Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fra Tesla Model 3 til Audi E-tron

Startet av TeslaJan, torsdag 14. mai 2020, klokken 18:17

« forrige - neste »

eivhelle

Sitat fra: DagfinnN på fredag 15. mai 2020, klokken 10:39
Sitat fra: pst på torsdag 14. mai 2020, klokken 23:22
Hvis problemet med Model 3 utelukkende er litt plassmangel og man kan leve med snodig ergonomi ( og betjening / instrumentplassering ), forferdelige galonplastseter og et uutholdelig støybilde - da skal man beholde Teslaen ;  i det hele tatt å synes at e-tron og Model 3 er sammenlignbare diskvalifiserer e-tron. 8)
Verste fanboy uttalelse jeg har sett på stund - selv fra en Audi-fanboy. Huff og huff.
Man trenger ikke være fanboy for å erkjenne at det er vesentlig forskjell på en Etron og en Model 3. Formfaktor og bakkeklaring er vesentlig forskjellig. Model 3 er en bil du setter deg ned i. Etron er en bil du setter deg inn i. Derfor vil jeg for eksempel ikke anbefalt Model 3 til eldre folk som er litt dårlige til beins og sliter med å komme seg ut og inn av en bil som er litt lav. Og for familier med små barn, er det langt mer praktisk med en bil med stor bakluke hvor det er enkelt å laste ut og inn en barnevogn. I tillegg er Etron også mer anvendelig om du ofte kjører på tvilsomme kjærreveier der man trenger litt ekstra bakkeklaring.

Hvis man ikke er opptatt av disse egenskapene er det mer smak og behag som gjelder. Og da kan for eksempel forbruk, ladehastighet og rekkevidde mellom lading, være ting som man vektlegger mer.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

DagfinnN

Sitat fra: eivhelle på fredag 15. mai 2020, klokken 23:06
Sitat fra: DagfinnN på fredag 15. mai 2020, klokken 10:39
Sitat fra: pst på torsdag 14. mai 2020, klokken 23:22
Hvis problemet med Model 3 utelukkende er litt plassmangel og man kan leve med snodig ergonomi ( og betjening / instrumentplassering ), forferdelige galonplastseter og et uutholdelig støybilde - da skal man beholde Teslaen ;  i det hele tatt å synes at e-tron og Model 3 er sammenlignbare diskvalifiserer e-tron. 8)
Verste fanboy uttalelse jeg har sett på stund - selv fra en Audi-fanboy. Huff og huff.
Man trenger ikke være fanboy for å erkjenne at det er vesentlig forskjell på en Etron og en Model 3. Formfaktor og bakkeklaring er vesentlig forskjellig. Model 3 er en bil du setter deg ned i. Etron er en bil du setter deg inn i. Derfor vil jeg for eksempel ikke anbefalt Model 3 til eldre folk som er litt dårlige til beins og sliter med å komme seg ut og inn av en bil som er litt lav. Og for familier med små barn, er det langt mer praktisk med en bil med stor bakluke hvor det er enkelt å laste ut og inn en barnevogn. I tillegg er Etron også mer anvendelig om du ofte kjører på tvilsomme kjærreveier der man trenger litt ekstra bakkeklaring.

Hvis man ikke er opptatt av disse egenskapene er det mer smak og behag som gjelder. Og da kan for eksempel forbruk, ladehastighet og rekkevidde mellom lading, være ting som man vektlegger mer.
Fornuftig sagt. Det var heller ikke at man synes den andre bilen er bedre/dårligere enn den første som var mitt poeng. Men den smakløse stilen i innlegget.
Jeg har jo SR3+ og det er mye med den jeg ikke liker. Men ingen andre biler til den prisen gav samme totalpakke. Den blir nok solgt når Y kommer.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Pingle

#62
Bilkjøp er kompromisser.
Min drømmebil er like parkeringsvennlig som en småbil, har plass som en kassevogn, 1000 km rekkevidde, lades der du vil stoppe, og lades på en firedel av pausen jeg trenger. Dentar svinger som den beste elbil, er lydløs og utslippsfri innvendig og utvendig, og har krok og tar taklast. Jo, og har samme waf-faktor som ipace (trådstarter ville sagt mer). Komfort er selvsagt, og elektronikken gjør det jeg vil, uten at jeg trenger å tenke på at den er der.

Samtidig er godt godt nok. Så lenge jeg har en bil som fungerer og ikke har så store begrensniger til hverdags og iferier at jeg tenker på det, er bytte bare tull.
Er det slik at plassen begrenser nå, kan du enten vente på y, om du tror den er stor nok, eller kjøpe brukt etron eller ipace i mellomtiden, og vurdere om y er bedre når den kommer.
Bruktprisene for tm3, ipace og etron gjør at du neppe gjør noe dårlig valg om du bytter nå; det er mage etron og ipace som allerede har tapt seg 150k, og etter prisjustering regner jeg med at brukt etron/ipace vil holde seg, mens tm3 får en smalere kundekrets når tmy kommer, og at mange som er glade i sin tm3 vil bytte til tmy.

Om du får utslett av det som ikke er der når du prøvekjører bilen, er valget greit: vent på y.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

HåkonE

Etron er jo egentlig en billig Q8, en ganske påkostet stor SUV. En fossil i denne klassen er fort på 1,3 MNOK med moderat motor.

Model 3 er en amerikansk små/mellomklasse-bil som prioriterer sportslighet og enkelhet/kostnadsbesparende løsninger.

De sammenlignes jo utelukkende pga at de nærmer seg i pris pga Etron 50.

Selv syntes jeg det er et klasseforskjell i komfort, støyisolering, plass og praktikalitet.

z4rd

#64
Ikke helt uenig med deg der. Men de sammenlignes primært pga at de er elbiler. Sekundært at de havner i samme prissegment avhengig av hvilke options man har valgt på e-tron.

Resten av egenskapene får bli til den enkelte å vekte mht egne behov. Synes Pingle sitt resonnement er treffende.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

HåkonE

Selvsagt, behovet (og kanskje følelser for mange?) bør jo være styrende ved ethvert bilkjøp.

Mange er ute etter en litt sportslig mindre bil med god rekkevidde og lave driftskostnader, og der treffer M3 godt. Model Y treffer nok mange mye bedre rent praktisk, men Tesla får nok også etterhvert mange konkurrenter som kanskje vil konkurrere godt i den klassen hva praktikalitet og pris angår.

Etron tror jeg treffer godt helt uavhengig av dette fordi den angriper et litt annet premium-segment der det fortsatt ikke er spesielt mange virkelig gode alternativer....enda. Det er jo egentlig en "Q8" på billigsalg. Snart kommer jo også MB (Og sikkert flere) med store elektriske SUV som krysser av "alle" boksene.

Viktigste er jo at vi kunder får så mye konkurranse i markedet som mulig. :) Det vil jo presse også Tesla til å drive innovasjon på andre områder enn de gjør i dag. For om noen år er rekkevidde, akselerasjon og ladenettverk sannsynligvis en ikke-sak for konkurrentene også, og da holder det ikke bare med en kul sjef som er der mest på papiret.

PF

absolutt, men for å være litt realistisk, akselerasjon, er det egentlig noen som trenger mer en hva e-tron tilbyr? Jeg forstår at det er morsomt med mye mer, men de aller fleste har levd med 8-10 sekunders bilder til 100 i alle år uten at de har klaget på ytelsen.

Jeg forstår at Tesla har satt en standard for akselerasjon for elbiler, men nivået ble nok satt mer ut i fra show, ikke hva som er nødvendig.
Ladenettverk, i alle fall i sør-Norge så treffer man stort sett på hurtigladere for e-tron også, men det utbygningen som skjer så er det nok som du sier få år til det er blitt veldig bra.

Jeg er meget spent på Model Y, tror mange ikke bil interesserte har fått med seg mye av kritikken rundt Teslas serviceapperat og heller kommer til å velge konkurrenter. Så du har nok de som har tesla i dag som kommer til å vurdere å kjøpe, men en stor bølge slik vi så på model 3, tviler jeg på. Til det er det kommet for mange andre konkurrenter.

ThomasEL

Det er jo interessant å se om elbilmarkedet nå gradvis vil "normalisere" seg, eller om man fortsatt vil se slike "salgsbølger" a la det både Nissan Leaf, e-golf, Tesla 3 og nå Audi e-tron har hatt i tur og orden. Jo flere merker og modeller som kommer ut i markedet, dess mindre sannsynlig blir det vel kanskje at vi igjen ser bilmodeller "alle" bare skal ha...
Slik det har vært nå, så er det jo til dels samme kundegruppe som ser på alt fra Nissan til Audi (meg selv inkludert). Smått om sen vil jeg tro den tendensen avtar. Men om vi allerede ser konturene av det, eller om det går et par år til, er vanskelig å si sikkert.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

z4rd

#68
Til PF sitt innlegg: Jeg føler at dette er et potensielt minefelt... men skal prøve å forklare hvordan jeg personlig tenker rundt tema:

Når det kommer til akselrasjon så er det selvfølgelig smak og behag, samt hvilke referanser folk har fra før av. Vi har alle masse greier i livet som vi ikke nødvendigvis "trenger", og når det kommer til biler så er jo det veldig mye snakk om følelser, og der er vi veldig forskjellige i hva vi trives best med. For meg i alle fall er følelsene jeg får for bilen viktige. Om det så er egenskaper jeg setter pris på eller estetikken. For noen andre kan det være kun en A til B-greie...

Når det er sagt så skal det ikke være noen tvil om at det gir en helt annen følelse å kjøre en bil som gjør 0-100 på 4 sekunder, kontra hhv. 5, 6, 7 og 8 sekunder.

Personlig så har jeg kjørt e-tron ved flere anledninger og den har aldri klart å få frem smilet på samme måte som f.eks TMX og TM3 gjør. Jeg trivdes dog veldig godt i e-tron. Mer komfortabelt blir det omtrent ikke. Men for meg var ikke det nok. For noen andre kan det være motsatt. For andre igjen kan det være lyden som er viktig - ikke at det er tema for elbiler, men det spiller fortsatt på de samme følelsene.

Jeg kan på samme tid kjøre min TM3 rolig uten at den plager meg på noe vis. Men for meg så mangler f.eks en bil som e-tron den dosen med galskap som Teslaen byr på, både i form av underholdning, samt akselrasjon. Men så har jo folk ulike preferanser i hva de foretrekker. Jeg trives rett og slett best med biler som får frem smilet hos meg og de som sitter på. Dette betyr jo ikke at man har behov for eller kjører full akselrasjon hele tiden... Min kjørestil tilsvarer 98% rolige akselrasjoner. Så det er jo definitivt ingenting jeg trenger.

EDIT: For å oppsummere: Jeg mener at det ikke kun handler om akselrasjon, men "fun-factor", men det hjelper jo på at bilen er rask hvis man ønsker å rive skinnet av pølsa ;) Når det er sagt så er kanskje den artigste bilen jeg har eid, utenom TMX, en LR Defender, og den gjorde sikkert 0-100 på 20 sekunder ellerno. Derfor synes jeg at premisset "er rask akselrasjon nødvendig?" blir like galt eller riktig avhengig av hva man er ute etter.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Contango

PF - jeg kan nå, etter 8 måneder og 5000 km, selge vår model 3 for mer enn vi ga for den. Det er ikke tilfellet med e-Tron. Analysen din bør justeres ift realitetene rundt oss. Jeg forstår godt hvorfor mange liker e-Tron, men bilen er altså svært dyr ift hva du får. Det er ikke min vurdering. Det er Finns vurdering. Å selge sin modell 3 nå og kjøpe en brukt e-Tron er antagelig ganske fornuftig. Men å kjøpe en ny e-Tron - tja.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

PF

ehhh... jeg er veldig klar over at e-tronen har stupt i pris, men det forventet jeg også. At model 3 ikke gjør det er for meg utrolig rart. Tesla må kunne levere bil ganske kjapt fortiden, de har jo ikke solgt noe i år i norge.

Når det gjelder ytelse, jeg synes e-tronen er kjedelig å kjøre. Mangler lyd, skulle gjerne også hatt mer aks, den mangler egentlig alt en som elsker bil og kjøreglede ønsker seg. Men flere jeg har snakket med vil aldri ha noe annet igjen.

Mistanken min er jo at de fleste som gidder å skrive på et forum også har mer interesse en den generelle person angående bil. Så for de fleste her inne vil nok mer ytelse alltid være ønskelig, for min nabo med null interesse, not so much. Sp fun-factor, det er liten del av befolkningen som bryr seg om det, og dessverre blir det færre og færre. Halvparten av naboene mine har ikke engang fått meg seg at han ene har kjøpt seg gul lambo. Høre lyden, kjenne girene slå inn opp over i aksen, virkelig kunne holde fart i svingene, det er drømmen.


Contango

Hehe - jeg gikk fra Mitsubishi til Tesla så ikke gi opp håpet for menneskeheten. Model 3 finnes det ikke så mye som en skrue igjen av på lager. Derfor også bruktpriser over normalen og sikkert et OK tidspunkt å selge på. Har vurdert det selv ift i-Pace men vil ikke ha to digre biler i husholdningen og treern er en særs artig bil å kjøre også. Performance S en har jeg fredet. Så lenge den er driftssikker (og det har den vært så langt) vil jeg ikke ha noe annet.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Espen Hugaas Andersen

#72
Sitat fra: PF på mandag 18. mai 2020, klokken 10:06Tesla må kunne levere bil ganske kjapt fortiden, de har jo ikke solgt noe i år i norge.
Er noen måneder ventetid nå. Produksjonen stoppet i 5-6 uker pga corona, men allerede før det slet de med å produsere nok til å møte etterspørselen. (Ny bestilling nå kommer trolig august/september.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Når det gjelder ytelse syns jeg man bør under 6 sekunder. I chill-modus har min Model X ca 8 sekunder, og det oppleves direkte tregt. Fun-factor er da på null.

Ser e-tron 55 er akkurat innenfor i boost-modus. Hvordan er det med denne funksjonen? Kan den alltid være på eller må den aktiveres? Hvordan aktiveres den i så fall?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 18. mai 2020, klokken 10:22
Sitat fra: PF på mandag 18. mai 2020, klokken 10:06Tesla må kunne levere bil ganske kjapt fortiden, de har jo ikke solgt noe i år i norge.
Er noen måneder ventetid nå. Produksjonen stoppet i 5-6 uker pga corona, men allerede før det slet de med å produsere nok til å møte etterspørselen. (Ny bestilling nå kommer trolig august/september.)

Det som en del ikke vet er at det som oppgis som "Salgstall" i virkeligheten er "Registrert på veien antall"-tall. For eksempel vil du se at Salgstallene for Model Y = 0. Det er fordi ingen er registrert på veien. I virkeligheten har mange signert en kjøpekontrakt på Tesla Model Y, men de tallene offentliggjøres ikke. Det samme gjelder Model 3.

Synes forresten Audi e-tron og har veldig høye priser på Finn.no. Det er jo ingen biler som selges billigere enn "Fra-prisene" på prislisten. Så enten er de loaded med utstyr, eller så holder de seg veldig godt...?
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA