Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Benytte eldre P106e elbil som powerbank ?

Startet av Tore S, onsdag 13. mai 2020, klokken 16:22

« forrige - neste »

Tore S

Liten oppdatering. Har nå tatt ut batteriene fra bilen. Alle blokkene hadde ca samme Volt og kunne ikke se at noen blokker hadde skader. Har også fått lagd en 7'er blokk med totalt 45V. Koblet så opp mot tre solcellepaneler med 290W pr stk. Koblet panelene i serie og videre inn i en 48V DC solcellelader. Iløpet av noen timer i sola var pakken oppe i 56V og kunne høre at det boblet litt i batteriene. Kommer til å lage en 7'er blokk til å paralell koble disse sammen. Synd det ikke var 21 blokker i bilen, da kunne jeg hatt tre 7'er blokker  :-*

Har beholdt slangene for vannfylling og kjølevesken. Tenkte å etterfylle batteriene med destillert vann. Hvor lenge bør jeg vente med å etterfylle etter at det "bobler" og nivået er på 56V ( 8V pr blokk ) Eller bør jeg prøve å oppnå høyere Volt ?
La merke til at spenningen datt raskt ned til 49 Volt da sola forsvant.
Hvor langt ned kan man tappe disse batteriene ?
2019 Model X PL
2016 Model X 90D ( Solgt )

Elmo

Sitat fra: Tore S på tirsdag 09. juni 2020, klokken 23:05
Synd det ikke var 21 blokker i bilen, da kunne jeg hatt tre 7'er blokker
Hvor holder du til ?   Jeg har mange batterier stående.

Sitat fra: Tore S på tirsdag 09. juni 2020, klokken 23:05
Tenkte å etterfylle batteriene med destillert vann. Hvor lenge bør jeg vente med å etterfylle etter at det "bobler" og nivået er på 56V (8V pr blokk ) Eller bør jeg prøve å oppnå høyere Volt ?
La merke til at spenningen datt raskt ned til 49 Volt da sola forsvant.
Hvor langt ned kan man tappe disse batteriene ?

Sitat fra: Tore S på tirsdag 09. juni 2020, klokken 23:05
Tenkte å etterfylle batteriene med destillert vann. Hvor lenge bør jeg vente med å etterfylle etter at det "bobler" og nivået er på 56V (8V pr blokk ) Eller bør jeg prøve å oppnå høyere Volt ?
Egentlig skal de "over"-lades i mange timer med relativt fast for å være klare til vannfylling.
Men hvis du vil ta sjansen på å gjøre det litt mindre filosofisk, så er det en god indikasjon om det er blitt gode og varme - 25-30 grader (som følge av ladingen - og ikke bare vha ekstern varme).

Sitat fra: Tore S på tirsdag 09. juni 2020, klokken 23:05
Hvor langt ned kan man tappe disse batteriene ?
Til NULL - men ulempen med det er vel at ladeutstyret kanskje ikke tåler å starte på 0.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Tore S

Det viser seg at solpanelene gir såpass med strøm at jeg oppnår 58V og det bobler og suser i batteriene. Er dette uproblematisk for selve batteriene over tid ? Regner med at dette vil skje hver dag om det er sol om ikke batteriene tappes.

Skal vann fylling utføres rett etter at temperaturen er kommet opp i 25-30 grader ? Regner med at ladingen må kobles fra ?
2019 Model X PL
2016 Model X 90D ( Solgt )

Elmo

Sitat fra: Tore S på torsdag 11. juni 2020, klokken 09:05
Det viser seg at solpanelene gir såpass med strøm at jeg oppnår 58V og det bobler og suser i batteriene. Er dette uproblematisk for selve batteriene over tid ? Regner med at dette vil skje hver dag om det er sol om ikke batteriene tappes.
Problemet er jo at vannet fordamper, så du vil måtte fylle vann ganske ofte.
Når ca 0,4 liter er dampet ut av ett batteri så kommer "platene" i friluft og det kan føre til brann. Men det er ikke gitt at to batterier i serie damper ut like mye, så sikkerhetsmarginen må være lavere.
En annen ting du må huske på er dampen er knallgass.

Sitat fra: Tore S på torsdag 11. juni 2020, klokken 09:05
Skal vann fylling utføres rett etter at temperaturen er kommet opp i 25-30 grader ? Regner med at ladingen må kobles fra ?
Det "" vel kanskje ikke gjøres, men det er i allefall vanlig å gjøre det.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Bobler det mye kan jo en ekstra blokk kobles i serie. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA