Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prioriteringen opp mot hurtigladere.

Startet av Elbilforum admin, fredag 15. mai 2020, klokken 16:46

« forrige - neste »

Elbilforum admin

MODERATOR
Dette er en tråd som er klipt ut av denne tråden:  https://elbilforum.no/index.php?topic=7959.0

Grunnen til klippingen er at disse postene ligger for langt fra temaet i den første tråen.
Videre ser jeg at mange av de utklipte postene har verdi i seg selv og belyser forhold som er av interesse.
Det er derfor jeg ikke har slettet de, men opprettet en ny tråd.
Posten etter denne er litt mangelfull, men det skal ikke cra ha ansvaret for.
Det bare ble slik da jeg delte opp den originale tråden.

MVH
Moderator

cra

#1
Sitat fra: Handyman på onsdag 28. oktober 2020, klokken 11:40
enig, men antar at du snakker Superchager (SuC) og ikke Service centre (SC)?

Du mener SuperCharger (SC) eller Service Center (SeC)?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Motorwatt

Sitat fra: cra på onsdag 28. oktober 2020, klokken 12:32
Sitat fra: Handyman på onsdag 28. oktober 2020, klokken 11:40
enig, men antar at du snakker Superchager (SuC) og ikke Service centre (SC)?

Du mener SuperCharger (SC) eller Service Center (SeC)?
Så er vi igang igjen.....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

cra

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 28. oktober 2020, klokken 12:33
Sitat fra: cra på onsdag 28. oktober 2020, klokken 12:32
Du mener SuperCharger (SC) eller Service Center (SeC)?
Så er vi igang igjen.....

Ja, ikke skjønner jeg hvorfor noen fant på å endre det fra slik det var i starten. Skulle jeg gjette så måtte det være noen av samme ulla som en viss AP-politiker i Alta som syntes at SuC lå passe nært optil SUCK. Uansett så heter det jo servicesenter på norsk, så kanskje det er på tide å ta tilbake SS som noe positivt?

Uansett er det bra det bygges ut flere, så får vi håpe at selv politikerne i Alta tar til vett og kikker ut av gammene sine og ser at verden har gått videre. Alternativt at en detektiv finner et alternativt sted i nærheten (er klar over at "i nærheten" er relativt der oppe).
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

1000kwh

Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 05. januar 2021, klokken 14:36
Sitat fra: Handyman på tirsdag 05. januar 2021, klokken 14:15
Å kalle plasseringene ved Ålgård og Arendal (Stoa) for "i by" vil være å definere begrepet en svært vidt. De går mer under definisjonen transportknutepunkt, akkurat som ved Lillesand. Men det er helt klart at de andre er "byladere" som ikke er vanlig. Tesla tar kanskje hensyn til at flere i større byer ikke har mulighet til hjemmelading?

Litt usikker på disse byladerne. Antar de fremdeles primært er tiltenkt tilreisende. Jeg ville i alle fall aldri basert meg på å måtte knote meg ned i det phuset for å lade. Mange mer fristende ladetilbud for de aller fleste
Synes det er genialt siden man ofte reiser til disse byene på ferie. Da er det mye mer praktisk å skaffe seg strøm i byen enn å måtte planlegge alt rundt stasjonene som ligger godt utenfor.

Magnus Hansen

#5
I utgangspunktet tenker jeg sakteladere på hotellet er mye mer praktisk enn hurtiglader i et P-hus. Med hurtiglader må man jo nesten være der mens det lades. Evnt komme tilbake etter forholdsvis kort tid

Storg

Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 05. januar 2021, klokken 15:11
I utgangspunktet tenker jeg sakteladere på hotellet er mye mer praktisk enn hurtiglader i et P-hus. Med hurtiglader må man jo nesten være der mens det lades. Evnt komme tilbake etter forholdsvis kort tid
Ikke glem at i Oslo så er det mange med bil som ikke har garasje/ladeplass. Og når kommunene gjør det dyrere/komplisert å lade, så er mange kunder som kan tenke seg å svinge innom en SuperCharger og få litt strøm fort.


Sent from my iPhone using Tapatalk

ToWalkOrDrive

Ja, føler dette er et godt kjøpsargument når folk er i ferd med å vurdere Skoda Enyaq.... at dersom en f.eks. besøker noen i Oslo i 3-4 dager, ved en bygård hvor det før var en vei med elbillading, men nå er parkering forbudt for å gjøre Oslo grønnere, så kan en nå kjøre et kort stykke for å lade...men, ja, det vil og være en håndsrekking til de som ikke har lademuligheter hjemme i Oslo, slik at de og kan kjøpe elbil. Regner med at Tesla har kalkulert nøye før de går i gang med dette....at bilene tåler mye superlading....hvis ikke hadde de nok ikke satt i gang med det. Vil jo og være bra for de som har vært / skal på hyttetur, og så glemte de å sette bilen på lading kvelden / før....
Tesla Model Y                         2021-

Magnus Hansen

Dog er det en ganske liten andel av Oslos befolkning som bor nær dette phuset. Og for de fleste går det raskere å kjøre ut av bykjernen enn å prøve komme seg inn til ring 1

Stig-Arne

Sitat fra: Leafy på tirsdag 05. januar 2021, klokken 18:19
Sitat fra: np på tirsdag 05. januar 2021, klokken 13:27
Ser VELDIG bra ut! Plutselig er også turen nordover til Lofoten langt lettere å gjøre til sommeren, gitt at de holder Q2´21 timeplanen på dem. (Gambling, I know...) Gode nyheter, likevel! Mange gode lokasjoner over hele landet! Her gledes!  :+1:

Lofoten med Tesla er i dag helt uproblematisk med dagens SuC nettverk  ;)
Uten noe på kroken ja.
Synes det hyles å skrikes litt for høyt ennå hvor tett SuC nettverket er blitt, er mange store hull å tette ennå. Bør ikke være mer enn 100 km i mellom hver lader.

DagfinnN

Sitat fra: Stig-Arne på tirsdag 05. januar 2021, klokken 19:10
Uten noe på kroken ja.
Synes det hyles å skrikes litt for høyt ennå hvor tett SuC nettverket er blitt, er mange store hull å tette ennå. Bør ikke være mer enn 100 km i mellom hver lader.
Mye vil ha mer. Ta en titt på Ionity nettverket i nord
https://scontent.fsvg2-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/136316708_10158458463741154_556628457925730104_n.jpg?_nc_cat=109&ccb=2&_nc_sid=825194&_nc_ohc=uI1HN8wWZ3sAX8l1EFF&_nc_ht=scontent.fsvg2-1.fna&oh=903481c11b2739d1a7fe1e9e5e3f207d&oe=601BDCCD
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Stig-Arne

Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 05. januar 2021, klokken 20:35
Sitat fra: Stig-Arne på tirsdag 05. januar 2021, klokken 19:10
Uten noe på kroken ja.
Synes det hyles å skrikes litt for høyt ennå hvor tett SuC nettverket er blitt, er mange store hull å tette ennå. Bør ikke være mer enn 100 km i mellom hver lader.
Mye vil ha mer. Ta en titt på Ionity nettverket i nord
https://scontent.fsvg2-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/136316708_10158458463741154_556628457925730104_n.jpg?_nc_cat=109&ccb=2&_nc_sid=825194&_nc_ohc=uI1HN8wWZ3sAX8l1EFF&_nc_ht=scontent.fsvg2-1.fna&oh=903481c11b2739d1a7fe1e9e5e3f207d&oe=601BDCCD

Er egentlig ikke så interessant. Hvor mange år har Ionity bygget mot Tesla egentlig?

DagfinnN

Sitat fra: Stig-Arne på tirsdag 05. januar 2021, klokken 20:50
Er egentlig ikke så interessant. Hvor mange år har Ionity bygget mot Tesla egentlig?
Tja - det er det sikkert noe som vet. Poenget er at Ionity gikk ut med svært høg sigarføring. Nå ser det ut som om mye av røyken har fordunstet.
Samtidig er det måte på hvor tett laderne til Tesla kreves og være. Under 100 km landet over er nok helt utopisk.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Avh

Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 05. januar 2021, klokken 22:00
Sitat fra: Stig-Arne på tirsdag 05. januar 2021, klokken 20:50
Er egentlig ikke så interessant. Hvor mange år har Ionity bygget mot Tesla egentlig?
Tja - det er det sikkert noe som vet. Poenget er at Ionity gikk ut med svært høg sigarføring. Nå ser det ut som om mye av røyken har fordunstet.
Samtidig er det måte på hvor tett laderne til Tesla kreves og være. Under 100 km landet over er nok helt utopisk.

Vi som starta med (0) 6 ladere i Norge ler litt av den (Under100)
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Simen1

Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 05. januar 2021, klokken 20:35Mye vil ha mer. Ta en titt på Ionity nettverket i nord
Hva skal man med Ionity dersom Tesla åpner sitt nettverk for alle? Ingen kommer til å huske ordet Ionity om 10 år. Dette tiårets Betamax.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA