Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilferie: lading på campingplasser

Startet av Turbato, fredag 15. mai 2020, klokken 11:11

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

#15
Sitat fra: automat på fredag 15. mai 2020, klokken 20:49
Sitat fra: Svein_H på fredag 15. mai 2020, klokken 19:29
Sitat fra: automat på fredag 15. mai 2020, klokken 19:10
Campingplasser burde følge med tiden, og ha type 2 ladestasjoner. Unødvendig at kundene deres må lade på gamle slitne stikkontakter. De kan begynne med å sette opp noen ved resepsjonsområdet/servicehuset, og så utvide etterhvert.

Jeg antar at dette innlegget er ment som en spøk. Skal de sette opp pumper for bensin og diesel også da, siden de fleste av kundene deres fortsatt bruker dette som drivstoff?

Maken til arrogant og helt-på-trynet holdning opplever jeg heldigvis sjelden i hverdagen. Mener du seriøst at du som elbileier skal kunne kreve lademulighet for bilen din på hver eneste ledige stikkontakt der du måtte finne på å parkere? Ikke rart elbileiere får et dårlig rykte ...

Selvfølgelig ikke noen spøk. Campingturister forventer rene dasser, og varmt vann i dusjen. Og nå lademulighet for elbilen. Som man selvfølgelig betaler for.

Skal elbil fungere enkelt og greit for folk flest, så må man ha mulighet til å lade der man parkerer. Istedet for å stå i eviglange hurtigladerkøer. De aktørene som tilbyr gode lademuligheter får et konkurransefortrinn. Det er bare ikke alle servicebedrifter som har skjønt det ennå.

Automat :+1: her er det sikkert flere meninger men jeg mener at de norske campingplassene vil trolig se det som inntekts bringende å tilrettelegge for gode lademuligheter på camping plassen.

Har du sett den der de drar vogn? Der er nettopp dette med behov for lademuligheter på camping plassene et tema👍👍.
Flott video: 


https://youtu.be/Bdrs45I_-o0

arnkl

Sitat fra: Svein_H på fredag 15. mai 2020, klokken 18:17
Sitat fra: arnkl på fredag 15. mai 2020, klokken 17:53
Sjekk med Camingplassen på førehand om det er er mogeleg å lade. Eg har opplevd at nokon har nekta det, fordi dei var redde for at sikringa skulle ryke!!

Viss ein ikkje får lade, så vil eg anbefale å gi tydeleg beskjed om at ein då prøvar nokre andre.

Det var da en unødvendig krass og negativ holdning syns jeg. Strømuttakene på campingplasser er i utgangspunktet tiltenkt faststrøm for campingvogner for at de skal slippe å bruke 12V-batteriet når de er på besøk, og er ikke dimensjonert for elbillading. Helt på sin plass å spørre på forhånd ja, men du trenger ikke kappe hue av de om de sier nei.

Sjølvsagt vil eg velje nokre andre som kan tilby lading, dersom det er eit alternativ. Å starte med fullada bil er gull verdt. Det skadar absolutt ikkje at overnattingsbedrifter opplever at mangel på dette gir tapt sal. Det er nok den mest effektive måten å få dei til å innsjå nytten av eit godt ladetilbod.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

elektrolux

Om både campingplasseiere og elbilister læres opp i at 6A/1400W holder til å lade bilen er mye vunnet. Gir ca 10 km/t ladehastighet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

automat

Sitat fra: elektrolux på mandag 18. mai 2020, klokken 13:44
Om både campingplasseiere og elbilister læres opp i at 6A/1400W holder til å lade bilen er mye vunnet. Gir ca 10 km/t ladehastighet.
Det er alt for dårlig, med mindre man ønsker å ha bilene stående ved ladestasjonene i flere døgn. Spørs om det er noen god strategi for å holde på gjestene.

Man bør minst ha 7,2kW, slik at man kan lade et stort batteri over natta.

Jeg vil tro at campingplasser har mye ledig effekt deler av døgnet, som på nattestid. Laststyring mot hovedsikring kan derfor være lurt.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Electric cars in Norway

automat :+1: enig. Det må stilles krav om gode løsninger.

Magnus Hansen

#20
Kravstor gjeng. Minst 7.2kW for å være fornøyd faktisk  :o

Og skjønner ikke helt hvorfor lavere effekt skulle være dårlig taktikk for å holde på kundene. Da må de jo boende lenger før batteriene blir ladet. Gjester som raser videre etter bare én natt er vel kanskje ikke de beste kundene uansett?

automat

Det bør vel helst være andre ting enn å vente på at bilen blir ferdigladet, som gjør at man ønsker å bli lenger.

Og de kundene som er inn på kvelden, og ut på morgenen er kanskje ikke de beste kundene. Men hvis alternativet er å få færre kunder, fordi disse overnatter/lader et annet sted, så er det kanskje ikke så dumt å kunne tilby litt effekt.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Magnus Hansen

Nå drar ikke jeg på campingplasser, men ut fra denne tråden så høres det ut som man skiller seg positivt ut også hvis man hadde tilrettelagt for feks 2kW

RJK

Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 18. mai 2020, klokken 22:28
Nå drar ikke jeg på campingplasser, men ut fra denne tråden så høres det ut som man skiller seg positivt ut også hvis man hadde tilrettelagt for feks 2kW

For mange ville det vært tilstrekkelig til å få ladet bilen passelig opp til turer i området, samtidig som man f.eks. bruker strøm til "Camper mode/Utility mode" og tilsvarende. Blir man 2-3 ager ihvertfall, så får man ladet greit på det.

Å ha moen uttak som lader raskere, gjerne 7,2/7,4, gjør at de som må ha strøm til neste dags kjøring eller ihvertfall frem til lunsjpausen, får et tilbud de kan være fornøyd med.

Er med campere som med annet folk, det finnes mye forskjellig. Noen er fornøyd med helårsplass, andre vil kun ha for 2-4 uker i sommerferien, noen er bare på gjennomreise til målet for turen, og atter andre vil se så mye som mulig på kortest mulig tid, og er sjeldent mere enn en dag per sted, om de ikke skal rekke mange attraksjoner i nærområdet eller attraksjoner som gjerne tar ihvertfall en god dag å besøke, som f.eks. Kongeparken, Trollparken eller Tusenfryd.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

automat

Jeg tror 7,2 kW er et godt kompromiss. De fleste kan da få fullt batteri over natten. 22kW vil føre til at biler blir stående fulladet koblet tilladestasjon store deler av natten, og da er det bedre å fordele denne effekten på tre 7,2kW ladere. Eller kanskje 6 lastbalanserte Zaptec?

Å tilby 6-10A enfaslading fører til at biler blir stående uforholdsvis lenge ved laderen, som gjør at man må ha flere ladepunkt enn man i egentlig trenger.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

Sitat fra: automat på tirsdag 19. mai 2020, klokken 08:06
Jeg tror 7,2 kW er et godt kompromiss. De fleste kan da få fullt batteri over natten. 22kW vil føre til at biler blir stående fulladet koblet tilladestasjon store deler av natten, og da er det bedre å fordele denne effekten på tre 7,2kW ladere. Eller kanskje 6 lastbalanserte Zaptec?

Å tilby 6-10A enfaslading fører til at biler blir stående uforholdsvis lenge ved laderen, som gjør at man må ha flere ladepunkt enn man i egentlig trenger.

Campingplassene har som regel strøm til bobil og campingvogn på stedet, også for flere teltplasser er strøm tilgjengelig. Det er mer fornuftig for de fleste å kunne få lov å koble til "hjemmeladeren" der, og få ladet noe.

Det er vel det som er det problematiske, da strømanlegget har underkapasitet på/er underdimensjonert for å ha flere elbiler stående å trekke strøm samtidig, spesielt når flere prøver å få full guffe.

Så kan de mer enn gjerne ha 2-4 plasser eller mere med 7,2 kW for de som trenger hurtigere lading. Og trenger man enda mere enn det, så kan man forhåndsfylle på hurtiglader eller lynlader først, og toppe opp med "sakte"-lading på plassen.

Man forventer ikke hurtigladestasjon på enhver campingstasjon, selv om det sikkert hadde vært en kjekk "nabo" å ha.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

THE

Sitat fra: elektrolux på mandag 18. mai 2020, klokken 13:44
Om både campingplasseiere og elbilister læres opp i at 6A/1400W holder til å lade bilen er mye vunnet. Gir ca 10 km/t ladehastighet.

Eller ca 3 km/t når man er på campingtur med elbil og campingvogn. Hvis man stopper kun for å overnatte, og kjøre videre dagen etter hjelper det lite med 6A lading i 10-12 timer.

Det begynner jo å komme en del campingplasser med tilbud om elbillading, og forhåpendligvis vil flere campingplasseiere se hvor viktig det er å kunne tilby lading av elbil denne sommeren.

Her er et par plasser som reklamerer med ladeeffekt utover 16A.
http://www.hokksund-camping.no/campingplassen/
https://www.lydhusstranda.no/kopi-av-vogner-til-salgs-1

Noen campingplasser ligger rett ved kommersielle hurtigladere/type2 ladere, og informerer om det på hjemmesiden.
https://online.camping.no/visit/?id=263500&lang=nb

På mange andre plasser som ikke har lagt spesielt til rette for elbil vil man nok få lov til å lade hvis man spør ved booking og/eller innsjekk. Det vil da være naturlig at man må betale ekstra for strømmen, og også at man forholder seg til 8/10A lading hvis det er på "vanlig" stikkontakt som fremdeles er normalt strømuttak på norske campingplasser.

I Danmark fikk jeg lade på campingplassen, og fikk da levert ut måler for å plugge i stikkontakt og betalte etter forbrukte kWh. En veldig grei løsning synes jeg.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Vesel

#27
1,4-3,7 kW/6-16 A blir lite for oss som har batteri med 60 kWh+ kapasitet og bare ønsker å bruke campingplassen til overnatting. Fra 5,8 kw/25 A derimot, så begynner vi å snakke. 7,4 kW/32 A+ bør være nok for de aller fleste.

På den annen side så camper jeg gjerne bare i bilen et sted langs veien, gjerne nær en billig supercharger. Sparer tid og penger, og slipper å sove på et ekkelt motell eller en campinglass. Overnattet slik tre netter på vei til og fra Italia sommeren som var. I en Model 3 er det bare å legge ned baksetene, rulle ut en tynn madrass og legge seg til å sove. Bagasjen kan man stue i forsetene. Synes dette var helt supert, med klimaanlegg på hele natta, og gjerne Netflix på skjermen. Gjør det gjerne igjen. I Tyskland er det veldig greit, for der har de dusj som alle kan bruke ved omtrent halvparten av veistasjonene.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Magnus Hansen

De to eksemplene over som tilbyr forholdsvis rask lading har jo dette på et annet sted enn du har vogna. Så da blir det å flytte bilen. Sette på laderen og betale per minutt. Huske å stoppe lading. Flytte bilen igjen. Virker klønete etterhvert som stadig flere biler blir elektriske. Ender jo bare opp med ladekøer og masse trafikk internt på området

Vet heller ikke hvor realistisk det er å tilby et par hundre biler 7.4kW lading på plassen. Blir jo fullstendig massakrert av effektavgiften. Må i alle fall ha lastdeling slik at det strupes betraktelig. Men igjen er det ikke skalerbart til en fremtid hvor alle har elbil og alle vil lade fullt i løpet av natta. Tipper at man også i fremtiden må basere seg på hurtiglading..

jkirkebo

Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 19. mai 2020, klokken 14:00
Vet heller ikke hvor realistisk det er å tilby et par hundre biler 7.4kW lading på plassen. Blir jo fullstendig massakrert av effektavgiften.

Nei, om det lades et par hundre biler hver natt så betyr effektavgiften fint lite. La oss si i snitt 8 timer på 7,4kW pr. bil. Det er 200*8*7,4=11.840kWh på en natt, eller ~360.000kWh på en måned.

Effektavgiften blir anslagsvis 200*7,4*60=ca. 89.000,-

89.000 kroner delt på 360.000kWh er under 25 øre per kWh. Gitt at den vanlige nettleien er mye lavere når man betaler effektavgift gir dette en strømpris som sannsynligvis ligger lavere enn det man betaler hjemme.

Massakrert av effektavgiften blir man kun om de 200 bilene kun lader en natt pr. måned og så lader ingen de andre 29-30 nettene.

Om campingplassen i dette tilfellet tar et påslag på 50 øre/kWh får de et overskudd på 180.000,- pr. måned. Om sesongen er 6 måneder lang gir det over en million i overskudd på strømsalg. Det er 5400,- pr. ladeplass, noe som fint bør dekke etablering av de 200 plassene om man avskriver de over f.eks 10 år.

Kundene klager neppe på at de må betale 130-150 øre/kWh for strømmen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA