Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Benytte eldre P106e elbil som powerbank ?  (Lest 863 ganger)

Tore S

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
Sv: Benytte eldre P106e elbil som powerbank ?
« Svar #15 på: Tirsdag 09. Juni 2020, klokken 23:05 »
Liten oppdatering. Har nå tatt ut batteriene fra bilen. Alle blokkene hadde ca samme Volt og kunne ikke se at noen blokker hadde skader. Har også fått lagd en 7'er blokk med totalt 45V. Koblet så opp mot tre solcellepaneler med 290W pr stk. Koblet panelene i serie og videre inn i en 48V DC solcellelader. Iløpet av noen timer i sola var pakken oppe i 56V og kunne høre at det boblet litt i batteriene. Kommer til å lage en 7'er blokk til å paralell koble disse sammen. Synd det ikke var 21 blokker i bilen, da kunne jeg hatt tre 7'er blokker  :-*

Har beholdt slangene for vannfylling og kjølevesken. Tenkte å etterfylle batteriene med destillert vann. Hvor lenge bør jeg vente med å etterfylle etter at det "bobler" og nivået er på 56V ( 8V pr blokk ) Eller bør jeg prøve å oppnå høyere Volt ?
La merke til at spenningen datt raskt ned til 49 Volt da sola forsvant.
Hvor langt ned kan man tappe disse batteriene ?
2019 Model X PL
2016 Model X 90D ( Solgt )

Elmo

• Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • Elbileiere gjør det med spenning.
    • Vis profil
    • Elmo
« Svar #16 på: Onsdag 10. Juni 2020, klokken 18:35 »
Synd det ikke var 21 blokker i bilen, da kunne jeg hatt tre 7'er blokker
Hvor holder du til ?   Jeg har mange batterier stående.

Tenkte å etterfylle batteriene med destillert vann. Hvor lenge bør jeg vente med å etterfylle etter at det "bobler" og nivået er på 56V (8V pr blokk ) Eller bør jeg prøve å oppnå høyere Volt ?
La merke til at spenningen datt raskt ned til 49 Volt da sola forsvant.

Tenkte å etterfylle batteriene med destillert vann. Hvor lenge bør jeg vente med å etterfylle etter at det "bobler" og nivået er på 56V (8V pr blokk ) Eller bør jeg prøve å oppnå høyere Volt ?
Egentlig skal de "over"-lades i mange timer med relativt fast for å være klare til vannfylling.
Men hvis du vil ta sjansen på å gjøre det litt mindre filosofisk, så er det en god indikasjon om det er blitt gode og varme - 25-30 grader (som følge av ladingen - og ikke bare vha ekstern varme).

Til NULL - men ulempen med det er vel at ladeutstyret kanskje ikke tåler å starte på 0.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Tore S

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #17 på: Torsdag 11. Juni 2020, klokken 09:05 »
Det viser seg at solpanelene gir såpass med strøm at jeg oppnår 58V og det bobler og suser i batteriene. Er dette uproblematisk for selve batteriene over tid ? Regner med at dette vil skje hver dag om det er sol om ikke batteriene tappes.

Skal vann fylling utføres rett etter at temperaturen er kommet opp i 25-30 grader ? Regner med at ladingen må kobles fra ?
2019 Model X PL
2016 Model X 90D ( Solgt )

Elmo

• Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • Elbileiere gjør det med spenning.
    • Vis profil
    • Elmo
« Svar #18 på: Torsdag 11. Juni 2020, klokken 13:32 »
Det viser seg at solpanelene gir såpass med strøm at jeg oppnår 58V og det bobler og suser i batteriene. Er dette uproblematisk for selve batteriene over tid ? Regner med at dette vil skje hver dag om det er sol om ikke batteriene tappes.
Problemet er jo at vannet fordamper, så du vil måtte fylle vann ganske ofte.
Når ca 0,4 liter er dampet ut av ett batteri så kommer "platene" i friluft og det kan føre til brann. Men det er ikke gitt at to batterier i serie damper ut like mye, så sikkerhetsmarginen må være lavere.
En annen ting du må huske på er dampen er knallgass.

Skal vann fylling utføres rett etter at temperaturen er kommet opp i 25-30 grader ? Regner med at ladingen må kobles fra ?
Det "" vel kanskje ikke gjøres, men det er i allefall vanlig å gjøre det.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #19 på: Fredag 12. Juni 2020, klokken 11:01 »
Bobler det mye kan jo en ekstra blokk kobles i serie. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no