Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilferie: lading på campingplasser

Startet av Turbato, fredag 15. mai 2020, klokken 11:11

« forrige - neste »

automat

Har en campingplass lov til å tilby lading på vanlig stikk eller industrikontakt? Vil ikke dette regnes som offentlig tilgjenglig lading, og må være type-2? (Hvis den ikke allerede er etablert som ladekontakt fra tidligere).

Det betyr isåfall takk og farvel til å lade på de vanlige strømuttakene på campingplasser.

Jeg tenker campingplasser bør tenke som boligsameier/borettslag: Skalerbar utbygging, med lastbalansering. Gjerne også mot strømmåleren til resten av campingen. Ingen har bruk for 100 ladeplasser fra dag 1.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Svein_H

Sitat fra: Vesel på tirsdag 19. mai 2020, klokken 13:46
1,4-3,7 kW/6-16 A blir lite for oss som har batteri med 60 kWh+ kapasitet og bare ønsker å bruke campingplassen til overnatting. Fra 5,8 kw/25 A derimot, så begynner vi å snakke. 7,4 kW/32 A+ bør være nok for de aller fleste.

På den annen side så camper jeg gjerne bare i bilen et sted langs veien, gjerne nær en billig supercharger. Sparer tid og penger, og slipper å sove på et ekkelt motell eller en campinglass. Overnattet slik tre netter på vei til og fra Italia sommeren som var. I en Model 3 er det bare å legge ned baksetene, rulle ut en tynn madrass og legge seg til å sove. Bagasjen kan man stue i forsetene. Synes dette var helt supert, med klimaanlegg på hele natta, og gjerne Netflix på skjermen. Gjør det gjerne igjen. I Tyskland er det veldig greit, for der har de dusj som alle kan bruke ved omtrent halvparten av veistasjonene.

Når det fungerer så bra for deg å campe i bilen langs veien syns jeg du kan fortsette med det. Du er jo tydeligvis ikke interessert i å legge igjen noen penger, så hvorfor skal da campingplassene investere i dyre oppgraderinger og ladeløsninger for å tilfredsstille "gjester" som deg. Og du snakker om å kverulere ...

Har lest gjennom tråden her flere ganger, og det er faktisk noen innlegg som gir mening, det skal jeg innrømme, og jeg var kanskje litt krass i mitt første inlegg. Men det er en stor forskjell fra å sette pris på muligheten for litt saktelading på 10/16A til å nærmest boikotte campingplassen hvis de ikke har oppgradert alle strømuttakene til minst 25A og gjerne har et par hurtigladere i tillegg. Elbiler med hengerfeste og kapasitet til å dra en campingvogn er enn så lenge mangelvare innenfor normal prisklasse, og jeg tør påstå at andelen campingturister med elbil og campingvogn er forsvinnende liten uten at jeg har noen konkrete tall å vise til.

Jeg forstår at det kan være manko på ladere for folk som drar på ferie med elbil, men jeg tror ikke campingplassene er det beste stedet å legge press på for videre utbygging, hvertfall ikke ennå.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Electric cars in Norway

Håper det er i orden å være uenig med siste taler i dette under. Jeg ønsker å legge press på dette. Eierne bør se på dette som investering. Det bør legges rett ved restauranter osv eller det på campingen som sørger for inntekt slik de som lader legger igjen pengene sine der også :+1:

Kopi:

"Jeg forstår at det kan være manko på ladere for folk som drar på ferie med elbil, men jeg tror ikke campingplassene er det beste stedet å legge press på for videre utbygging, hvertfall ikke ennå."

DagfinnN

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 19. mai 2020, klokken 20:39
Håper det er i orden å være uenig med siste taler i dette under. Jeg ønsker å legge press på dette. Eierne bør se på dette som investering. Det bør legges rett ved restauranter osv eller det på campingen som sørger for inntekt slik de som lader legger igjen pengene sine der også :+1:
Helt enig. Og forstår overhodet ikke de campingplasser som ikke tenker på dette. Se innlegget til jkirkebo  som viser at det faktisk kan være gode penger å tjene på strømmen. Folk flest er nok villig til å legge på 50 øre pr kwh for å kunne starte med fulladet bil neste morgen.
Ja, ser at EL blant campingturister ikke er det vanligste ennå, men det kommer.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

RJK

#34
Sitat fra: Vesel på tirsdag 19. mai 2020, klokken 13:46
1,4-3,7 kW/6-16 A blir lite for oss som har batteri med 60 kWh+ kapasitet og bare ønsker å bruke campingplassen til overnatting. Fra 5,8 kw/25 A derimot, så begynner vi å snakke. 7,4 kW/32 A+ bør være nok for de aller fleste.

På den annen side så camper jeg gjerne bare i bilen et sted langs veien, gjerne nær en billig supercharger. Sparer tid og penger, og slipper å sove på et ekkelt motell eller en campinglass. Overnattet slik tre netter på vei til og fra Italia sommeren som var. I en Model 3 er det bare å legge ned baksetene, rulle ut en tynn madrass og legge seg til å sove. Bagasjen kan man stue i forsetene. Synes dette var helt supert, med klimaanlegg på hele natta, og gjerne Netflix på skjermen. Gjør det gjerne igjen. I Tyskland er det veldig greit, for der har de dusj som alle kan bruke ved omtrent halvparten av veistasjonene.

Vet ikke hva du mener er så ekkelt med campingplasser at du ikke klarer å ta en natt på en slik. Ulempen er selvsagt at du må betale 2-300 kroner natta, og det tar litt tid i innsjekk og kanskje og utsjekk.

Fordelen er at du har tilgang til dusj (kan være ekkelt noen steder, og spesielt midt i "rushet") og toaletter, og et eget område der du kan fikse mat etc. Du må jo ikke leie hytte eller rom.

Du har i tillegg aktiviteter for eventuelle barn du skulle hatt med på turen. Og dersom du får ladet samtidig fremfor å bruke av batteriet, så sparer du kanskje inn noen av de "bortkastede" minuttene til innsjekk/utsjekk.

Men klart, er man bare en eller to personer, kanskje et lite barn i tillegg, og vil jage mest mulig mil på transportetappen før man når målet, så er soving i bilen langs veien sikkert helt OK løsning. Har gjort det flere ganger før selv.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektrolux

Støtter fricamping og overnatting på SC.

Men dette er vel fortrinnsvis forbeholdt Tesla eiere. Ikke like lett i en Fiat 500
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

turfsurf

Sitat fra: elektrolux på onsdag 20. mai 2020, klokken 09:32
Støtter fricamping og overnatting på SC.

Men dette er vel fortrinnsvis forbeholdt Tesla eiere.
Utenom SuC biten så går det vel helt fint i etron, EQC, I-Pace, BYD Tang og biler som eNV200.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektrolux

Stemmer det, men Tesla er suveren med egen camping modus med bålbrann eller nettflix på skjermen og klimatisert kupe' . Gratis SC er også greit med skrantende Korona budsjett. ;D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Vesel

Sitat fra: RJK på onsdag 20. mai 2020, klokken 08:08
Vet ikke hva du mener er så ekkelt med campingplasser at du ikke klarer å ta en natt på en slik. Ulempen er selvsagt at du må betale 2-300 kroner natta, og det tar litt tid i innsjekk og kanskje og utsjekk.

Fordelen er at du har tilgang til dusj (kan være ekkelt noen steder, og spesielt midt i "rushet") og toaletter, og et eget område der du kan fikse mat etc. Du må jo ikke leie hytte eller rom.

Du har i tillegg aktiviteter for eventuelle barn du skulle hatt med på turen. Og dersom du får ladet samtidig fremfor å bruke av batteriet, så sparer du kanskje inn noen av de "bortkastede" minuttene til innsjekk/utsjekk.

Men klart, er man bare en eller to personer, kanskje et lite barn i tillegg, og vil jage mest mulig mil på transportetappen før man når målet, så er soving i bilen langs veien sikkert helt OK løsning. Har gjort det flere ganger før selv.
Sover gjerne på en campingplass eller et motell, selv om de varierer mye i kvalitet. Det er bare ikke nødvendig, synes jeg, når jeg kan sove like behagelig og helt gratis i bilen langs veien, og jeg gjerne sparer tid også. Først skal man undersøke hvor man kan og vil overnatte, så skal man finne frem, betale og sjekke inn og ut, trøtte og slitne etter 14-15 timer på veien. Er det Fortum, GK eller andre ladeoperatører som har slengt opp ladestolper på campingplassen, eller at campingplassen selv tar lignende priser som dem, så er jeg lite interessert i å bruke dem. Da lader jeg heller 20-30 min på en sømløs supercharger kvelden i forveien eller dagen etter. Bortsett fra Teslas SuC så er de eneste offentlige laderne jeg har sett som har tatt fornuftige priser for meg som kjøper, vært kommunale. Det er liksom enten så er ladinga gratis eller inkludert hos etablissementet, eller så skal operatøren ha 4-10 ganger det man ville betalt for strømmen hjemme. Ingen passende mellomting. Beskylder ikke noen for å ta mer enn de må, jeg ser jo at Fortum og GK knapt er lønnsomme. Det er bare ikke gunstig for meg å lade til slike priser.

Jeg hadde campet ved et par anledninger tidligere i bilen, så jeg visste at det gikk helt fint før vi dro til Italia, og egentlig er ganske gøy også. Det var på vinteren da, hvor jeg gjerne våknet opp til 50-60% lavere SoC på morgenen når den ikke var plugget i. Eneste usikkerheten denne gangen var at nå var vi to. Ganske trangt, men gikk fint likevel. Vi fikk begge våre 8 timer med god søvn hver natt og var helt klare til å komme oss videre da vi våknet. I sommer var det AC det gikk i, og vi våknet gjerne opp med bare 3-4% lavere SoC.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA