, klokken 22:50
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 28. mai 2020, klokken 17:54
Hvis man har rekkevidden til det ville jeg kanskje prøvd å strekke ladestoppen til CC Gjøvik. Fra Lygnasæter er det en del høydemeter nedover så forbruket blir lavt. På CC har man et vesentlig større spisetilbud enn på Lygnasæter + en del butikker å bruke opp tiden i.

Oslo-Gjøvik går ikke på vinterstid med i3 60Ah. CC er dessuten utfordrende nettopp av årsakene du skisserer her: Alle hurtigladerne er opptatt av biler som kanskje heller burde ladet på 22 kW AC mens eierne er på shopping. Jeg benytter konsekvent Kiwi Reinsvoll eller Lygnasæter for å komme meg til Lillehammer.

Vinterstid blir det vel litt drøyt ja. Men på sommeren bør det gå bra?

Jeg bruker CC Gjøvik en del og har lun måttet vente én gang. Da tok det bare 10 minutter før en I-Pace flyttet seg. Forøvrig er det flere hurtigladere på bensinstasjonen like ved, samt sakteladere i P-huset.

Har man lyst til å spise godt på veien er det også en svært god restaurant ved Coop Extra på Gran. Der er det også to hurtigladere. Jeg anbefaler retten "spring duck" om noen stikker innom ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ferry

60 Ah i3 lader altfor raskt til å spise noe mer enn pølse/is/kaffe. De gangene jeg har skullet spise middag mens jeg lader, så har jeg måttet gå ut og flytte bilen idet jeg får maten. Det er konsekvensen av lite batteri og høy ladeeffekt.

Samco


i05L0

Nettopp derfor forsøker jeg å holde øye med bilen under hurtiglading. Er det tilløp til ladekø, for eksempel, vil jeg vurdere om 60% er nok til å komme videre, eventuelt varsle nestemann om at jeg trenger 10 minutter til for å nå neste ladepunkt.
2020 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2021 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2016 BMW i3 Charged Edition 60Ah

Ferry

Det er veldig bra i05L0! Jeg har gjort mye det samme selv. Det er enklere for de som venter om de vet ca. hvor lang tid det tar.

Samco

Da ble det Trondheim Lillehammer tur retur med I3n tok E6n nedover fantastisk tur i helga nydelig vær å møtte mange hyggelige folk på ladestasjoner nedover og oppover.
Er en del Etron eiere som sliter med korte lade kabler på stasjonene til å rekke fram til og med en taycan i Lillehammer måtte skrå stille seg ved forum bak macdonalds For å rekke fram.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA