Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lade-apper og sånt

Startet av Orbit, onsdag 13. mai 2020, klokken 09:37

« forrige - neste »

Orbit

Dukker de svenske stasjonene opp i den norske app'en etterhvert? Kan et norsk CK-kundeforhold (og tilknyttede RFID-brikker) fremdeles brukes også utenlands? Var det ikke noe krøll med moms-avregning?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Magnus Hansen

#1
Fordelen for en aktør som Circle K er at de selger flere ting enn bare strøm. De kan kanskje regne hjem litt flere ladere per lokasjon enn feks Fortum da de vet at mange ladere fører til et attraktivt pausested på bilturen. Sammen med da gode fasiliteter ellers.

Lars C. Krogenæs

#2
Sitat fra: Orbit på onsdag 13. mai 2020, klokken 09:37
Dukker de svenske stasjonene opp i den norske app'en etterhvert? Kan et norsk CK-kundeforhold (og tilknyttede RFID-brikker) fremdeles brukes også utenlands? Var det ikke noe krøll med moms-avregning?
Det blir ny app i Sverige. Hvorvidt det blir roaming med den norske appen er jeg usikker på.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

ThomasEL

#3
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 13. mai 2020, klokken 10:19
Sitat fra: Orbit på onsdag 13. mai 2020, klokken 09:37
Dukker de svenske stasjonene opp i den norske app'en etterhvert? Kan et norsk CK-kundeforhold (og tilknyttede RFID-brikker) fremdeles brukes også utenlands? Var det ikke noe krøll med moms-avregning?
Det blir ny app i Sverige. Hvorvidt det blir roaming med den norske appen er jeg usikker på.

Lars

Seriøst?? Hvor mange brikker og apper skal vi ha?? Det må da gå an i 2020 å bruke samme Cirkle K app (og elbilforeningens ladebrikke registrert hos Cirkle K) uavhengig av hvor Cirkle K stasjonen befinner seg? Man kan jo bli litt matt av mindre🤪🤪
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Lars C. Krogenæs

#4
Ja. 

Men det er en meget seriøs plan bak ny app i Sverige, så ingenting å bli matt av.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

turfsurf

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 13. mai 2020, klokken 10:40
Men det er en meget seriøs plan bak ny app i Sverige, så ingenting å bli matt av.
Likevel helt utrolig for ett multinasjonalt konsern å finne på noe slikt. Dessverre ikke helt uvanlig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Arha

#6
Den meget seriøse planen som Lars hinter om, er muligens at den nye appen skal kunne brukes i alle land hvor Circle K leverer ladetjenester..
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på onsdag 13. mai 2020, klokken 13:43
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 13. mai 2020, klokken 10:40
Men det er en meget seriøs plan bak ny app i Sverige, så ingenting å bli matt av.
Likevel helt utrolig for ett multinasjonalt konsern å finne på noe slikt. Dessverre ikke helt uvanlig.
Det er nesten så en skulle tro det var en hemmelig agenda for å få alle til å kjøre Tesla

RJK

#8
Venter bare på første vitsetegningen/snutten av en elbilist med en egen ryggsekk eller skulderveske for kobbelet av ladebrikker og ladekort, og en håndfull mobiltelefoner for å kunne bruke apper for betaling. Litt ala vaktmesteren med sånn oversized nøkkelknippe med hundre+ nøkler på.

;-)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Lars C. Krogenæs

#9
Er jo bare å bruke elbilforeningens geniale brikke, så blir dette meget enkelt.

Man må også registrere seg for å bruke Tesla sine ladere, så eneste forskjellen er egentlig at man må holde brikken foran laderen for å starte.

Men vil man gjøre det vanskelig for seg selv, er jo det fullt mulig.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

turfsurf

#10
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 13. mai 2020, klokken 20:03
Er jo bare å bruke elbilforeningens geniale brikke, så blir dette meget enkelt.
Nei, jeg kan ikke kjøre tvers igjennom Europa kun med elbilforeningens brikke. Eller noen som helst annen brikke. Kommer ett stykke med PlugSurfing dog, hvis man er villig til å betale prisene deres.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Wibla

#11
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 13. mai 2020, klokken 20:03
Er jo bare å bruke elbilforeningens geniale brikke, så blir dette meget enkelt.

Man må også registrere seg for å bruke Tesla sine ladere, så eneste forskjellen er egentlig at man må holde brikken foran laderen for å starte.

Men vil man gjøre det vanskelig for seg selv, er jo det fullt mulig.

Er dette virkelig sammenligningen du ønsker å bruke?
2018 Tesla Model S 75D

Counterpointer

Sitat fra: Wibla på torsdag 14. mai 2020, klokken 10:24
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 13. mai 2020, klokken 20:03
Er jo bare å bruke elbilforeningens geniale brikke, så blir dette meget enkelt.

Man må også registrere seg for å bruke Tesla sine ladere, så eneste forskjellen er egentlig at man må holde brikken foran laderen for å starte.

Men vil man gjøre det vanskelig for seg selv, er jo det fullt mulig.

Er dette virkelig sammenligningen du ønsker å bruke?
Lars har nok kjørt mye elbil og kan mye om lading, men det virker ikke som han har eid en Tesla, og hvertfall ikke vært på langtur.

Jeg har eid fem elbiler og kjørt over 150 k km i dem. Flere som ikke var Tesla, det er ikke sammenlignbart engang. Vet ikke hvor mange ganger jeg har stått foran en Cirkle K lader og viftet med ladebrikken uten at lader starter........ Bare driftsikkerheten til Tesla gjør de enestående. Og da nevner jeg ikke det andre.

Hadde egentlig bestemt meg for å overse den posten, men nå måtte jeg si noe.

Rollep

#13
Sitat fra: RJK på onsdag 13. mai 2020, klokken 19:35
Venter bare på første vitsetegningen/snutten av en elbilist med en egen ryggsekk eller skulderveske for kobbelet av ladebrikker og ladekort, og en håndfull mobiltelefoner for å kunne bruke apper for betaling. Litt ala vaktmesteren med sånn oversized nøkkelknippe med hundre+ nøkler på.
Ja dette med å kjøre elbil (ikke-Tesla) på langturer, spesielt utenfor Norge, er og blir en prøvelse, definitivt ikke noe for folk flest.

Først skal man finne frem til en lader som faktisk fungerer, så må man finne en app, brikke eller kort som klarer å starte laderen. Det er dog ikke bare å bruke hvilken som helst app, brikke eller kort for da risikerer man å måtte betale ren ågerpris.

Ladetiden i seg selv er bare småtterier sammenlignet med alt det andre styret man må gjennom for å komme seg videre på ferden.

2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

RJK

#14
Sitat fra: Rollep på torsdag 14. mai 2020, klokken 18:09
Sitat fra: RJK på onsdag 13. mai 2020, klokken 19:35
Venter bare på første vitsetegningen/snutten av en elbilist med en egen ryggsekk eller skulderveske for kobbelet av ladebrikker og ladekort, og en håndfull mobiltelefoner for å kunne bruke apper for betaling. Litt ala vaktmesteren med sånn oversized nøkkelknippe med hundre+ nøkler på.
Ja dette med å kjøre elbil (ikke-Tesla) på langturer, spesielt utenfor Norge, er og blir en prøvelse, definitivt ikke noe for folk flest.

Først skal man finne frem til en lader som faktisk fungerer, så må man finne en app, brikke eller kort som klarer å starte laderen. Det er dog ikke bare å bruke hvilken som helst app, brikke eller kort for da risikerer man å måtte betale ren ågerpris.

Ladetiden i seg selv er bare småtterier sammenlignet med alt det andre styret man må gjennom for å komme seg videre på ferden.

Må sies at min tur til Nord-Tyskland i fjor, gikk så smertefritt som det kunne gå. Rakk greit mellom Ionity-stasjonene, og veivet kun med Plugsurfingbrikken foran laderen etter å ha plugget i, så kunne jeg gå å spise eller handle drikke og annet. Rekkevidden er stort sett godt tilpasset til å legge inn en matpause når man lader.

Det mest knotete var ved Legoland, og på laderne der. Måtte installere Easypark-appen og registrere meg, noe jeg måtte gjort uansett elbil jeg hadde hatt, inkludert Tesla. Ihvertfall så lenge man ikke hadde den installert fra før.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA