Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Innspill please - første langtur med BMW i3 60AH

Startet av Bilblondie, lørdag 16. mai 2020, klokken 18:08

« forrige - neste »

Bilblondie

Hei!

Jeg kjøpte min første elbil i høst (BMW i3, 2016-modell, 60AH), og er superfornøyd. Til helgen skal jeg prøve meg på første langtur, og er litt nervøs. Totalt skal jeg kjøre 180 km, og har planlagt lading halvveis, ganske nøyaktig etter 90 km. Deretter er det dårlig med lademuligheter før jeg er fremme (derfor litt rekkeviddeangst).

Går dette? Jeg legger i beregningen at snittfart vil være 90 km/t, kjøremodus er eco pro (ikke +), utetemperatur ca 10 grader, og to personer i bilen.

Når jeg starter bilen nå på våren estimerer den (ved fulladet) at rekkevidde er ca 130 km, så i teorien burde det jo gå bra, jeg er bare usikker på om jeg kan stole på dette estimatet. Har prøvd å google, og ser mye forskjellig på tester etc. Noen elbileiere med innsikt? Tusen takk!! :)

Klykken

9 mil på sommer/vår bør gå bra. Snittfart på 90kmt derimot er nok ikke mulig. Kun motorvei hele veien ettersom du tenker så høy fart kontinuerlig?

Bruk navigasjon, forøvrig. Den tar høyde for mer enn de siste kjøreturene, som bl.a. fartsgrense og topografi.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Bilblondie

Takk for svar! Godt tips å bruke navigasjon!

Ja, er motorvei nesten hele veien (Oslo-Lillehammer)...! Men blir nok noe kø-kjøring også, f.eks der det er veiarbeid for å bygge ut motorvei (et par partier). Hjelper det mye på rekkevidden?

Jeg får se an når jeg har kjørt ca 7 mil, er mulighet for å lade allerede da, så mulig det blir to ladestopp..! 


Samco

0 problem har vært fra Kristiansund til Tromsø med min 60ah bruk a better rute planner å legg in verdiene der.

i05L0

#4
Vi kjører ofte Oslo-Lillehammer med vår 2016 BMW i3 60Ah. Men vi velger RV4 med ladestopp på Lygnasæter. 20 minutter lading der er nok til å komme til Lillehammer med god margin. Vi kjører typisk på ECO og med fartsholder på 90 km/t (reell fart blir da 87 med vinterdekk og 86 med sommerdekk).

Om du blir nervøs underveis, eller om det er kaldt, motvind eller regn slik at du ser at det blir trangt, kan du lade på Reinsvoll eller Gjøvik.

God tur!
2020 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2021 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2016 BMW i3 Charged Edition 60Ah

Bilblondie

Sitat fra: i05L0 på lørdag 16. mai 2020, klokken 20:33
Vi kjører ofte Oslo-Lillehammer med vår 2016 BMW i3 60Ah. Men vi velger RV4 med ladestopp på Lygnasæter. 20 minutter lading der er nok til å komme til Lillehammer med god margin. Vi kjører typisk på ECO og med fartsholder på 90 km/t (reell fart blir da 87 med vinterdekk og 86 med sommerdekk).

Om du blir nervøs underveis, eller om det er kaldt, motvind eller regn slik at du ser at det blir trangt, kan du lade på Reinsvoll eller Gjøvik.

God tur!

Oi, det hjalp VELDIG på rekkeviddeangsten, tusen takk for svar! Hvorfor kjører dere RV4, er det for å unngå de store motorveiene med høye fartsgrenser, eller fordi det er mye veiarbeid og kø på E6 om dagen?

Samco, tusen takk for tips! Jeg skal prøve A better routeplanner!

jkirkebo

Sitat fra: Bilblondie på lørdag 16. mai 2020, klokken 21:08
Oi, det hjalp VELDIG på rekkeviddeangsten, tusen takk for svar! Hvorfor kjører dere RV4, er det for å unngå de store motorveiene med høye fartsgrenser, eller fordi det er mye veiarbeid og kø på E6 om dagen?

Rv4 er mye kortere. Fra Oslo S er Rv4 16km kortere og tar bare 4 min. lengre tid. Pga. lavere fart bruker man også mindre energi pr. kilometer, så totalt sett bruker man ganske mye mindre energi den veien.

Fra f.eks Sandvika er det hele 21km kortere via Rv4.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Bilblondie

TUSEN TAKK for så gode innspill! Nå er jeg ikke lenger nervøs, men gleder meg til langtur!  :D

i05L0

#8
Så bra! Når du har kommet frem til Lillehammer og kanskje plugger inn der over natten, så vil du se at bilen din har fått ny selvtillit etter langturen. Nå kan den kanskje vise 145 til 160 kilometer rekkevidde ved 100%.

På sommertid kjører jeg lett Oslo-Gjøvik i ett strekk (med Reinsvoll som backup om det kniper) med i3 60Ah.
2020 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2021 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2016 BMW i3 Charged Edition 60Ah

Bilblondie

Sitat fra: i05L0 på lørdag 16. mai 2020, klokken 22:13
Så bra! Når du har kommet frem til Lillehammer og kanskje plugger inn der over natten, så vil du se at bilen din har fått ny selvtillit etter langturen. Nå kan den kanskje vise 145 til 160 kilometer rekkevidde ved 100%.

På sommertid kjører jeg lett Oslo-Gjøvik i ett strekk (med Reinsvoll som backup om det kniper) med i3 60Ah.

Er det sant? Herlighet så deilig. Jeg har kjørt utrolig pysete siden jeg fikk bilen - mest småkjøring i sentrum og korte turer, og hvis den for eksempel nærmer seg de siste 30% av batteriet begynner jeg å svette litt, hehe. Så jeg har ikke testet ordentlig hva den faktisk er god for ennå. Kan ikke se for meg å «lett» kjøre så langt som til Gjøvik! Gleder meg til å teste ut litt lengre strekninger.

Samco

Sett destinasjonen på Gpsn så forteller I3n om han klarer strekningen eller ikke.
Er meget nøyaktig nesten litt konservativ på estimsted med noen prosenter til i pluss.
Ivertfall det jeg har opplevd. Lad til 80 prosent og kjør til neste lader det er raskere en å stå til 100 prosent.

turfsurf

Sitat fra: Samco på søndag 17. mai 2020, klokken 09:27
Sett destinasjonen på Gpsn så forteller I3n om han klarer strekningen eller ikke.
Er meget nøyaktig nesten litt konservativ på estimsted med noen prosenter til i pluss.
Ivertfall det jeg har opplevd.
I3 er veldig nøyaktig på estimering hvis man holder seg til fartsgrensen. En felle der er å kjøre i eco pro og overskride eco pro grensen (står gjerne til 90km/t). Den beregner etter den som maks fart i eco pro rute modus.

Jeg pleier rutinemessig å ankomme ladere med mindre enn en mil å gå på med i3 uten nevneverdig bekymring, mens jeg med Tesla og I-Pace blir ukomfortabel når jeg nærmer meg under 5 mil rest.

Det enkleste er å sette destinasjon på GPS og begynne å kjøre. Er gjenværende indikert rekkevidde større en resterende distanse er det null stress. Begynner de å nærme seg hverandre er det bare å slå av på farten eller planlegge med tidligere ladestopp.

Motsatt er det bare å gi gass.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Bilblondie

Veldig betryggende å høre at BMW er så nøyaktige i estimatet! Skal passe på å ikke kjøre over 90 kmt! Og har nå byttet dekk og sjekket lufttrykk, så alt burde være klart til tur. (Selv om jeg ser det skal være regn og ganske kaldt, så det stjeler sikkert noen ekstra km).

Skal også prøve å være tøffere på å ankomme ladestasjon med litt mindre margin enn jeg er vant til. I følge A better routeplanner skal jeg ha ca 30% igjen på batteriet når jeg kommer til planlagt ladestopp, så det burde til og jeg med jeg klare å leve greit med  :D Venninnen min sier: "Det må du bare venne deg til, ellers er det stress å ha elbil!" Hehe.

Takk igjen for alle tips!

Bilblondie

#13
Hei alle, jeg vil bare takke igjen for alle tips og tilbakemeldinger på dette - kan melde om at bilens første langtur gikk over ALL forventning, og at jeg har så mye mer selvtillit når det kommer til å kjøre lange strekninger framover. Jeg har også endret helt syn på behovet mitt - nå føler jeg ikke lenger at jeg egentlig trenger en bil med lengre rekkevidde   :D

Ankom Lygnasæter fra Oslo  med ca 40% i rest, ladet i 15-20 min til 80%, og ankom Lillehammer med 30% rest, og ladet der over natta. Da estimerte bilen, som meldt over, plutselig forventet rekkevidde på 155 km! Ca likt hjemover, i selv om turen hjem var i pøsregn.

Klykken

👏👏
Kjempebra.

Er sjeldent store problemer så lenge man har en plan 👍
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA