Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nissan Leaf eller eGolf?

Startet av Eltempogigante, fredag 15. mai 2020, klokken 22:32

« forrige - neste »

Eltempogigante

Nissan reklamerer med kampanjetilbud på 239 000, men når det kom til stykket kostet det ca 300 000 med bilen ferdig registrert med metallic og vinterdekk osv.
Volkswagen har kampanje på 264 000, men jeg har ikke hørt hva reell pris blir.
Hvor mye kan man prute på disse prisene?
Hvilken bil anbefaler du om driftssikkerhet og innbyttepris om 5 år er viktig?
Begge har ca lik rekkevidde som dekker mitt behov.

Asterix

Har akkurat grublet på det spørsmålet selv. Endte opp med eGolf etter å ha prøvekjørt begge. Fikk prutet eGolfen (Exclusive) til 290 ferdig på veien med alt utstyr. Leaf hadde endt rundt det samme. Synes Leafen var en langt kjipere bil, det var som å gå 10-15 år tilbake i tid å sette seg inn i den. Synes også kjøreegenskapene til golfen var bedre. Det «elbil tekniske» kan jeg ikke nok om til å uttale meg om. Driftssikkerheten like så, men ingen av disse to er vel belemret med veldig mye feil...? Skulle jeg ha valgt Leaf måtte det blitt kjipeste variant med 62kw, kun for rekkeviddens del, men synes da det er mye penger for det som etter min mening er en litt middels stusselig bil. Fordelen til Leaf er vel noen flere liter bagasjeromsplass, om enn noe mer upraktisk utformet.

Edison

Har akkurat kjøpt bil sjølv, og vurderte desse to før eg landa på ein 1 år gamal Ioniq til rett over 200k.

Eg hadde nok gått for e-Golf heller enn Leaf 40. Finare interiør og høgare kvalitetsfølelse. Betre seter. Kanskje den rimelegaste Leafen til 250 000 om utstyr ikkje er så viktig. Desse kan du nok prute under 200k for 2018-modellen, men ny bil med nye dekk osv. er det jo verd å betale litt ekstra for.

Eg likte meg betre i Ioniqen enn i Leafen, mens Golf kanskje var hakket over den igjen. Mitt valg blei Ioniq på grunn av at eg forventer lågare verditap på ein eitt år gamal bil til ca. 220k enn på ein ny til 300k, når alle bilane har ganske lik rekkevidde og størrelse. Leaf og Golf var vanskelegare å finna brukt ned mot 200k.

Eltempogigante

Sitat fra: Asterix på fredag 15. mai 2020, klokken 22:54
Har akkurat grublet på det spørsmålet selv. Endte opp med eGolf etter å ha prøvekjørt begge. Fikk prutet eGolfen (Exclusive) til 290 ferdig på veien med alt utstyr. Leaf hadde endt rundt det samme. Synes Leafen var en langt kjipere bil, det var som å gå 10-15 år tilbake i tid å sette seg inn i den. Synes også kjøreegenskapene til golfen var bedre. Det «elbil tekniske» kan jeg ikke nok om til å uttale meg om. Driftssikkerheten like så, men ingen av disse to er vel belemret med veldig mye feil...? Skulle jeg ha valgt Leaf måtte det blitt kjipeste variant med 62kw, kun for rekkeviddens del, men synes da det er mye penger for det som etter min mening er en litt middels stusselig bil. Fordelen til Leaf er vel noen flere liter bagasjeromsplass, om enn noe mer upraktisk utformet.
Da er du god til å prute  :)
Jeg har fått tilbud på 305 (eGolf Exclusive) og 298 (Leaf Tekna) med valgfri farge metallic og vinterdekk, og VW har også med en tre års serviceavtale.
Begge forhandlere kaller det kampanjepriser, så jeg vet ikke hvor mye rom det er for pruting her, men hvis du fikk eGolf 15 lavere er det nok muligheter ;)

Asterix

Det er definitivt rom for å prute på eGolf til 305! Jeg fikk tilbud fra to forskjellig forhandlere, Møller i Oslo på 294 og Møller litt utenfor Oslo til 290. Begge var Exclusive med serviceavtale, vinterdekk etc. Tror riktignok de begynner å bli litt begrenset på fargeutvalg, mørk grå var ikke tilgjengelig f.eks.

Eltempogigante

Sitat fra: Asterix på mandag 18. mai 2020, klokken 09:53
Det er definitivt rom for å prute på eGolf til 305! Jeg fikk tilbud fra to forskjellig forhandlere, Møller i Oslo på 294 og Møller litt utenfor Oslo til 290. Begge var Exclusive med serviceavtale, vinterdekk etc. Tror riktignok de begynner å bli litt begrenset på fargeutvalg, mørk grå var ikke tilgjengelig f.eks.
:+1: Var det første tilbudet deres, eller revidert tilbud etter din pruting?

Kitchendog

Hadde helt klart gått for E-golf uansett om den skulle koste 10-15 000,- ekstra. Mye mer premiumfølelse i den!

Asterix

Sitat fra: Eltempogigante på mandag 18. mai 2020, klokken 11:36
:+1: Var det første tilbudet deres, eller revidert tilbud etter din pruting?
Det var deres første tilbud, men jeg var der i utgangspunktet for å se på en brukt eGolf. De mente prisdifferansen opp til ny bil var liten, så da ba jeg om et meget godt tilbud på ny. Nevnte også at Nissan kjører en kampanje og at jeg vurderte Leaf...  ;) Fikk da skriftlig tilbud fra Møller på 294.

Eltempogigante

Sitat fra: Asterix på mandag 18. mai 2020, klokken 20:12
Sitat fra: Eltempogigante på mandag 18. mai 2020, klokken 11:36
:+1: Var det første tilbudet deres, eller revidert tilbud etter din pruting?
Det var deres første tilbud, men jeg var der i utgangspunktet for å se på en brukt eGolf. De mente prisdifferansen opp til ny bil var liten, så da ba jeg om et meget godt tilbud på ny. Nevnte også at Nissan kjører en kampanje og at jeg vurderte Leaf...  ;) Fikk da skriftlig tilbud fra Møller på 294.
Da var du god til å forhandle og/eller heldig med timingen, for min lokale forhandler var helt urokkelig på pris da de hadde to biler igjen og tre uker igjen av kampanjeperioden  ::)
Det ble Leaf her pga 25.000 lavere pris og 5.000 høyere innbyttepris. Håper jeg blir fornøyd  :)

xyzzy

Sitat fra: Eltempogigante på fredag 15. mai 2020, klokken 22:32
Nissan reklamerer med kampanjetilbud på 239 000, men når det kom til stykket kostet det ca 300 000 med bilen ferdig registrert med metallic og vinterdekk osv.
Volkswagen har kampanje på 264 000, men jeg har ikke hørt hva reell pris blir.
Hvor mye kan man prute på disse prisene?
Hvilken bil anbefaler du om driftssikkerhet og innbyttepris om 5 år er viktig?
Begge har ca lik rekkevidde som dekker mitt behov.

En stor ulempe med Leaf er at de lader via Chademo, som er en død standard utenfor Japan. USA/Europa bruker CCS. De fleste ladestasjoner har begge deler, men det har begynt å komme stasjoner uten Chademo nå.

I praksis vil det nok fungere greit nå, men kan bli et problem om noen år.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA