Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilferie: lading på campingplasser

Startet av Turbato, fredag 15. mai 2020, klokken 11:11

« forrige - neste »

Turbato

Det blir vel norgesferie i elbil på mange i år, hvor lading om natten blir å foretrekke. Jeg er ny med elbil og kan fint lite om lading som ikke er hjemmelading eller hurtiglading. Hva bør man ha med seg i bilen av andre kabler eller adaptere i sommer? Kan man for eksempel lade bilen på bobilplasser på campingplassene, har de vanlig stikkontakt eller snakker vi røde eller blå industrikontakter? Går det for det samme om man kjøper 16A eller 32A adapter? Ja, dere skjønner tegninga.

Lars C. Krogenæs

Campingplasser har ofte industriplugg 16A 1-fas. Kjøp en overgang fra CEE til Schuko.
https://www.clasohlson.com/no/Overgangsadapter-CEE-230-V-til-Schuko/p/36-7850

Utover det vil det ikke være særlig behov for adaptere og overganger.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

arnkl

Sjekk med Camingplassen på førehand om det er er mogeleg å lade. Eg har opplevd at nokon har nekta det, fordi dei var redde for at sikringa skulle ryke!!

Viss ein ikkje får lade, så vil eg anbefale å gi tydeleg beskjed om at ein då prøvar nokre andre.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Svein_H

Sitat fra: arnkl på fredag 15. mai 2020, klokken 17:53
Sjekk med Camingplassen på førehand om det er er mogeleg å lade. Eg har opplevd at nokon har nekta det, fordi dei var redde for at sikringa skulle ryke!!

Viss ein ikkje får lade, så vil eg anbefale å gi tydeleg beskjed om at ein då prøvar nokre andre.

Det var da en unødvendig krass og negativ holdning syns jeg. Strømuttakene på campingplasser er i utgangspunktet tiltenkt faststrøm for campingvogner for at de skal slippe å bruke 12V-batteriet når de er på besøk, og er ikke dimensjonert for elbillading. Helt på sin plass å spørre på forhånd ja, men du trenger ikke kappe hue av de om de sier nei.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

DeepFu

Etter husken så tror jeg at jeg oftere har møtt Schuko enn CEE på norske campinger. Og da er det som regel 10A. I Sverige er CEE mye mer vanlig. Men det blir jo ikke så aktuelt i år...
Har jeg betalt for strøm, og ser at jeg kan justere meg ned på det kursen er godkjent for, så lader jeg ved behov. Har egentlig aldri vært så aktuelt, men har gjort det noen ganger hvor det har vært langt til første SuC.
Ha med en skikkelig skjøteledning. Ikke alltid strømboksene står veldig praktisk plassert.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

automat

Campingplasser burde følge med tiden, og ha type 2 ladestasjoner. Unødvendig at kundene deres må lade på gamle slitne stikkontakter. De kan begynne med å sette opp noen ved resepsjonsområdet/servicehuset, og så utvide etterhvert.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Svein_H

Sitat fra: automat på fredag 15. mai 2020, klokken 19:10
Campingplasser burde følge med tiden, og ha type 2 ladestasjoner. Unødvendig at kundene deres må lade på gamle slitne stikkontakter. De kan begynne med å sette opp noen ved resepsjonsområdet/servicehuset, og så utvide etterhvert.

Jeg antar at dette innlegget er ment som en spøk. Skal de sette opp pumper for bensin og diesel også da, siden de fleste av kundene deres fortsatt bruker dette som drivstoff?

Maken til arrogant og helt-på-trynet holdning opplever jeg heldigvis sjelden i hverdagen. Mener du seriøst at du som elbileier skal kunne kreve lademulighet for bilen din på hver eneste ledige stikkontakt der du måtte finne på å parkere? Ikke rart elbileiere får et dårlig rykte ...
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

OhmPaPa

Jeg har flere ganger ladet på 16A-kursen på campinger. Skrur da ned så bilen kun tar 10A. Aldri fått noen kommentarer fra camping-ledelsen.

Når har hatt vogn på camping om vinteren så har jeg ofte tatt ut alle 16A i flere dager i strekk når det er kaldt og ALDEn har stått på døgnet rundt. Litt mere småstrøm her og der samtidg som varmen står på. Om natten har den vel brukt mindre når jeg skrur ned termostaten. 32 grader minus går greit på denne måten.

Vesel

Sitat fra: Svein_H på fredag 15. mai 2020, klokken 19:29
Jeg antar at dette innlegget er ment som en spøk. Skal de sette opp pumper for bensin og diesel også da, siden de fleste av kundene deres fortsatt bruker dette som drivstoff?

Maken til arrogant og helt-på-trynet holdning opplever jeg heldigvis sjelden i hverdagen. Mener du seriøst at du som elbileier skal kunne kreve lademulighet for bilen din på hver eneste ledige stikkontakt der du måtte finne på å parkere? Ikke rart elbileiere får et dårlig rykte ...
Han krever da ingenting, så slutt å kverulere. Det eneste han sier er at campingplasser også burde skaffe seg type 2-ladeplasser, slik som omtrent hele resten av landet har gjort nå. Når matvarebutikker, hoteller, arbeidsplasser, ferjer og parkeringshus har ladestasjoner, så klarer campingplasser det også. Om ikke så er det greit nok, men da bør de forvente å miste gjester til moteller, hoteller eller andre campingplasser som har dette
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Øyvind.h

Sitat fra: Svein_H på fredag 15. mai 2020, klokken 19:29
Sitat fra: automat på fredag 15. mai 2020, klokken 19:10
Campingplasser burde følge med tiden, og ha type 2 ladestasjoner. Unødvendig at kundene deres må lade på gamle slitne stikkontakter. De kan begynne med å sette opp noen ved resepsjonsområdet/servicehuset, og så utvide etterhvert.

Jeg antar at dette innlegget er ment som en spøk. Skal de sette opp pumper for bensin og diesel også da, siden de fleste av kundene deres fortsatt bruker dette som drivstoff?
Hmm. Mener du at destinasjonsladere er en spøk? Det finnes jo nå på omtrent alle hoteller og kjøpesentere.
Å grave ned bensin/diesel reservoarer og installere pumpestasjoner høres ut som et helt annet kostnadsbilde, og det er heller ikke noe behov all den tid fossilbiler bruker 2 min på fylling og har 3-4x rekkevidden.

Det du siterte klarer jeg ikke hisse meg opp over, for det er jo standard for andre overnattingssteder å tilby lading nå i 2020.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

automat

Sitat fra: Svein_H på fredag 15. mai 2020, klokken 19:29
Sitat fra: automat på fredag 15. mai 2020, klokken 19:10
Campingplasser burde følge med tiden, og ha type 2 ladestasjoner. Unødvendig at kundene deres må lade på gamle slitne stikkontakter. De kan begynne med å sette opp noen ved resepsjonsområdet/servicehuset, og så utvide etterhvert.

Jeg antar at dette innlegget er ment som en spøk. Skal de sette opp pumper for bensin og diesel også da, siden de fleste av kundene deres fortsatt bruker dette som drivstoff?

Maken til arrogant og helt-på-trynet holdning opplever jeg heldigvis sjelden i hverdagen. Mener du seriøst at du som elbileier skal kunne kreve lademulighet for bilen din på hver eneste ledige stikkontakt der du måtte finne på å parkere? Ikke rart elbileiere får et dårlig rykte ...

Selvfølgelig ikke noen spøk. Campingturister forventer rene dasser, og varmt vann i dusjen. Og nå lademulighet for elbilen. Som man selvfølgelig betaler for.

Skal elbil fungere enkelt og greit for folk flest, så må man ha mulighet til å lade der man parkerer. Istedet for å stå i eviglange hurtigladerkøer. De aktørene som tilbyr gode lademuligheter får et konkurransefortrinn. Det er bare ikke alle servicebedrifter som har skjønt det ennå.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Jepp, type 2 lading burde enhver campingplass tilby.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Har selv et taktelt i bestilling nå, og ønsker fortrinnsvis å kunne bruke en liten vifteovn til å holde varmen om det skulle bli kjølig. Dessuten tenker jeg at en oppblåsbar madrass bak i bilen vil fungere godt om jeg og får med sønnen min og dama hans. Og da er det ønskelig å bruke campermode.

Skal det fungere, trenger jeg mulighet til å koble bilen til et stikk, og da vil jeg tenke at en CEE-kontakt er mer enn tilstrekkelig. Setter hjemmeladeren til 8A, så tar den neppe mere enn anlegget tåler.

Det er en selvfølge å spørre om det aksepteres, og regner med jeg må betale for strømmen, til høyere pris enn hjemme. Men om campingplassen ikke tillater det, så må jeg selvsagt kunne si at da må jeg dessverre vurdere andre steder, på samme måte som jeg valgte bort et hotell i Tyskland fordi de ikke hadde ledig på destinasjonsladeren de faktisk hadde.

Hotellet var dyrere enn jeg egentlig hadde tenkt å bruke på overnatting, men lademuligheten fristet for videre kjøring, men da de hverken kunne love meg dette eller parkering, så da takket jeg høflig nei og valgte et rimeligere hotell med parkering men ingen lading, da jeg ikke fant andre hotell med ledig ladeplass.

Det kommer selvsagt an på hvordan man ordlegger seg, men det er nå tross alt jeg som skal benytte etablissementet, og da kan de risikere å miste kunder om de ikke har de fasiliteter som etterspørres. Klarer ikke på noen som helst måte å anse dette som frekt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

DeepFu

Sitat fra: Svein_H på fredag 15. mai 2020, klokken 19:29
Sitat fra: automat på fredag 15. mai 2020, klokken 19:10
Campingplasser burde følge med tiden, og ha type 2 ladestasjoner. Unødvendig at kundene deres må lade på gamle slitne stikkontakter. De kan begynne med å sette opp noen ved resepsjonsområdet/servicehuset, og så utvide etterhvert.

Jeg antar at dette innlegget er ment som en spøk. Skal de sette opp pumper for bensin og diesel også da, siden de fleste av kundene deres fortsatt bruker dette som drivstoff?

Maken til arrogant og helt-på-trynet holdning opplever jeg heldigvis sjelden i hverdagen. Mener du seriøst at du som elbileier skal kunne kreve lademulighet for bilen din på hver eneste ledige stikkontakt der du måtte finne på å parkere? Ikke rart elbileiere får et dårlig rykte ...
Campingplasser i dag er mer enn et jorde med en utedass i skogkanten. Campere i dag forventer ofte både tilkobling til vann og avløp i tillegg til strøm. Og aller helst skal oppstillingsplassen være i vater og asfaltert. At da elbileiere ikke synes det er urimelig med noen type2-ladere må være helt innafor. Det er ingen som forventer det på alle oppstillingsplassene, men NOEN ladeplasser hadde vært veldig hyggelig. Når jeg leter etter overnatting /camping er lademulighet på eller nært høyt oppe på lista.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Jejl

Har ladet teslaen 3 ganger på campingplass, 2 ganger på schuko og en med rødt adapter. 2 av gangene ville de ikke ha ekstra betaling, mens den siste ville ha en hundrelapp.
Har aldri opplevd å få nei.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA