Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

De har mer på gang. Nemlig Xpeng P7

Startet av Electric cars in Norway, fredag 15. mai 2020, klokken 08:26

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Admin, kan du vurdere om du kan opprette et eget underforum for Xpeng?

Med både G3 og P7 så synes hvertfall jeg at Xpeng fortjener et eget underforum :+1: Tror det blir mye god debatt om Xpeng i årene fremover.

Siste der nå i bilmerke oversikten er jo Volvo / Polestar og da kommer Xpeng senere i alfabetet :D he he  Så Xpeng havner da nederst i elbil merke oversikten her inne.

Les dagens Xpeng nyhet under fra Benny i Broom :+1:


Overskrift:

Du ser kanskje hva denne ligner veldig på...

Kopi av noe tekst under:

"Vi snakker kinesiske Xpeng, som allerede er i Norge og har åpnet for salg av kompakt-SUV-en G3.

Xpeng P7 er en relativt stor bil. Akselavstanden er nesten 3 meter og totallengden er 488 cm, noe som bør bety god innvendig plass. Batteriene finner vi mellom for- og bakaksel. Likt det Tesla har gjort på Model 3.

Batteripakken skal være på rause 81 kWt. Det skal gi en rekkevidde på 706 kilometer. Dog basert på den aldrende og i overkant optimistiske NEDC-normen, som kineserne fortsatt bruker. Om vi skal fortsette med Tesla-sammenlikningen havner Model 3 på 668 km etter samme målestandard."

Lenke til nyheten og bilde under:

https://www.tv2.no/broom/11441263/

turfsurf

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 15. mai 2020, klokken 08:26
Dog basert på den aldrende og i overkant optimistiske NEDC-normen, som kineserne fortsatt bruker.
Er man ikke lovpålagt å oppgi rekkevidde og forbruk etter WLTP standarden i Norge og Europa for nye biler?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

nilka

Jo men man er ikke lovpålagt slikt før man faktisk åpner for salg i Europa. Og vi har ikke kommet helt dit med P7 enda.

Ellers er bilen spennende den, men frykter den norske importøren skal ha et for stort påslag på denne på samme måte som jeg synes de har for stort påslag på G3.

Thomas Parsli

Sitat fra: nilka på fredag 15. mai 2020, klokken 11:50
Ellers er bilen spennende den, men frykter den norske importøren skal ha et for stort påslag på denne på samme måte som jeg synes de har for stort påslag på G3.

Jeg hører flere klage over for stort påslag -er det større enn andre (sammenlignbare) land?
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

nilka

Når bilen i Kina koster 198.000 kinesiske som tilsvarer 280.000ish norske er det klart at det å ta 400.000 for den i Norge er et hanske stort påslag. Særlig når man tar med at mangel på norsk mva blir en god del mer enn det bilen får i subsidier i Kina.

Når det kommer til andre land så er det vel etter min kjennskap ingen andre land hvor bilen er til salgs enda. Men jeg kan jo si at andre importører av kinesiske biler her til lands som jeg har snakket med har langt lavere påslag (MG). Og de jeg har snakket med hos RSA gir et inntrykk av at prisen på Tang vil bli langt nærmere de kinesiske prisene selv om de ikke kan si noe sikkert enda.

Electric cars in Norway

Ja jeg har også hørt at det er stor fortjeneste på disse bilene. Men da tror jeg forhandler kommer dårlig ut hvertfall her i Norge og vil få lite salg. Billig produserte Kina elbiler bør selges  billig her også m. De bør ikke prøve å ta seg for store marginer :-1: det taper de på.

Electric cars in Norway

#6
Denne må dere se, veldig bra :+1: :+1: uten å ta alle poengene fra Ben så husk at han allerede har TM3 i garasjen :+1: og han har ikke sett en P7 :+1: live enda.

https://youtu.be/EqNLmOc1mos

anorway

Xpeng P7 blir meget interessant. https://en.xiaopeng.com/p7.html

Blir morsomt å se hva dette er for noe. Fikk høre nå at de første demobilene på P7 kommer til Norge i Juli. Levering av kundebiler til høsten.

Som nevnt i førstepost. Kanskje vurdere å lage et eget underforum? Siden Xpeng har kommet med 2 biler som er er norgesaktuelle.

Eksempelvis Byton som har eget underforum, derfra er det jo helt dødt...


nilka

Må innrømme jeg er på vei til å bli en Xpeng fanboy. Må innrømme at P7 er en av de lekreste bilene jeg har sett. Stjeler den en del designelementer fra Tesla, så absolutt. Når det er sagt ser jeg inspirasjon fra mange andre steder også. Når det er sagt synes jeg denne videoen er svært dårlig til noe annet enn å vise interiøret. I starten Sier de rett ut at de skal teste både P7 og Model S, men alt som kommer er skutt i P7 og alle kommentarer er ukritisk P7 skryt. Videoens objektivitet falt helt sammen da man skrøt av utrolig rask aksellerasjon på P7 uten å vise til tall for så å beskrive at den går mye lenger enn Tesla.
For det første er det slik at 4-hjulstrekkutgaven av P7 akselererer ganske mye tregere enn Tesla Model S. 4,3 vs 3,1 sekunder eller noe. For det andre har 4-hjulstrekken kun 550 km nedc rekkevidde som er mye kortere enn Tesla Model s. Når det er sagt holder det for de fleste men det blir absurd å sammenligne og si xpeng er bedre når det kommer til disse tingene.

Jeg synes personlig xpeng har penere bil og min erfaring med xpilot er bedre enn teslas autopilot/fsd. Når det er sagt er min erfaring med begge pilotsystemene svært begrenset og lite verdt i den store sammenhengen.

Men nå trenger jeg at xpeng overlever og kommer med en stor 7-seters SUV om ca 6 år.

daktari

Er det "sjao-pang" eller "eks-peng"?
Jeg synes jo det virker som disse er vel så interessante som f.eks. Nio. 2 spennende og moderne modeller allerede klare.
Får en sterk følelse at man skal se opp for kineserne på bilfronten.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

jman76

#11
Veldig enig. Sitter vel med en følelse av at kineserne har god kontroll på softwaren (i motsetning til visse andre), og er i front på utviklingen av batteriteknologi. Hvis de nå får ut produkter med god kvalitet, vil det bli skummelt for en del eksisterende bilprodusenter.

Jeg tror de kommer til å slå Tesla på byggkvalitet. Både Porsche og Bosch har vel vært med på utviklingen her, så dette blir spennende hvis de får på plass et godt serviceapparat.

Man kan mene hva man vil om kinesiske produkter, men de kommer til å presse utviklingen.

Counterpointer

Sitat fra: daktari på mandag 22. juni 2020, klokken 20:08
Er det "sjao-pang" eller "eks-peng"?
Tror faktisk det er «eks-pang», var vist en fra fabrikken som sa det.

Men antagelig er det som Huyndai, som har flere riktige uttalelsemåter.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA