Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kia to offer crazy-fast EV charging with 800V battery system

Startet av Hansi, torsdag 14. mai 2020, klokken 20:33

« forrige - neste »

Hansi

Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Counterpointer


Nilea

Hver sin behov.... Jeg vil ha rekkevidden til eNiro, prisen til eNiro og hengerfeste ;) grei nok lesehastighet i dagens modell for min del når rekkevidden er såpass god. Klarer ikke forsvare 100k opp for å få en av de større som kommer på markedet mot slutten av året bare for å få hengerfeste...

Rosstopher

Sitat fra: Nilea på lørdag 16. mai 2020, klokken 08:09
grei nok ladehastighet i dagens modell for min del når rekkevidden er såpass god.

Ladehastighet handler ikke bare om den enkeltes behov, men også om hvor lenge man opptar en lader. Lader bilen dobbelt så fort så får dobbelt så mange brukt den laderen, og vi trenger bare halvparten så mange ladere.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck


RJK

Interessant. Kona fra konsernbror Hyundai klarer allerede, dog med en mindre og mer klumpete bil, å matche TM3 SR+ på både rekkevidde og forbruk i normale hastigheter, litt dårligere i hastigheter over norsk fartsgrense, så vil bli veldig interessant hva de klarer å få ut av en bil som er laget kun for elektrisk drivlinje.

Og med 800V-systemet så utfordrer de både Tesla og Taycan på ladefart. 20 minutter er ca der Ioniq sin første lå, men dog med et sannsynligvis mye mindre batteri. Men denne vil nok sannsynligvis være et flaggskip også for LG eller Samsung, litt avhengig av hvem de kjøper batterier av, så testingen er vel så mye testing for batteriprodusenten vil jeg tro.

De har riktignok ikke visst oss at de satser på selvkjøringsteknologi, men synes til tide at LKA/LFA og de andre støttesystemene fungerer temmelig bra. Tror og at de har nok av kloke programmeringsfolk å ta av, så om de virkelig satser på software-biten og GUI, så tror jeg de totalt sett vil få en ganske solid konkurrent.

Antageligvis ikke med SFD-kapabilitet, men ellers en flott totalpakke. Og kanskje en hyggelig pris på totalpakken?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Magnus Hansen

Sitat fra: RJK på tirsdag 28. juli 2020, klokken 14:19

Antageligvis ikke med SFD-kapabilitet, men ellers en flott totalpakke. Og kanskje en hyggelig pris på totalpakken?

Fra artikkelen (vedr pris)

Sitat

Kia is saying that some of its lower-cost EVs might keep the 400V architecture while premium, pricier models will offer the fast-charging 800V system.


RJK

Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 28. juli 2020, klokken 18:14
Sitat fra: RJK på tirsdag 28. juli 2020, klokken 14:19

Antageligvis ikke med SFD-kapabilitet, men ellers en flott totalpakke. Og kanskje en hyggelig pris på totalpakken?

Fra artikkelen (vedr pris)

Sitat

Kia is saying that some of its lower-cost EVs might keep the 400V architecture while premium, pricier models will offer the fast-charging 800V system.


Klar over at det ikke blir de billigste bilene, men tenkte vel mer at de forhåpentligvis ikke ville ta seg fullt så premium priser som diverse europeiske produsenter legger seg på.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

batterimannen

Lurer på hvordan Kia CV og Hyundai Ioniq 5 legger seg på størrelse. Ser ikke så romslig ut pga lite overheng bak (lite bagasjerom?). Men det kan hende at akselavstanden er såpass stor at den har grei plass inni og i bagasjerommet?

Neste år så må man nærmere 600k for en fullt utstyrt Enyaq, ID.4, iX3 (med rabatt), Mach-E. Hadde vært gøy om de fikk konkurranse fra Kia og Hyundai. Men disse bilene er kanskje mindre?
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

vinterdekk

#9
Kia Bil Norge har mottatt noen detaljer fra fabrikken om Kia «CV». Snublet over ett svar i kommentarfeltet her:

https://www.facebook.com/kiabilnorge/posts/3458297474231932/

Verdt å merke seg at kommentaren (vedlagt) dukket opp i forbindelse med ett innlegg om Kia XCeed plugin hybrid. Basert på det så kan jeg godt forestille meg at den nye elbilen kan ligge i omtrent samme segment og størrelse som XCeed.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: batterimannen på søndag 20. september 2020, klokken 22:13
Lurer på hvordan Kia CV og Hyundai Ioniq 5 legger seg på størrelse. Ser ikke så romslig ut pga lite overheng bak (lite bagasjerom?). Men det kan hende at akselavstanden er såpass stor at den har grei plass inni og i bagasjerommet?

Neste år så må man nærmere 600k for en fullt utstyrt Enyaq, ID.4, iX3 (med rabatt), Mach-E. Hadde vært gøy om de fikk konkurranse fra Kia og Hyundai. Men disse bilene er kanskje mindre?

Både Kia "CV" og Ioniq 5 skal være "C-segment SUV/crossover" som betyr i samme klasse som Enyaq, ID.4, Model Y og Mach-E (Niro er i "B-segment crossover").

vinterdekk

Snublet over denne skissen hvordan "CV" kan se ut. Virker såpass overbevisende at jeg tenker det er verdt å dele, spent hvor nært det blir i virkeligheten.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

https://www.youtube.com/watch?v=UQ8h3kB4fT0
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Counterpointer


batterimannen

Ser ut som at den skal lanseres i mars:

The first new vehicle is going to be built on the E-GMP platform, and it is codenamed CV.

Kia expects to reveal more details about the electric vehicle, which is also going to be equipped with some autonomous features, next month.


https://electrek.co/2021/02/09/kia-accelerates-electric-transition-plan-with-11-model-ev-lineup-7-dedicated-evs-2026/
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

ProsjektX

2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA