Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Benytte eldre P106e elbil som powerbank ?

Startet av Tore S, onsdag 13. mai 2020, klokken 16:22

« forrige - neste »

Tore S

Hei !

Noen som vet om man kan benytte en eldre elbil som strømkilde, og lade denne med solceller ?
Jeg har stående en 2001 Peugeot 106 Electric. Bilen er kjørbar og fungerer. Har målt alle tre batteriene i denne til samme Volt pr celle ( 6,66 V ved 60% SOC ).

Tanken er å ha bilen stående fast på hytta uten å ta ut batteriene, koble til et solcelle anlegg som kan lade batteriene i bilen. Kjølevannet i bilen kan da sirkulere og kjøle ned batteriene selv. 
Videre er tanken å hente ut strøm som kan omgjøres til 230V AC for bruk i hytta og lade min Tesla litt ved behov :)

Jeg vet at batteriene i denne bilen er på ca 160V DC fulladet, så det er rimelig høy volt og har ikke lyktes å finne en solcelle lader og Inverter som kan både lade bilen og omgjøre denne strømmen til AC 230V.

Jeg vet det er mange smarte og dyktige folk her inne. Er det noen som vet om dette er mulig og hvor kan jeg få tak i riktig solcellelader og inverter ?

Mvh Tore
2019 Model X PL
2016 Model X 90D ( Solgt )

jkirkebo

Sitat fra: Tore S på onsdag 13. mai 2020, klokken 16:22
Hei !

Noen som vet om man kan benytte en eldre elbil som strømkilde, og lade denne med solceller ?
Jeg har stående en 2001 Peugeot 106 Electric. Bilen er kjørbar og fungerer. Har målt alle tre batteriene i denne til samme Volt pr celle ( 6,66 V ved 60% SOC ).

Tanken er å ha bilen stående fast på hytta uten å ta ut batteriene, koble til et solcelle anlegg som kan lade batteriene i bilen. Kjølevannet i bilen kan da sirkulere og kjøle ned batteriene selv. 
Videre er tanken å hente ut strøm som kan omgjøres til 230V AC for bruk i hytta og lade min Tesla litt ved behov :)

Jeg vet at batteriene i denne bilen er på ca 160V DC fulladet, så det er rimelig høy volt og har ikke lyktes å finne en solcelle lader og Inverter som kan både lade bilen og omgjøre denne strømmen til AC 230V.

Jeg vet det er mange smarte og dyktige folk her inne. Er det noen som vet om dette er mulig og hvor kan jeg få tak i riktig solcellelader og inverter ?

Problemet er nok spenningen ja. Jeg kjenner ikke til noen invertere som hånterer mer enn 68V DC og laderegulatorer som klarer mer enn ca. 80V DC. Du kommer nok enklere ut av det ved å demontere batteriene fra bilen og omkonfigurere pakken til en lavere spenning (ca. 48V DC er meget kurant).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Thomas Parsli

Det må være både raskere og billigere å ta de ut av bilen?

Da kan du også fjerne de aller dårligste batteriene, noe som øker levetide på de andre.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Tore S

Trenger ikke disse batteriene kjøling om de lades utenfor bilen ? Ideelt sett hadde det vært best å kunne brukt strømmen direkte fra bilen, men ser at den ukurante og høye volten blir en utfordring.

Håper noen andre der ute kan ha en løsning uten å måtte ta ut batteriene :)
2019 Model X PL
2016 Model X 90D ( Solgt )

Elmo

Sitat fra: Tore S på onsdag 13. mai 2020, klokken 18:17
Trenger ikke disse batteriene kjøling om de lades utenfor bilen ?
Du behøver ikke sirkulasjon på kjølevannet, så lenge det er kjølevann i batteriene.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Thomas Parsli

Sitat fra: Elmo på fredag 15. mai 2020, klokken 11:33
Sitat fra: Tore S på onsdag 13. mai 2020, klokken 18:17
Trenger ikke disse batteriene kjøling om de lades utenfor bilen ?
Du behøver ikke sirkulasjon på kjølevannet, så lenge det er kjølevann i batteriene.

Det avhenger vel av hvor mye han skal ta ut? De blir vel ganske fort varme rundt 1C ?
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Elmo

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 15. mai 2020, klokken 11:45
Sitat fra: Elmo på fredag 15. mai 2020, klokken 11:33
Sitat fra: Tore S på onsdag 13. mai 2020, klokken 18:17
Trenger ikke disse batteriene kjøling om de lades utenfor bilen ?
Du behøver ikke sirkulasjon på kjølevannet, så lenge det er kjølevann i batteriene.
Det avhenger vel av hvor mye han skal ta ut? De blir vel ganske fort varme rundt 1C ?
Vel, når jeg tester batterier så trekker jeg 50A til spenningen kommer under 5V (=ca 2 timer) og de blir ikke håndvarme engang.
Hvor mye mere varme det blir på 100A (1C) eller over har jeg ikke noe erfaring med, men jeg tror ikke det er noe problem.
Batterieksplosjon hvis de ikke står lukket inne i kassene sine er vel større potensiale til problem enn varmen. 
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

#8
Tenker i samme banen. Bruke de flere hundre NiCd blokkene jeg har til en  batteribank.

Har alltid ment at parallel kobling an NiCd er problematisk grunnet lavere ladespenning på sluttet av oppladningen, men det kan være et teoretisk og ikke er praktisk problem.

En ting som er viktig å huske på er veldig god ventilasjon. Både direkte fra cellene og rommet blokkene står i. Disse produserer knallgass ved overlading,.

En tanke er å bruke en høyspent Fronius solcelle inverter og fore den med likerettet AC fra strømnettet, og bruke Zappi eller Eddi til å styre det hele, men en slik lader/inverter er nok et enklere og rimeligere valg:
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Tore S

Det var akkurat derfor jeg ville ha batteriene stående i bilen fremfor inni hytta mtp knallgass og evt kjølingen.
Jeg håper fortsatt det kan finnes en løsning hvor man kan omgjøre bilens spenning til 220V AC og lade med solcelle via en solcelle inverter som takler den høye DC spenningen i bil batteriene..

Veldig gode forslag som kommer her, takker for det.

Mvh Tore
2019 Model X PL
2016 Model X 90D ( Solgt )

Elmo

Ventilasjon er vel enklest å få til ved å ta en slang fra vannfyllekretsen helt utendørs
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

frank

Hei, eg har brukt 2 PSA blokker(12V) på hytten siden 2005.
Byttet de ut for et par år siden med Lithium celler fra en Trilling, 48v ca. 10kwh.
Problemet med NicD cellene er vel at de lett blir ujevn over tid og helst skal lades opp og ned ofte for å holdes jevne, og overlades, noe som ikke er så lett alltid med bare solpanel.
Det fungerte ellers fint, bra å kunne gå fra de om vinteren med lav SOC, med god samvittighet.
Fordelen med å ta de ut er jo selvfølgelig at man lettere har kontroll på at de er jevne.
Fana,Bergen, bruktimportert P106 1997, siden 2001,  116000km, nytt batteri på 14000km, 1 ny blokk på 52000km, hugget/skrapet Mars 2016
Zoe Life 7.3.2016
Think Classic 2002,  (prosjekt)
Think Classic 2001
Nikometer
Lithium pakke fra Trilling, til hyttestrøm, elbåt og trillebår

elektrolux

2 NiCd blokker i serie vil jo selvballansere ved ladespenningen over 16V. Tror regulatoren at det er Pb celler vil nok ikke ladespenningen komme over 14,7V eller 7,35V som betyr at blokkene aldri blir fullt oppladet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

#13
Denne inverteren liker høy batterispenning:

https://www.ginlong.com/rhi_3pinverter1/29118.html

Men redd en må ha minst 3 stk 11 kasser med NiCd blokker for ikke å havne under 160 V i forbindelse med utlading. Da blir ladespenningen raskt nærmere 300 V
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på fredag 22. mai 2020, klokken 18:33
Denne inverteren liker høy batterispenning:

https://www.ginlong.com/rhi_3pinverter1/29118.html

Men redd en må ha minst 3 stk 11 kasser med NiCd blokker for ikke å havne under 160 V i forbindelse med utlading. Da blir ladespenningen raskt nærmere 300 V

Interessant sak, men den er dessverre 3-fase. Det betyr at om man trenger å kunne bruke ting som krever en 16A kurs (stekeovn, endel el-verktøy osv.) så må man faktisk kjøpe den største 10kW-utgaven. Man må også være påpasselig med hva som kobles på hvilken fase, ved å fordele de større forbrukerne utover. En 1-fase 5kW-utgave hadde vært mye mer praktisk sånn sett.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA